رييس مركز تحقيقات خرما و ميوه‌هاي گرمسيري با تاكيد بر اين كه بايد يك برند خاص براي خرماي ايران در نظر گرفته شود، گفت: قادريم خرما را در هر اندازه و هر نوع بسته‌بندي توليد كنيم كه البته سياست‌گذاريان نيز بايد حمايت كرده و بازاريابي مناسبي داشته باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛دكتر عبدالامير راهنما در همايش ملي خرما و امنيت غذايي كه امروز برگزار شد، با بيان اين كه ستاد موسسه تحقيقات خرما و ميوه‌هاي گرمسيري مستقر در خوزستان از سال 72 كار خود را آغاز كرده است، اظهار كرد: 85 درصد توليد خرما و 80 درصد سطح زير كشت آن در پنج كشور جهان قرار دارد كه ايران نيز يكي از اين كشورها است. ايران در سطح زيركشت رتبه اول و در ميزان توليد رتبه دوم را در جهان دارد ولي تنها 30 درصد از نخلستان‌هاي كشور درجه يك هستند و 70 درصد ديگر نياز به اصلاح و جايگزيني دارد و همين نخلستان‌ها متوسط عملكرد را كاهش مي‌دهد.

 وي گفت: كشورهاي صادركننده خرما به دو دسته اصلي و مجدد تقسيم مي‌شود كه ايران جزو صادر كننده‌هاي اصلي است.

 راهنما تصريح كرد: مجموع خرماي توليدي در كشور يك ميليون تن است كه بايد براي توليد كيفي آن  برنامه‌ريزي شود. از نظر صادرات ايران رتبه مناسبي دارد ولي از نظر ارزش صادرات رتبه ما پايين و حتي پايين‌تر از كشورهايي چون تونس است.

رييس مركز تحقيقات خرما و ميوه‌هاي گرمسيري درباره سموم استفاده شده در نخلستان‌ها گفت: فاصله زماني بين سم‌زدن و برداشت خرما زياد است و به دليل گرما و نور خورشيد سمي روي درخت باقي نمي‌ماند و مي‌توان با اطمينان خرماها را استفاده كرد. براي ضدعفوني خرما نيز از گاز متيل‌برومايد استفاده مي‌شود كه جايگزين آن در حال ساخت است و به صورت پايلوت در حال استفاده است.

 وي افزود: يكي از معضلات توليد خرما در نخلستان‌ها، كمبود گرده است، زيرا ميزان زيادي از گرده نخل‌ها هدر مي‌رود. براي حل اين مشكل، دستگاهي در مركز تحقيقات خرما و ميوه‌هاي گرمسيري ساخته شده كه با استفاده از آن 70 درصد در نيروي انساني و 50 درصد در مصرف گرده صرفه‌جويي مي‌شود و از بخش خصوصي دعوت مي‌شود كه براي دريافت امتياز اين محصول و توليد انبوه آن اقدام كنند.

راهنما گفت: برخي فكر مي‌كنند چون نخل درختي با تحمل بالا است، نياز به آب و مواد تغذيه‌اي ندارد. اين تصور كاملا اشتباه است و خرما نيز مانند ديگر درختان به مراقبت احتياج دارد. طرح آبياري تحت فشار نخل‌ها در شش نقطه كشور در حال انجام است تا نتايج آن‌ حاصل شود. هم‌چنين مواد جاذبي وجود دارد كه اطراف درخت‌ها استفاده مي‌شود تا جذب آب افزايش يابد.

 

به گزارش خبرنگار ايسنا ـ‌ منطقه‌خوزستان ـ دكتر احمد مستعان، دبير علمي اين همايش، نيز گفت: هدف اين همايش ايجاد ديدگاهي نو مبتني بر واقعيات در حوزه خرما بوده است.

 

وي افزود: انتخاب مقالات براي اين همايش در 11 محور با هدف اصلي نقش خرما در تغذيه بوده است. كل مقالات ارسال شده به جشنواره 169 مقاله بود كه از اين تعداد 120 مقاله پذيرفته شده كه معادل 71 درصد كل مقالات بوده است.

 

مستعان تصريح كرد: دليل اين كه بالا بودن تعداد مقاله‌هاي رد شده در اين همايش اين است كه هدف‌ ما تعداد مقالات نبوده بلكه كيفيت و يافته‌هاي علمي قابل عرضه مدنظر بوده است.

 

وي ادامه داد: 38 مقاله در مدت دو روز برگزاري همايش، در قالب سخنراني ارايه مي‌شود و 82 مقاله نيز به صورت پوستر در چهار سكشن در معرض ديد قرار خواهد گرفت. از 38 مقاله سخنراني 33 مقاله پژوهشي و پنج مقاله نيز تحليلي است.

 

دبير علمي همايش ملي خرما و امنيت غذايي گفت: در هر محور به طور ميانگين 10 مقاله پذيرفته شده كه در برخي محورها تعداد مقالات كم بوده است. محور مكانيزاسيون تنها 50 درصد ظرفيت ميانگين را داشته و اين نشان دهنده خلاء در اين زمينه است.

 

وي افزود: محور بسته‌بندي نيز خلاء زيادي دارد و تا به حال خيلي كم در زمينه تحقيقاتي روي اين موضوع كار شده است. در كنترل كيفيت و بهداشت خرما و سلامت مصرف‌كننده نيز تعداد شركت كنندگان كم است./س

 


برچسب ها: خرما ، ایران ، برندی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.