اگر شما هم یکی از مبتلایان به اختلال وسواس جبری هستید باید بدانید علاوه بر رفتن در پی درمان اين اختلال راهکارهایی هم می‌توانند یاری رسانتان باشد.

علیرضا محمدی، متخصص روانشناسی بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: اختلال وسواس جبری نوعی اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتيب و امور جزئی و همچنین کمال طلبی همراه است.

وی در ادامه افزود: اگر شما هم یکی از مبتلایان به اختلال وسواس جبری هستید باید بدانید علاوه بر رفتن در پی درمان این اختلال راهکارهایی هم می‌توانند یاری رسانتان باشد.

*توجه خود را معطوف به کار دیگری کنید

محمدی تصریح کرد: وقتی متوجه می‌شوید که افکار و امیال وسواسی دارند به سمت شما هجوم می‌آورند توجه خود را معطوف به کار ديگري کنید.

وی در ادامه افزود: ورزش و پیاده روی کنید به موسیقی دلخواهتان گوش کنید و..

محمدی تاکید کرد: نکته مهم این است که حداقل برای 15 دقیقه دست به کاری بزنید که از انجامش لذت می‌برید با این کار عکس العمل شما در برابر افکار وسواسی یا جبری به تاخیر می‌افتد.

وی در ادامه اظهار داشت: بعد از پایان 15 دقیقه تاخیر در بروز عکس العمل آن میل وسواسی خود را مورد ارزیابی قرار دهید در بیشتر موارد شاهد خواهید بود که آن تفکر و یا میل وسواسی دیگر مانند شدت قبل نیست پس سعی کنید تاخیر در عمل به تفکر یا میل وسواسی خود را بیشتر کنید که تاخیر بیشتر احتمال تغییر، احتمال تغییر را افزایش می‌دهد.

*افکار یا نگرانی های وسواسی تان را روی کاغذ بیاورید
محمدی تصریح کرد: همیشه یک دفتر و خودکار ، لپ تاپ، تلفن همراه یا چند ورق کاغذ همراه داشته باشید و با هجوم افکار وسواسی تمام آنها را مو به مو بنویسید و تا زمانی که اندیشه های وسواسی شما بیدار هستند به نوشتن ادامه دهید.

وی در ادامه مطالب خود افزود: هدف این است که دقیقاً متوجه شوید به چه چیزی فکر می‌کنید و نوشتن به شما کمک می کند که پی ببرید چگونه اندیشه های وسواسی تان تکراری هستند.

این متخصص روانشناسی بالینی اظهار داشت: صد بار نوشتن یک جمله یا میل وسواسی از قدرت و شدت آن کم خواهد کرد و نوشتن افکار، کاری به مراتب سخت تر از اندیشیدن صرف است لذا احتمال زودتر از بین رفته آنها بیشتر می شود.

*از امیال وسواسی تان پیش بگیرد

این متخصص روانشناسی تصریح کرد: با پیشی گرفتن از امیال وسواسی قبل از ظهورشان می‌توانید در خلاصی یافتن از شر آنها کمک کنید.

وی در ادامه مطلب خود افزود: به عنوان مثال اگر رفتار جبری شما این باشد که از قفل بودن در و پنجره اطمینان حاصل کنید سعی کنید همان مرتبه اول با تمرکز حواس بیشتری در رابطه  با وسایل برقی را خاموش کنید.

محمدی اظهار داشت: یک تصویر ذهنی استوار برای خود خلق کرده و یک یادداشت ذهنی را ضمیمه آن کنید و به خودتان بگویید همین الان پنجره را بستم و وقتی میل شما به کنترل کردن دیرتر در شما بیدار می شود آنگه متوجه خواهید شد که می‌توانید روی آن برچسب فقط یک تفکر و سواسی بگذارید.

*زمانی را به نگران شدن درباره اختلال خود اختصاص دهید

محمدی تصریح کرد: به جای تلاش در جهت سرکوب کردن وسواس یا وسواس های جبری خود آنها را مجددا نزد خود حلاجی کنید.

وی در ادامه مطلب خود افزود: روزانه یک دو دقیقه ای را برای وقت نگرانی خود انتخاب کنید یعنی اوقاتی که بتوانید به وسواس هایتان اختصاص دهید زمان و مکان خاصی را برای این کار در نظر بگیرید در ضمن باید این زمان طوری باشد که موجبات اضطراب شما را هنگام خواب فراهم نکند.

وی اظهار داشت: در طول نگرانی تنها بر روی افکار و امیال منفی تمرکز کنید و سعی نکنید به اصلاح آنها بپردازید و در پایان چند نفس عمیق و آرام بخش بکشید و اجازه دهید امیال یا افکار وسواسی از ذهنتان بیرون برود.

*آرشیوی از وسواس هایتان تهیه کنید

این متخصص روانشناسی بالینی تصریح کرد: روی یک نگرانی یا وسواس خاص تمرکز کنید و آن را روی لپ تاپ یا موبایل ضبط کنید.

وی در ادامه مطلب خود افزود: به محض هجوم یک کلمه جمله یا ماجرای وسواسی به ذهنتان آن را با صدای بلند بازگو کنید و 45 دقیقه به آن گوش دهید و با تکرار این رفتار متوجه می‌شوید که گوش کردن به آنها دیگر آزارتان نمی‌دهد.

محمدی خاطرنشان کرد: به واسطه رویارویی با نگرانی ها یا وسواس به تدریج از شدت اضطرابتان کم خواهد شد./ح

برچسب ها: وسواس ، اضطراب ، نگرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار