رئيس سازمان حمايت گفت: ساختار کنوني اقتصاد برخي تغييرات قيمت را در انواع کالاها اجتناب ناپذير کرده است که سعي اين سازمان مبارزه با افزايش غيرمنطقي قيمت ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جواد تقوي امروز در نشست خبري با بيان اينکه افزايش نرخ ارز و قيمت هاي جهاني 2 عامل اصلي افزايش هزينه توليد محسوب مي شوند تصريح کرد: علاوه بر اين عوامل مولفه هاي ديگري در قيمت ها تاثير دارند که مهمترين آن تغييرات قيمت مواد اوليه در بورس کالا است.

وي ادامه داد: بسياري از کالاها و مواد اوليه صنايع در بورس عرضه و قيمت آن براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود که با افزايش قيمت اين مواد اوليه در بورس هزينه تمام شده توليد کالاها نيز افزايش مي يابد.

رئيس سازمان حمايت اظهار داشت: همچنين افزايش 18 درصدي دستمزد و حقوق و 25 درصدي نرخ حمل و نقل، ماليات بر ارزش افزوده و وجود مشکلاتي در نظام توزيع از جمله مولفه هاي ديگر تاثيرگذار در قيمت تمام شده هستند.

وي با بيان اينکه در مقابل اين افزايش قيمت ها عوامل توليد 2 راهکار افزايش قيمت کالا و يا ثابت نگه داشتن قيمت ها باقي مي ماند افزود: اگر قيمت کالاها افزايش نيابد امکان ادامه فعاليت براي توليدکنندگان وجود نخواهد داشت.

تقوي با بيان اينکه ساختار کنوني اقتصادي کشور گراني را در جامعه ديکته مي کند افزود: بخشي از اين تغييرات قيمتي منطقي است و اعمال آن بر قيمت تمام شده کالا اجتناب ناپذير است.

وي ادامه داد: البته تلاش سازمان حمايت در مبارزه با سودجويي برخي افراد و افزايش قيمت غيرمنطقي به دلايل مختلف از جمله عدم عرضه کالا است که به پرونده هاي تخلف تحت عنوان طرح ويژه تشديد برخورد با گران فروشان و محتکران رسيدگي مي شود.

وي ادامه داد: در اين خصوص در روزهاي گذشته چند انبار احتکار کالا کشف شده که شامل يک انبار برنج خارجي و سه انبار مواد پتروشيمي با 5 هزار تن ماده اوليه صنايع مختلف مي شود.

رئيس سازمان حمايت در پاسخ به اين سوال که برخي تشکل هاي خصوصي افزايش قيمت مصوب سازمان را قبول ندارند و با عدم عرضه مناسب کالا خواهان افزايش قيمت بيشتري هستند افزود: مسلم است که خواسته بنگاه ها دستيابي به سود بيشتر است اما افزايش قيمت مصوب سازمان حمايت در بخش هاي مختلف از جمله خودرو و روغن نباتي در کمترين سطح ممکن صورت گرفته تا بار سنگيني بر دوش مصرف کننده تحميل نشود.

تقوي اظهار داشت: طبق قانون تشکل هاي مختلف بايد از قيمت هاي تعيين شده تبعيت کنند و در صورت تخلف براي آنها پرونده تشکيل شده و با همکاري دستگاه هاي مختلف در وزارت کشور، دادگستري، تعزيرات، نيروي انتظامي و بازرسان وزارت صنعت با آن برخورد مي شود.

* 5 پيش شرط براي اعمال قيمت جديد خودرو

تقوي در خصوص افزايش قيمت خودرو گفت: خودروسازان براي اعمال قيمت هاي جديد موظف به اجراي 5 پيش شرط هستند که شامل تنظيم بازار، ارايه خدمات پس از فروش مناسب، بهبود کيفيت و رعايت استاندارد، ثبات قيمت در دوره زماني مشخص و  اعمال افزايش قيمت در بخش قطعه مي شود.

وي ادامه داد: اگر به هر دليل بنگاه خاصي کالا عرضه نکند و يا اينکه محصولات پيش فروش شده خود را تا قبل از تاريخ 12 مهر به قيمت جديد به فروش برساند تخلف کرده و سازمان حمايت با آن برخورد مي کند.

وي در پاسخ به اين سوال که افزايش قيمت خودرو بر چه اساسي بوده تصريح کرد: مهمترين دليل اين  افزايش قيمت تامين ارزي است که بايد براي قطعات خودرو و مواد اوليه آن از جمله آلومينيوم و فولاد، فوم و تغييرات قيمتي اين مواد در بورس کالا  بوده است.

تقوي ادامه داد: قيمت فولاد نسبت به سال گذشته 2 برابر، آلومينيوم 3 برابر و فوم 2 برابر شده است و نرخ ارز نيز نسبت به سال گذشته نوسانات شديدي را داشته است.

رئيس سازمان حمايت افزود: اگر اين تغييرات را مدنظر قرار ندهيم و افزايش قيمت در خودرو نداشته باشيم توليد محصول از مدار خارج مي شود.

وي ادامه داد: البته اين نکته بايد مورد توجه  قرار بگيرد که افزايش قيمت مصوب خودرو به طور کامل با واقعيت موجود در بنگاه هاي توليدي مطابقت ندارد و اين افزايش قيمت حداقلي بوده است.

وي در خصوص افزايش قيمت لبنيات گفت: کالاهاي بسته بندي مورد استفاده در اين بخش در بورس کالا عرضه مي شوند که طي ماه هاي گذشته با افزايش قيمتي 4 تا 5 درصدي همراه بوده اند.

وي با بيان اينکه اين تغييرات قيمتي مواد بسته بندي افزايش نرخ مواد لبني را به دنبال داشته گفت: وجود بورس و تغييرات لحظه اي قيمت در آن امکان ثبات قيمت در کالاها را از بين برده است.

تقوي در خصوص راهکار اصلي اين مشکل گفت: بايد يک کميته تخصصي در اين حوزه تشکيل شود تا کالاها در بورس به ميزان لازم عرضه شوند چرا که تعادل عرضه و تقاضا در بورس به ثبات قيمت ها کمک مي کنند./عب
برچسب ها: سازمان حمایت ، قیمت ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار