قائم مقام شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد :به منظور افزايش ظرفيت جابه‌جايي مسافر و حمل كالا در ناوگان ريلي، دوخطه‌شدن بيش از هزار و 200 كيلومتر خطوط راه‌آهن كشور در دستور كار است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، طالب ‌زارع گفت: در برنامه پنجم توسعه دوخطه شدن بيش از هزار و 500 كيلومتر خطوط ريلي كشور هدفگذاري شده است.

زارع از اتمام دوخطه شدن حدود 300 كيلومتر خط راه‌آهن در سال اول برنامه‌پنجم در سال گذشته خبر داد و افزود: عمده طرح ‌هاي دوخطه کردن خطوط ريلي در محور بافق- بندرعباس انجام شده است.

وي افزود: همچنين ساير طرح ‌هاي دوخطه‌ کردن خطوط ريلي در مسير‌هايي از جمله بافق- ميبد يزد، زرين شهر اصفهان- محمديه قم و قم – اراك كه در مجموع حدود هزار و 200 كيلومتر برآورد مي‌شود انجام خواهد شد.

قائم‌مقام راه آهن با اشاره به آغاز مقدمات اجرايي دوخطه شدن خطوط مذكور در سال جاري، گفت: منابع مالي اين پروژه‌ها از اعتبارات بودجه عمومي و درآمد فروش اوراق مشاركت تأمين مي‌شود.

زارع‌افزود: براي تأمين اعتبار بخش عمده‌اي از منابع مالي طرح ‌هاي دوخطه‌سازي هزار و 200 كيلومتر خطوط ريلي، فروش حدود هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت مد نظر است.

وي با بيان اين‌كه دوخطه‌شدن هزار و 200 كيلومتر خطوط ريلي، بخشي از تعهدات باقيمانده از سال جاري تا پايان برنامه پنجم است، تصريح كرد: در شرايط كنوني براساس منابع بودجه عمومي و مجوز اخير براي انتشار اوراق مشاركت امكان دو‌خطه‌سازي سالانه حدود 300 كيلومتر خط راه‌آهن وجود دارد.

قائم مقام راه‌آهن تأكيد كرد: در صورت افزايش اعتبارات بودجه عمومي و ارائه مجوز براي تداوم فروش اوراق مشاركت، مي‌توان سالانه حداقل 500 كيلومتر عمليات دوخطه شدن خطوط ريلي را انجام داد.

زارع انتشار اوراق مشاركت براي كنترل نقدينگي و جذب سرمايه‌هاي مردمي را يكي از راهكارهاي مطمئن براي تسريع در بهره برداري طرح ‌هاي عمراني كشور به ويژه در حوزه راه‌آهن اعلام كرد و گفت: تضمين بازپرداخت سود اوراق هزار ميليارد تومان شركت راه آهن در  دولت، يكي از مزيت‌هاي قابل توجه در اين زمينه به شمار مي‌آيد.

اين مقام مسئول با اشاره به‌نهايي شدن مراحل دريافت مجوز و معرفي بانك عامل براي انتشار اوراق مشاركت شركت راه آهن افزود: پيش‌بيني شده فروش اين اوراق در آذر ماه آغاز و حداکثر تا دي‌ماه سال‌جاري صورت گيرد.

زارع تصريح كرد: آماده‌كردن اسناد مناقصه و انتخاب پيمانكار براي آغاز عمليات دو خطه شدن هزار و 200 كيلومتر خطوط راه‌آهن، همزمان با فروش اوراق مشاركت شركت راه‌آهن انجام مي‌شود.

قائم‌مقام راه‌آهن با اشاره به برخي دستاوردهاي دوخطه شدن هزار و 200 كيلومتر خطوط ريلي گفت: براساس برآورد اوليه ظرفيت حمل كالا در محور هرمزگان-بافق-يزد-زرين شهر اصفهان-محمديه قم –قم - اراک، حداقل تا دو برابر افزايش مي‌يابد.

وي افزود: در شرايط كنوني ظرفيت فعلي اين خطوط براي حمل كالا حدود 15 ميليون تن بار است كه با دو‌خطه شدن خطوط مذكور، ظرفيت اين‌محورها به بيش از 30 ميليون تن مي‌رسد.

قائم‌مقام راه‌آهن اظهار داشت: همچنين در حال حاضر براي دو خطه شدن محور اردكان- چادرملو به‌طول 15 كيلومتر، مذاكرات جذب سرمايه‌گذاري به‌ ارزش30ميليارد تومان مراحل اجرايي را مي‌گذراند كه حداكثر تا پايان سال جاري قرارداد اجراي اين طرح منعقد مي شود./عب
برچسب ها: ریل ، قطار ، دوخطه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار