در گشته تصور مي شد که وسواس نوعي بيماري است که فقط در بزرگسالان ديده مي شود و بروز آن در کودکان بسيارنادر است ،اما امروزه اين باور تغييرکرده زيرا مطالعات نشان مي دهد از هر 2000 کودک يکي به بيماري وسواس مبتلا ست و اين ميزان در ميان نوجوانان هم بسيار زياد است و اغلب بزرگسالاني که به وسواس مبتلا هستند زمان آغاز بيماري را از دوران کودکي خود ذکرمي کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛پزشکان تاکيد مي کنند والدين بايد به وسواس کودکان خود به عنوان يک بيکاري نگاه کنند و از آن به عنوان عادت بد به راحتي نگذرند.
وسواس نوعي بيماري اضطرابي است که در اين اختلال افکار يا تصاوير خاص و بي معني به طور دايم در ذهن فرد تکرار مي شود و کودکان نيزبه اين اختلال دچار مي شوند اما آنان چون نمي دانند که اين افکار بي معني هستند آن را توجيه مي کنند با وجود آن که درمان اختلال وسواس دردوران کودکي بسيار راحت تر از دوران بزرگسالي است اما باز هم بسياري ازوالدين ازمراجعه فرزندان خود به روانپزشک خوددداري و عمل آن ها را طبيعي تلقي مي کنند.
*وسواس چيست؟
يک پزشک متخصص اعصاب و روان ، وسواس را نوعي بيماري معرفي كردوگفت : در اختلال وسواس افکار يا چند تصاوير خاص و بي معني به طور دايم در ذهن فرد تکرار مي شود که فرد قدرت مقابله با ان ها را ندارد.
دکترحميد رضا بياتي گفت: کودکان مبتلا به وسواس نمي دانند که اين افکار بي معني هستند و به همين علت بيشتر اوقات افکار خود را توجيه مي کنند .
وي تصريح كرد: افکار بي معني باعث ناراحتي و نگراني فرد و در نتيجه افت عملکرد او مي شود .
*نتايج افکار بي معني در کودکان
وي ادامه داد : افکار تکراري ،‌فرد مبتلا به وسواس راکلافه و مضطرب مي کند ،در نتيجه بيمار سعي مي کند با انجام دادن اعمال خاص اضطراب خود را کاهش دهد و به طور مثال کودکي که دايم نگران است که بيمار شود سعي مي كند با شستن مکرر دست ها اضطراب خود را بين ببرد.
اين پزشک متخصص اعصاب و روان اظهارداشت: کودکان مبتلا به وسواس به انجام دادن اعمالي که به آن ها مناسک گفته مي شود تمايل ندارند اما تضور مي کنند انجام مناسک ، تنها راه ايمن براي کاهش دادن احتمال وقوع اتفاق هاي بد است.
به گفته اين روانپزشک ، کودکان مبتلا به اختلال وسواس قوانين مشخصي درزندگي دارند که در هر شرايطي از آن ها پيروي مي کنند و گاهي ازداشتن چنين رفتارهايي خجالت زده مي شوند.

ارتباط وسواس با عزت نفس در کودکان

وي با بيان اين که وسواس به شدت به عزت نفس کودکان آسيب جدي وارد مي سازد خاطرنشان كرد : کودکي که به علت وسواس کارهاي خودرا به کندي انجام مي دهد ، به طور مثال زمان زيادي را به انجام دادن تکاليفش صرف مي کند و به طور معمول از طرف خانواده و معلم هاي خود به تنبلي متهم مي شود . اين نوع برخورد و واکنش اطرافيان باعث مي شود که اعتماد به نفس کودک پايين بيايد.
*از دست دادن دوران مهم رشد با اختلال وسواس
بياتي افزود : کودکي که مدت طولاني از وسواس اضطراب حاصل از آن رنج مي برد ،‌دوران مهمي از رشد طبيعي را از دست مي دهد
 اختلالات روان پزشکي مانند وسواس که به سپري شدن مراحل رشدي صدمه مي زند موجب عبور ناموفق فرد از مراحل رشدي مي شود
*وسواس فکري چيست ؟
وي در مورد وسواس فکري کودکان ادامه داد : وسواس فکري به معناي فکرهايي است که به طوردايم ذهن کودک تکراري مي شود و آرامش ذهني او را از بين مي برد و به طور مثال نگراني در مورد آلودگي يا سرايت بيماري ، آسيب ديدن و يا اعتقاد شديد به کلمات ، تاريخ ها يا يعضي ازرنگ ها که افراد وسواس آن ها را نحس مي پندارند و يا تمايل زياد به قرينه بودن اشيا و متناسب بودن فاصله آن ها جزو وسواس فکري به شمار مي رود .
وي گفت : تمايل به انجام دادن کارها به يک روش مشخص ، مطمئن نبودن از کار خود و شک زياد به اشتباه بودن کارها ،‌درگيري زياد با مسائل اخلاقي و مذهبي و فکر کردن و نوشتن در مورد مسائل جنسي از ديگر افکار وسواسي است .
*وسواس علمي
وي تصريح كرد: وسواس علمي به اعمال و مناسک خاصي گفته مي شود که فرد براي جلوگيري از تکرار افکار وسواسي و براي از بين بردن احساسات بد حاصل از آن افکار انجام مي دهد.
اين پزشک متخصص اعصاب و روان افزود: وسواس علمي در واقع اجراي نوعي اعمال خاص براي کاهش اضطراب حاصل از فکر وسواسي است .
بياتي ادامه داد : شستن مکرر دست ها يااستحمام مکرر ،‌مسواک زدن طولاني مدت تا حد توان خون آمدن از لثه ها و شمردن (کودک وسواس براي خود قانون هايي مي گذارد به طور مثال بايد تا قبل ازورود به منزل 20 عدد ماشين قرمز را شمرده باشد،)باز و بسته کرن بند کفش به طورمکرر ،‌پاک کردن مکرر نوشته ها و پاره کردن ورق دفتر جزو اعمالي است که فرد مبتلا به وسواس عملي آن ها را انجام مي دهد .
وي اظهارداشت : کودکان وسواسي به بعضي مسائل حساسيت خاصي دارند به طورمثال اگر گوشه اي ازلباس خود را خاکي يا خيس ببينند از پوشيدن آن خودداري مي کنند و از تنگي لباس يا آسيب ديدن پوست خود توسطدرزهاي لباس شکايت مي کنند و فقط دوست دارند لباس گشاد بپوشند .
وي تاکيد كرد :‌والدين نبايد با دليل آوردن ، سعي در متقاعد ساختن کودک داشته باشند زيرا اين امر باعث ايجاد احساس منفي در کودک مي شود و ارتباط او را خدشه دار مي کند.
بياتي تصريح كرد :‌هر نوع تلاش غير درماني براي توقف يا کاهش علايم و اعتقادات وسواس گونه به افزايش مشکلات منجر مي شود .
توارث ،‌عامل عمده ابتلا به وسواس
وي توارث را يکي ازعوامل ايجاد کننده اختلال وسواس مي داند و خاطر نشان كرد : به طور معمول افرادي که در خانواده آن ها سابقه بيماري وسواس و اختلالات اضطرابي وجود دارد بيشتربه اختلال وسواس دچار مي شوند .
«بياتي » اختلالات بيولوژيکي را يکي ديگر از عوامل ايجاد کننده وسواس معرفي كرد و گفت : کودکان مبتلا به وسواس ضعيف و بي اراده نيستند و اعمال آن ها عمدي نيست .
وي افزود : متاسفانه بيشتر والدين ، معلمان ، دوستان و اطرافيان کودکان وسواسي بين وسواس و عادت هاي بد و ناپسند تفاوتي قابل نيستند و از آن ها مي خواهند که با سعي بيشتر کار تکراري خود را متوقف کنند.
اين پزشک متخصص اعصاب و روان خاطرنشان كرد: در حالي که اگر علل ايجاد کننده اختلال را بدانند ارتباط بهتر و منطقي تري با کودک برقرار کنند استرس به تنهايي وسواس ايجاد نمي کند
وي با بيان اين که استرس ،‌عامل ايجاد کننده وسواس نيست ، تصريح كرد: استرس در ايجاد وسواس تاثيري ندارد و فقط زمينه ابتلا به آن را فراهم مي کندو زمينه بروز آن را جلوتر مي اندازد.
وي عنوان كرد : گاهي اوقات وسواس ريشه ارثي ندارد و فرد آن را از رفتار والدين آموخته به عنوان الگو وسواس را به فرزندانتان منتقل کرده اند.
وي ياد آور شد : محيط کمال گرايانه و منضبط در خانواده مي تواند باعث اختلال وسواسي شود و نظارت هاي شديد خانواده ، کودکان را در دام قوانين سخت و دست وپاگير مي اندازد و زمينه شکل گيري اين شخصيت را فراهم مي کند .
بياتي خاطر نشان كرد : خانواده ها به اين باور نرسيده اند که وسواس بيماري است که بايد درمان شود و به همين علت مرحله درمان آن سخت و طولاني تر مي شود.
*علايم هشدار دهنده وسواس
وي به علايم هشداردهنده وسواس اشاره كرد و افزود: اگر کودک يکي از علايم استرس ،‌خواب ناکافي ، افسردگي ، احساس خجالت يا شرمندگي ،‌بي قراري ،‌کندي در انجام اعمال روزانه نظير لباس پوشيدن يا آماده شدن براي خواب ، مشکلات درسي،‌ افت تحصيلي ، مشکلات رفتاري نظير عصانيت و پرخاشگري و اشکال در روابط بين فردي و ارتباط با هم سالان را تجربه کند ميتوان احتمال داد که به وسواس دچار شده است .
وي به نقش مهم والدين و اعضاي ديگر خانواده در درمان کودکان وسواسي اشاره كرد و اظهار داشت : اولياي مدرسه هم مي توانند با شناسايي و ارجاع دانش آموزان به روان پزشک به درمان هر چه سريع تر آن ها کمک کنند.
وي تاکيد كرد: والدين بايد به دوران طلايي کودکان اهميت بدهند و با مشاهده علايم وسواس به روانپزشک مراجعه کنند و تا درمان سريع تر براي آن ها شروع شود ./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ش.پ
۰۰:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
باسلام پسری 14ساله دارم که چند ماه است دچار وسواس فکری شده پیش روانپزشک بردیم قرص پرانول .. لوپرام و هالوپریدول راتجویز کرد ولی به طور مداوم در دفتر خط میکشه وپاره میکنه وتو دفتر همه اش در مورد اینکه کسی به اعضای خصوصیش دست زده شکایت میکنه مثلا در نامه ای نوشته بود شرکت p.cبه هم تعرض کرده تو مدرسه تعرض شده دارم دیوونه میشم نمیدونم چرا خوب نمیشه آیا با هیپنوتراپی میشه درمانش کرد؟
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۶
ایا شامل کودکان 4ساله هم میشود وکمی بیشتر به رفتارهای وسواسی روزمره کودکان اشاره کنید تا اگاهی کاملتری به والدین داده باشید
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۸ تير ۱۳۹۶
ایا شامل کودکان 4ساله هم میشود وکمی بیشتر به رفتارهای وسواسی روزمره کودکان اشاره کنید تا اگاهی کاملتری به والدین داده باشید
آخرین اخبار