يک کارشناس فرهنگی گفت: بر اساس القائات 200 ساله غرب که جدايی دين از زندگی، فرهنگ، هنر و علم را تبليغ کرده، اين تفکر ارتجاعی در ذهن برخی مسئولين ما باقی ماند، لذا هويت و ايدئولوژی اسلامی را از سينما کنار گذاشتند.

سعيد مستغاثي، کارشناس فرهنگي در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره وضعيت کنوني سينماي ايران اظهار داشت: مشکل سينماي ايران اين است که نتوانسته خود را با گفتمان انقلاب اسلامي همراه کند و خود مسئولين سينما از جمله رئيس سازمان سينمايي که سال گذشته در مراسم اختتاميه فيلم فجر به اين موضوع اذعان کرد و دبير محترم جشنواره سي‌ام فيلم فجر نيز به اين مساله معترف هستند.
 
اين کارشناس سينمايي افزود: بايد فکر اساسي براي اين مساله کرد، زيرا همه ارکان کشور از جمله ارکان سياسي، فرهنگي‌، اقتصادي و نظامي در سمت و سوي انقلاب و چشم انداز ملي و برنامه‌هاي استراتژيک آن حرکت مي‌کنند اما سينما متاسفانه نه تنها در اين راه نمي‌رود بلکه مخالف آن بوده است. بايد اتاق‌هاي فکر براي اين مساله ايجاد شود و حوزه‌هاي علمي، ديني مانند حوزه‌هاي علميه به وسط ميدان بيايند و کمپاني‌هاي فيلم سازي درست کنند و با همه نيروي خود، فکري که ناشي از هويت ملي و ديني ما هست را تزريق کنند و از درون آن فکر و انديشه، طرح‌ها، قصه‌ها و فيلم نامه‌ها بيرون بيايد و فيلم‌ها براساس ساختارهاي واقعي سينما و ريشه‌هاي ديني و ملي ايران ساخته شود.
 
وي درباره فيلم‌هاي کنوني اکران شده بر پرده سينماها اظهار داشت: متاسفانه سينماي ايران به دليل تحليل غلط مسئولين خود از همان ابتداي انقلاب، نتوانست هويت انقلاب اسلامي را به خود بگيرد و براساس القائات 200 ساله غرب که جدايي دين از زندگي، فرهنگ هنر و علم را تبليغ مي‌کند متاسفانه اين تفکر ارتجاعي در ذهن برخي مسئولين ما باقي ماند که هنر و دين ارتباطي به يکديگر ندارند، لذا هويت و ريشه‌هاي اصلي ما و ايدئولوژي اسلامي را از سينما کنار گذاشتند و سينماي ما بيانگر تفکرات غربي شد، در نتيجه از گفتمان انقلاب اسلامي دور شد و خشت کجي بالا رفت که متاسفانه روز به روز کج‌تر مي‌شود.
 
مستغاثي با بيان اينکه روز به روز فضاي سينماي ايران با آرمان‌هاي انقلاب و فضاي مردم متفاوت‌تر مي‌شود، تصريح کرد:  ملت‌ها به يک سو مي‌روند و سينماي ما به يک سوي ديگر، بنابراين سينماي ما سنخيتي با مردم، انقلاب و اين سرزمين ندارد. اين سينما هيچ نشانه‌اي از هويت تاريخ، ريشه و دغدغه‌ها و دل‌مشغولي‌هاي ملت ايران ندارد، در حالي که در همه دنيا مثلاً در سينماي آمريکا آن سينمايي بيشتر آمريکايي است که مانند جان فورد بيشترين دغدغه‌ها و ايدئولوژي آمريکا را منتقل مي‌کند اما سينماي ايران متاسفانه نتوانسته اين کار را کند و علي‌رغم وجود جرقه‌هاي مثبت، سيستم صحيحي وجود ندارد و فيلم‌هاي توليد شده روز به روز از انقلاب و آرمان‌هاي مردم فاصله مي‌گيرد که به علت همان دور افتادگي از ايدئولوژي و فرهنگ مردم و مراکز علمي ديني مانند حوزه‌هاي علميه است.
 
وي افزود: اين موضوع هنوز تعريف نشده که سينماي ما بايد بيانگر دين، تفکرات و آرمان‌‌هاي مذهبي ما باشد و تا زماني که فضاي سکولاريستي و جدايي سينما از دين حاکم است، انقلاب ديني ما و سينما روز به روز از هم فاصله بيشتري مي‌گيرند.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار