مشكویه شهر گم شده در تاریخ ایران بیانگر تاریخ كهن شهر پرندك و شهرستان زرندیه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک بر اساس كتاب های تاریخی موجود، مشكویه زادگاه دانشمند بزرگ ایرانی، ابوعلی مشكویه جز آثار كهن و باستانی زرندیه است كه در فروردین ماه سال 1356 توسط میراث فرهنگی با نام مشكین تپه به ثبت رسیده است.

منطقه باستانی مشكویه یا مسكویه كه امروز آثار اندكی از آن باقی است در دوران باستان و بیش از دو هزار سال گذشته بخشی از توابع شهر ری و در مسیر حركت كاروان ها قرار داشته است. همچنین بر اساس منابع تاریخی شهر ساوه در عهد باستان، یعنی قبل از تولد پیامبر(ص) دریایی بوده و مشكویه نزدیك ترین شهر ساحلی آن و بسیار خوش آب و هوا و مكانی برای شكار و تفریح سلاطین بوده است. این منطقه باستانی كه حریم آن حدود 50 هكتار است و هم اكنون در حدود یك كیلومتری جنوب شهر پرندك واقع شده در عهد باستان یكی از شهرهای بزرگ و متمدن بوده كه از بقایای سفالی آن چنین به نظر می رسد كه این شهر به سیستم لوله كشی آب و فاضلاب نیز مجهز بوده است.

از دیگر آثار شگفت انگیز این شهر این است كه سطح كوچه و خیابان های آن با خشت های پخته فرش بوده و بر اساس آثار كشف شده این شهر مجهز به كارگاه بزرگ سفال سازی بوده كه ظروف سفالی آن با رنگ آمیزی بسیار متنوع، زیبا و منحصر به فرد انسان را به تعجب و تحسین وا می داشته است. همچنین وجود محصولات با ارزش اقتصادی در گذشته این شهر باستانی، حكایت از آن دارد كه پسته كاری دیگر نقاط كشور متاثر از پسته كاری و دانش این دیار است كه هم اكنون نیز پسته كاری در اطراف این منطقه با كیفیت مرغوب انجام می شود. با استناد به كتاب های تاریخی بیشتر جنگ هایی كه در این منطقه رخ داده به خاطر حاصلخیزی زمین های هموار این دیار بوده به طوری كه در زمان حمله مغول، تمامی این منطقه ویران و با خاك یكسان شده است. این منطقه زادگاه فیلسوف، ادیب و مورخ بزرگ ایران ابوعلی مشكویه است كه به سبب آثار متعدد و ارزشمندش، یكی از شخصیت های اثرگذار در تاریخ اندیشه ایران است. ابوعلی مشكویه كه از دانشمندان شیعه بوده پس از تلاش های قابل توجه در پیشبرد علم و دانش، آخرین روزهای عمر خود را در اصفهان گذراند و در همان جا نیز چشم از جهان فروبست و در تخت پولاد اصفهان مدفون شد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زرندیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت: اثر تاریخی مشكویه با شماره ثبت 1361 در سال 1359 با نام مشكین تپه به ثبت ملی رسیده است.

خادم صدر افزود: هم اكنون این مكان بر اثر گذشت زمان به یك محوطه تاریخی تبدیل شده و با انجام اقدامات لازم محدوده این اثر تاریخی حدود 50 هكتار تعیین شده است.

شهر پرندك در شمال استان مركزی و حدود 20 كیلومتری استان تهران واقع شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
منادی
۰۷:۲۷ ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
باعث افتخار من و باقی زرندی هاست که با این عالم بزرگوار همشهری هستیم...