تشکیل بیمه سلامت ایرانیان بزرگترین اصلاح نظام رفاه اجتماعی است و می تواند باعث عدالت در سلامت شود

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ مهندس عمادی، سرپرست سازمان بیمه سلامت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته در خصوص تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان افزود: سازمان بیمه سلامت در پی تصویب قانون برنامه پنجم بند ب ماده 38 روند اولیه شکل گیری آن انجام شد و بعد از تصویب در مجلس، اساسنامه سازمان بر اساس قانون توسط دولت تهیه و به تصویب رسید و در نهایت به تایید شورای نگهبان رسید و از تاریخ 15 شهریور ماه رسما کار خود را شروع کرد و این سازمانی است که آرزوی دیرینه تمام دست اندر کاران نظام سلامت می باشد. زیرا همه بیمه ها در آن یکپارچه می شوند.

وی گفت: در حال حاضر با بیمه های متعددی مواجه هستیم که بنا به نیاز خود و موقعیت هایی که ایجاد شده، بسته خدمتی مشخصی را ارائه می کنند و همین موضوع مسئولان سیاست حوزه سلامت را بر آن داشت که یکپارچگي را در بیمه ایجاد کنند که این امر باعث عدالت محوری در حوزه سلامت می شود. همچنین رفع هم پوشانی بیمه ای مسئله مهمتر بود. ما 75 میلیون بیمه شده در کشور داریم در حالی که تعداد زیادی هستند که 2 یا 3 دفترچه بیمه دارند و 10 درصد نیز اصلا بیمه نیستند بنابراین سازمان بیمه سلامت باعث می شود که مردم فقط یک دفترچه بیمه داشته باشند و علاوه بر آن بانک اطلاعاتی قوی نیز ایجاد خواهیم کرد و مشخصات سلامتی مردم دراین سامانه ذخیره می شود.

گسترش پزشک خانواده ازاهداف بیمه سلامت است

عمادی در ادامه افزود: بیمه سلامت ایرانیان باعث می شود تا خرید خدمات پزشکی با قدرت بیشتری صورت گیرد و کیفیت خدمات نیز بیشتر شود. ما در این بیمه، هیچ خدمتی را از هیچ کسی نمی گیریم.

یعنی سازمان هایی که وارد این بیمه می شوند تعهداتشان کم نمی شود. قطعا وقتی مردم می بینند که همه از یک نوع خدمات استفاده می کنند به یک آرامش خیال می رسند و امکانی فراهم کردیم که 50 درصد حق بیمه را دولت و 50 درصد را مردم پرداخت می کنند و مبلغ 60 هزار تومان برای یکسال می پردازند و خود را بیمه می کنند و یک دفترچه بیمه به مدت یکسال دریافت می کنند. مردم می توانند به مراکز دولت الکترونیک مراجعه کنند.

* 4 میلیون نفر از مردم تحت پوشش بیمه ایرانیان هستند

سرپرست سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: در حال حاضر 4 میلیون نفر تحت پوشش بیمه ایرانیان هستند و در نظر داریم این تعداد را گسترش دهیم و تا قبل از عید پوشش همگانی را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برخی از سازمان های بیمه گر، بستر خدمات پایه را با قیمت گران تری به اسم بیمه تکمیلی می فروشند و این در برنامه پنجم به آن توجه شده به همین منظور یک ساماندهی را بر بیمه های تکمیلی خواهیم داشت به گونه ای که بیمه های تکمیلی باید مجوز خود را در این سازمان دریافت کنند.

وی خاطر نشان کرد: بیمه سلامت ایرانیان بزرگترین اصلاح نظام رفاه اجتماعی است و پزشک خانواده بزرگترین نظام سلامت کشور است.

*بیمه سلامت ایرانیان کیفیت خدمات را بیشتر می کند

امامی رضوی معاون، درمان وزارت بهداشت در ادامه افزود: هر فردی در جامعه یک زمانی نیاز به خدمات پزشکی پیدا می کند و سالهاست که دست اندرکاران نظام سلامت دنیا به این نتیجه رسیدند که در زمان بیماری نیاز مردم خوب تامین شود و پرداخت زیاد نداشته باشند.

در قانون برنامه پنجم به این موضوع اینگونه توجه شده که یک قدم فراتر رویم و بیمه سلامت داشته باشیم و تلاش می کنیم افراد با حمایت ها دچار بیماری نشوند و این سرمایه گذاری به صرفه تر خواهد بود.

وی گفت: یکی از بحث های مهم مردم در جامعه این است که وقتی بیمار می شوند در مراجعه به مراکز درمانی هیچ هزینه ای پرداخت نکنند بنابراین با تشکیل سازمان بیمه سلامت علاوه بر پوششی بیشتر بسته خدمات، کیفیت خدمات هم گسترش می یابد و منابع تجمیع می شود. به دلیل سازمان ها، تجمیع منابع می تواند قدرت سازمان ها را بیشتر کند و خرید خدمت با قدرت بیشتری صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: قانون برنامه پنجم به یکی از بندهایش اشاره جدی کرده که بیمه باید اجباری شود و بسته بیمه پایه سلامت در قانون باید مرتب بازنگری شود و این بسته باید درست اعلام شود و درست هم حمایت شود.

امامی رضوی خاطر نشان کرد: محوریت کار برنامه پنجم و شاه کلید اصلی آن برون رفت نظام سلامت از چالش ها، پزشک خانواده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
-
عليرضا حبيبي
۰۹:۲۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
اگر به بهداشت بيشتر توجه شود هزينه درمان كم خواهد شد وسلامت مردم تضمين مي شود.
Iran (Islamic Republic of)
تینا نوروزی
۱۴:۱۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۱
لطفا از چگونگی ثبت نام و شرایط ثبت نام بفرمائید.