بيماري پوکي استخوان شايع‌ترين بيماري متابوليك استخوان است كه با درگيري سيستم اسكلت بدن به واسطه كاهش استخوان سازي، فرد را مستعد شكستگي استخوان مي‌کند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ توده استخواني هر فرد معمولا در 30 تا 35 سالگي به بيشترين ميزان خود مي‌رسد. پس از اين سن، كاهش توده استخوان به صورت يك روند طبيعي پيري آغاز مي‌شود. پوكي استخوان وقتي بروز مي‌كند كه كاهش توده استخوان بيش از حد سريع باشد.

تاکنون بيش از 80 عامل خطرساز براي پوكي استخوان شناخته شده است که افزايش سن، استفاده از دخانيات و كاهش فعاليت فيزيكي از مهمترين اين عوامل هستند. نکته مهم درباره اين بيماري اين است که تا وقتي منجر به شكستگي نشود، بدون علامت باقي مي‌ماند و هزينه‌هاي هنگفتي را به فرد تحميل مي‌کند.

پوکی استخوان مخصوص افراد مسن نیست و همه در معرض خطر عارضه ناخوشایند پوکی استخوان قرار دارند عواملی از قبیل مصرف دخانیات، مصرف نوشابه گازدار، تغذیه نامناسب، مصرف داروهای کورتون دار و عدم تحرک کافی موجب بروز اين عارضه مي شود.

کاهش هورمون‌هاي جنسي و در نتيجه ابتلا به پوکي استخوان در زنان در محدوده 45 تا 55 سالگي است که در مردان اين مسئله در محدوده سني 55تا 65 سالگي اتفاق مي افتد.

نکته: بهترين زمان براي پيشگيري از پوكي استخوان را دوران بلوغ است در اين دوران بيشترين تراكم استخواني بوجود مي آيد، بنابراين والدين بايد با ترغيب نوجوانان به انجام ورزش‌هاي مناسبي كه با پريدن و دويدن همراه است از بروز پوکي استخوان در آنها جلوگيري کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار