دانش باید با صنعت پیوند بخورد و همه ذینفعان در فرآیند تولید به محصول نقش داشته باشند.

محمد مهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت:  با توجه به همایشی که به مناسبت روز جهانی غذا در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی خراسان رضوی برگزار شد این نوآوری ها و پژوهش ها باید بتواند ضمن افزایش کمی و کیفی غذا محصولات سالم تری را به مردم ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بحث غذاهای ارگانیک در صنایع غذایی جهان مطرح است افزود: بسیاری از سمومی که در کشاورزی به کار گرفته می شود در طولانی مدت اثرات نامطلوبی در بدن می گذارد.

مهدی نژاد نوری تصریح کرد: هم اکنون در نگهداری، فرآوری و کیفیت مواد غذایی درچرخه ی غذا با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستیم به طوریکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اعلام کرد که میزان ضایعات مواد غذایی در کشور می تواند 10 تا 15 میلیون نفر را سیر کند ما باید به دنبال پیدا کردن مشکلی باشیم که موجب می شود غذای یک هفتم جمعیت کشورمان به دور ریخته شود.

وی خاطر نشان کرد: قرار نیست یک دانشگاه یا پژوهشکده بتوانند با در اختیار داشتن این دانش نوآوری ایجاد کند. دانش باید با صنعت پیوند بخورد و همه ی ذینفعان یک صنعت باید در فرآیند تولید به محصول رسیدن آن نقش داشته باشد.

* مشکلات زیادي در بحث امنیت و پژوهش غذایی وجود دارد

مهدی نژاد نوری در ادامه گفت: وظیفه ی وزارت علوم تحقیقات و فناوری این است که در بحث علم در این زمینه کمک کند.

وی افزود: تا قبل از این موضوع ها امنیت تنها در مسائل نظامی و اقتصادی تعریف می شد اما هم اکنون امنیت غذایی یکی از این تعاریف است که توانسته بنیاد روابط بسیاری از کشورها با یکدیگر را تعیین کند.

مهدی نژاد نوری تصریح کرد: موضوعات بسیار زیادی برای بحث و پژوهش وجود دارد و قرار است تا سال 2050 سه میلیارد نفر به جمعیت کره زمین اضافه شود اما غذا و زمین های مناسب برای کشت در اختیار بشر نیست و این حوزه با تهدیداتی مانند پیری خاک و آلودگی منابع آب روبرو است.

وی با اشاره به مشکلات در بحث فناوری اظهار داشت: بسیاری از این مشکلات در بحث فناوری در حوزه کاشت، برداشت و فرآوری مواد غذایی است اما باید این فناوری ها را به موقع و بنا به ضرورت آن توسعه داد.

مهدی نژاد نوری خاطر نشان کرد: باید بحث روانی و معنوی استفاده از غذا در جوامع مختلف مورد توجه قرار گیرد تا غذایی که به ظاهر برای بدن ضرری ندارد، کیان روانی جامعه را تحت تاثیر قرار ندهد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار