معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در اجلاس وزرای خارجه مجمع همکاری آسیا در کویت گفت: ایران برای میزبانی مرکز همکاری‌های فرهنگی در آسیا آمادگی دارد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، محمد مهدی آخوندزاده، ضمن تبریک به تاجیکستان به دلیل ریاست بر ACD و اعلام حمایت ایران از تلاش‌های این کشور به افغانستان برای عضویت در ACD به عنوان سی و دومین عضو این مجمع تبریک گفت.

وی با اشاره به میراث فرهنگی و انسانی و وجود تمدنی قدیمی در آسیا و همچنین ورود موفق این قاره به بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... اظهار کرد: آسیا به اتحاد بیشتر نیاز دارد و لزوم اتکای بیشتر کشورهای آسیایی به منابع داخلی خود و لزوم شناخت مجدد این فرهنگ‌های بیشمار این کشورها به عنوان یک "فرهنگ آسیایی" که شامل تک تک این فرهنگ نیز است باید مورد توجه قرار گیرد.

آخوند زاده افزود: با توجه به همکاریهای فرهنگی در ACD ، جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد تا به عنوان کشور پیشرو در موضوع فرهنگی ، پروژه های مختلفی را طرح و ارائه کرده است.

معاون بین الملل وزیر امور خارجه، ایجاد واحد فرهنگی آسیایی در یک دانشگاه در هر کشور، افزایش نقش زنان در توسعه فرهنگ آسیایی، ایجاد مرکز مطالعات سینمایی آسیایی، همکاریهای دانشگاهی ، احیای فرهنگی جاده ابریشم، ایجاد مرکز آسناد فرهنگی را از جمله مولفه های ضروری در فرهنگ آسیایی دانست.

آخوندزاده ادامه داد: تنوع، مهمترین ویژگی در فرهنگ قاره کهن آسیا بوده و این فرهنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای در صحنه‌های جهانی پیدا کرده‌اند. بنابراین مناسب است در این نشست بتوانیم نسبت به ایجاد یک "مرکز همکاری‌های فرهنگی در آسیا" اقدام کنیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسوول کارگروه فرهنگی آمادگی دارد تا نسبت به میزبانی این مرکز در تهران اقدام کند.

وی افزود: برخی کشورهای در حال توسعه آسیایی با مشکلاتی نظیر فقر، بحران غذایی، امنیت غذایی، بیکاری، بدهی های خارجی، کمبود منابع مالی و ... مواجه هستند. لذا کشورهای آسیایی باید برای مقابله با این چالش‌ها با یکدیگر همکاری کنند. از سویی با توجه به نیازهای سازمانی جهت اجرایی کردن تصمیمات این سازمان، نیاز به وجود یک سازوکار اجرایی احساس می‌شود.

در ادامه معاون وزیر خارجه با بیان اینکه سومین نشست مقامات ارشد مجمع گفتگوی آسیا درباره همکاری‌های فرهنگی در سال 2013 به میزبانی ایران برگزار خواهد شد گفت: جمهوری اسلامی ایران هماهنگ کننده (پیشرو) موضوعات فرهنگی ACD است.

گفتني است، ایده تشکیل "گفتگوی همکاری آسیا" برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن در سال 2001 مطرح و مورد بحث قرار گرفت. اولین اجلاس وزرای امور خارجه ACD در سال 2002 با حضور نمایندگان 18 کشور عضو در تایلند برگزار شد. از سال 2003 تا 2010، نه اجلاس در سطح وزرای امور خارجه کشورهای عضو "گفتگوی همکاری آسیا" به ترتیب در کشورهای تایلند، چین، پاکستان، قطر، کره جنوبی، قزاقستان و سریلانکا و تهران برگزار شد. دهمین اجلاس وزرای امور خارجه مجمع نیز در روز23 مهر ماه سال جاری (14 اکتبر 2012) در کویت برگزار شد. پس از این نشست نیز در تاریخ25 و 26 مهر ماه 1391 اولین اجلاس سران کشورهای عضو در کویت برگزار خواهد شد.

ظرف 4 سال پس از پیدایش این مجمع تعداد کشورهای عضو از 18 به 32 کشور افزایش یافت به گونه ای که در مقطع فعلی، این مجمع فراگیرترین تشکیلات فرامنطقه‌ای است که تقریبا تمامی کشورهای آسیائی در آن عضویت دارند.

"گفتگوی همکاری آسیا" بر پایه گفتگو شکل گرفته و سعی دارد تا فارغ از مباحثات و بعضا مشاجرات سیاسی، راه‌های جدیدی را برای ایجاد همکاری‌های مختلف با تمرکز بر مسائل توسعه ای و اقتصادی شناسائی و تقویت کند.

انتهای پیام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار