تزريق بوتاكس مي‌تواند نقش بسزايي در بهبود گردن درد مزمن و سندروم درد ميوفاسيال شانه داشته باشد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، نتايج يك مطالعه با تزريق بوتاكس به عضلات دردناك گردن و شانه گروهي از افراد در كاليفرنيا نشان داد كه سم بوتولينوم از نوع تزريق (بوتاكس) مي‌تواند در كاهش درد مزمن خلفي دوطرفه گردن و درد ميوفاسيال شانه بسيار مؤثر باشد.

نتايج حاصل از اين گزارش پس از انجام تزريق در مرحله اول و بهبود قابل توجه درد در افراد مي‌افزايد كه افراد مورد مطالعه در مرحله دوم آزمايش به دو گروه تصادفي تقسيم شدند و يك گروه دوباره تحت تزريق بوتاكس و گروه ديگر تحت تزريق دارونما به عضلات دردناك گردن و شانه قرار گرفتند.

براساس اين گزارش محققان با ارزيابي شدت درد افراد و مقايسه دو گروه پس از تزريق افزودند كه كاهش درد بيشتر و شدت درد كمتري در گروهي كه تزريق بوتاكس را دريافت كرده بودند نسبت به گروهي كه دارونما دريافت كرده بودند مشاهده شد و به طور كلي بوتاكس توانست نتيجه مطلوب‌تري به كيفيت زندگي آنها نسبت به گروه دوم داشته باشد.

نتايج ديگر اين مطالعه حاكي است درمان‌هاي سنتي براي تسكين درد شانه و گردن درد شامل استفاده از داروهاي ضدالتهاب مانند ايبوپروفن و تاپروكسن، استروئيدها و شل‌كننده‌هاي عضلاني، درمان‌هاي فيزيكي و اصلاح رفتار در حركت است كه در بهترين حالت مزاياي كاهش درد، گذرا و غيرقابل پيش‌بيني بوده و گروه استفاده كننده اغلب بهره چنداني نمي‌برند.

به گفته محققان، بوتاكس از طبقه داروهايي به نام نوروتوكسين بوده و هنگامي كه به عضلات تزريق مي‌شود سيگنال‌هاي عصبي كه باعث سفت كردن عضلات مي‌شود را مسدود كرده و با اثر طولاني مدت و پايدارتر نسبت به درمان‌هاي سنتي منجر به شل شدن عضلات و كاهش درد بيشتري مي‌شود.

گفتني است از بوتاكس در پزشكي براي درمان قسمت‌هاي دردناك مانند سردردهاي ميگرني، اسپاسم، ديستوني گردن استفاده مي‌شود و نيز وسيله‌اي براي كاهش علائم خطوط اخم و چين و چروك صورت است./ع2
برچسب ها: عضلانی ، التهاب ، بوتاکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار