طبق گزارش مجله لنست، ایران جزء 11 کشوری است که توان رسیدن به اهداف هزاره سوم را دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت امروز 24 مهر در گرد همایی بزرگ نظام سلامت که در مرکز همایش های رازی برگزار شده بود افزود:با دستور وزارت بهداشت تمام اورژانس های بیمارستان هایی که بیش از 30 هزار مراجعه کننده داشتند ،پزشک متخصص مقیم باید حضور داشته باشد که با انجام این امر میزان رضایت مندی مردم از اورژانس ها به 50 تا 80 درصد رسیده است.

وی گفت: به زودی تکمیل خانه بهداشت را جشن می گیریم به طوری که در طی سه سال اخیر بیش از 2 هزار خانه بهداشت به مجموع خانه های بهداشت اضافه شده است .

دستجردی ادامه داد: در مجله لنست گزارش شده که ایران جزء 11 کشوری است که توان رسیدن به اهداف هزاره سوم را دارد و این امر مدیون تلاش های مسئولین است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما توانسته ایم فلج اطفال را در کشور ریشه کن کنیم ولی به خاطر همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان سالانه بیش از 1 میلیون کودک زیر 5 سال در جنوب شرقی کشور بر علیه فلج اطفال واکسینه می شوند.

همچنین طی برنامه هایی که انجام داده ایم توانسته ایم موارد ابتلا به سرخک را در کشور کاهش دهیم به طوری که تعداد موارد سرخک در سال گذشته 17 مورد بوده و امسال تقریباً هیچ موردي گزارش نشده است.

وی به برنامه حذف مالاریا اشاره و عنوان کرد: سال 87 ،ما 12 هزار مورد ابتلا به مالاریا داشتیم به طوری که با برنامه های انجام شده توانستیم این بیماری را در برخی نقاط کشور هم چون کرمان حذف کنیم .

با تغییر هرم سنی باید جامعه را برای ارائه خدمات به سالمندان آماده کنیم

دستجردی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: که بعد از حوادث ،بیماری های قلبی عروقی و مغزی ،بار بیماری های کشور را به خود اختصاص می دهند، بنابراین باید برنامه هایی برای کاهش این نوع بیماریهای در کشور برنامه ریزی و اجرا شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شاخص های VHS کاهش کوتاه قدی و کم وزنی نسبت به 15 سال گذشته بسیار چشم گیر بوده ولی در زمینه تغییر شیوه زندگی باید کارهای زیادی انجام دهیم چرا که افزایش کم تحرکی ما به سمت بیماری های غیر واگیر سوق می دهد.

دستجردی با اشاره به این که هرم سنی جمعیت در حال تغییر است افزود: در حال حاضر 8.23 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که طبق پیش بینی ها تا سال 1430 این آمار به 22 تا 25 درصد می رسد ،بنابراین باید زمینه های ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به سالمندان را در کشور آماده کنیم تا بتوانیم در آن زمان جوابگوی سالمندان کشور باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کل کشور ما با چالش های زیادی روبرو هستیم به طوری که یکی از این چالش ها این است که 28.7 درصد کودکان حداقل یک روز در هفته در معرض دود سیگار قرار دارند، بنابراین باید تمام دست اندرکاران دست به دست هم دهند تا این گونه مشکلات را حل کنند.

 افزایش 16 درصدی سرانه هزینه های درمانی 


وزیر بهداشت گفت: آمادگی خانواده ها در برابر بلایای طبیعی کم است به طوری که 0.77 درصد این آمادگی را دارند.

دستجردی افزود: سرانه هزینه های درمان  طبق آخرین آمار 16 درصد افزایش یافته است ، باید توجه داشت آثار هدفمندی یارانه ها سال گذشته به دانشگاه ها 965 میلیارد تومان بود که این امر هزینه های زیادی را به بیمارستان ها تحمیل کرد ،همچنین سال گذشته 3150 میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کرد که 2 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد.

وزیر بهداشت با اشاره به این که یکی از چالش های ما بیمه های خصوصی است خاطر نشان کرد: بیش از 300 میلیارد تومان از بیمه های خصوصی طلب داریم ، که امیدوارم هر چه زودتر این بدهی داده  شود./ع2
برچسب ها: ایران ، بهداشت ، سرخک ، سالمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار