سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو از کاهش بيش از 80 ميليارد مترمکعبي بارش هاي جوي در سال آبي گذشته در مقايسه با درازمدت خبر داد و گفت: بارش هاي پاييز سال جاري در شرايط نرمال پيش بيني مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو ، عليرضا دايمي حجم بارش هاي کشور را در اين سال 205 ميليمتر اعلام كرد و افزود: اين ميزان بارش درمقايسه با درازمدت 17 درصد كاهش يافته و حجم کلي بارش ها نيز به 337 ميليارد مترمكعب رسيده که 83 ميليارد مترمکعب کمتر از ميانگين  دوره آماري است.

وي ادامه داد: ميانگين بارش هاي درازمدت 250 ميليمتر بوده كه حجمي معادل 420 ميليارد مترمكعب داشته است و مقايسه حجم کلي ريزش هاي جوي سال آبي 91 - 90 با درازمدت كاهش قابل ملاحظه اي نشان مي دهد.

دايمي گفت: با وجود كم آبي و بحران هاي مختلف خشكسالي، تابستان گذشته با شرايط خوبي سپري شد.

وي با بيان اينكه بارش ها در كشور قانونمند نيست، گفت: براي ايجاد اطمينان حداكثري، مخازن سدهاي كشور به گونه اي مديريت شد كه در يك سال بدون بارندگي نيز مخازن مديريت شود.

دايمي گفت : در حالي كه  كل مخازن سدهاي كشور 46 ميليارد متر مكعب است، در پايان سال آبي 91 - 90 بيش از 20 ميليارد مترمكعب آب در مخازن كشور وجود داشته و اين ذخيره اي است كه براي مصارف مختلف حفظ شده است.

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با بيان اينكه چند سالي است كه ديگر بارش 250 ميليمتري در كشور رخ نمي دهد، گفت: ميانگين بارش ها در پنج سال گذشته به شدت كاهش يافته و اكنون پنج سال پياپي است كه كشور با خشكسالي مداوم مواجه است.

وي بارش هاي سال آبي 90 - 89 را 201 ميليمتر و بارش هاي سال آبي 91 - 90 را 205 ميليمتر اعلام كرد و گفت: هر دو سال آبي گذشته، اختلاف بارش زيادي با بارش هاي درازمدت دارد.
 
وي افزود : رواناب هاي كشور 46 درصد كمتر از ميانگين  درازمدت است كه به دليل خشكسالي هاي ممتد و استفاده كشاورزي بوده است.

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با اشاره به توزيع نامناسب بارندگي ها در كشور، گفت: توزيع بارندگي ها در كشور به شدت تغيير كرده است به صورتي كه در گذشته بارش هاي خوبي در پاييز رخ مي داد و پراكندگي آن در كشور مناسب بود اما در زمان كنوني بارندگي ها به لحاظ زماني و مكاني تغيير جدي كرده است و در حالي كه در جاهايي از كشور مانند گرگان و گلستان سيلاب هاي تند رخ مي دهد، در قسمت هاي جنوبي كشور بارش ها 40 درصد زير نرمال است.

وي حوضه قره سو در گرگان و بخش عمده اي از گلستان با 70 درصد افزايش بارندگي و حوضه بندرعباس با 70 درصد كاهش بارندگي را پربارش ترين و كم بارش ترين حوضه هاي كشور اعلام كرد و افزود: دامنه تغيير بارش ها در كشور، وضع شكننده اي را نشان مي دهد.

دايمي در باره مديريت مخازن سدهاي كشور گفت: خوشبختانه در سدهاي كشور به ويژه كارون و دز مديريت خوبي اعمال شده و توانسته است نقش مهمي در تنظيم آب مورد نياز آن مناطق ايفا كند.

وي حادترين بخش كشور را حوضه زاينده رود اعلام  كرد و در حالي كه رقوم آبي آن همواره 500 ميليون مترمكعب بوده است، براي نخستين بار به كمترين رقوم آبي (170 ميليون مترمكعب) رسيده كه حادترين شرايط براي مديريت آب كشور بوده است.

وي گفت : خشكترين استان هاي كشور در سال آبي 91 - 90، استان هاي ايلام، هرمزگان، اصفهان، سيستان و بلوچستان، كرمان و يزد به لحاظ بارش و پربارش ترين استان هاي كشور استان هاي شمالي به ويژه گيلان، مازندران، خراسان شمالي، گلستان و تهران بوده است.

وي افزود: از لحاظ بارش استان هاي جنوبي كشور شرايط حادي داشته اند.

سال آبي از مهر آغاز مي شود./عب
برچسب ها: آب ، فاضلاب ، بارش ، باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار