حدود ۲۰ درصد از کودکان و نوجوانان ازیک بیماری یا مشکل روانپزشکی رنج می برند بنابراین باید به رفتارهای این گروه های سنی توجه زیادی کنیم.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، معمولا این گونه تصور می شود که بیماری های روانپزشکی مختص دوران بزرگسالی است و کودکان به این دسته از بیماری ها مبتلا نمی شوند این درحالیست که کودکان نیز به طیف وسیعی از اختلالات و مشکلات روانپزشکی مبتلا می شوند ولی چون آنان در بیان احساسات درونی خود توانایی لازم را ندارند، ما باید از طریق رفتار کودکان متوجه مشکلاتشان شویم چون در صورت تشخیص داده نشدن بیماری های روانپزشکی کودکان، این عوارض مزمن می شود و در آینده بر وضعیت شغلی، تحصیلی، ارتباطات اجتماعی، ازدواج و درکل بهداشت و سلامت روان این افراد تاثیر منفی می گذارد.
 
ممکن است یک کودک وسواس یاتیک داشته باشد و برخی از رفتارهای وسواس گونه و تیک های صوتی و کلامی را انجام دهد و والدین و اطرافیان او فکر می کنند که کودک توانایی کنترل این رفتارها را دارد بنابر این او را به خاطر رفتارهایش تنبیه می کنند.
برخی از مردم معتقدند مشکلاتی که درحوزه رفتار رخ می دهد در نتیجه یک بیماری نیست و کودک باید قادر به کنترل رفتارهایش باشد این درحالیست که این کودکان نیاز به درمان دارند. البته ممکن است کودک به علت ترس و اضطراب از والدین بتواند به طور موقت رفتارهای وسواسی یاتیکهای خود را کنترل کند ولی در نهایت قادر به این کار نیست و مشکلات او شدت پیدا می کند.
 
بسیاری از مشکلات رفتاری کودکان، ریشه در بیماریهای روانپزشکی آنان دارد، بنابر این نباید کودک را برای کنترل رفتارهای خود تحت فشار قرارداد بلکه باید به فکر چاره بود.
شایع ترین اختلالات روانپزشکی درکودکان و نوجوانان اختلال بیش فعالی است که کم توجهی یکی از شایع ترین این اختلالات است که کودکان مبتلا به آن دچار پرتحرکی، ناآرامی ، رفتارهای تکانشی و تمرکز اندک هستند. ۵ تا ۱۰درصد کودکان در سنین مدرسه به این بیماری مبتلا هستند.
درمان این بیماری عمدتا دارویی است و درمان می تواند بر زندگی آینده این کودکان از نظر شغلی، تحصیلی و روابط اجتماعی و خانوادگی تاثیر بسیار مثبتی بگذارد.
اختلالات اضطرابی یکی دیگر از اختلالات شایع در کودکان است. اضطراب جدایی، شایع ترین اختلال اضطرابی دراین گروه سنی است. هر پدیده ای که باعث جدایی این گونه کودکان از والدینشان شود، آنان را دچار اضطراب می کند و این افراد هنگام ورود به مهدکودک و مدرسه به سختی از مادر خود جدا می شوند و اصرار دارند نزد مادر بمانند.
 
شدت یافتن اضطراب می تواند دراین کودکان علایم جسمی مانند سردرد، دل درد و حالت تهوع، استفراغ ایجاد کند که گاه به اشتباه این کودکان به جای درمان اضطراب تحت درمان بیماری های جسمی قرار می گیرند. از سوی دیگر چون کودکان درکنترل افکار وسواسی و مدیریت اضطراب مشکل دارند و مانند بزرگسالان مهارتهای لازم دراین زمینه را کسب نکرده اند، این بیماری ها ممکن است بیش از بزرگسالان آنها را ناتوان کند.

برخی از بچه ها صحبت کردن را دیر آغاز می کنند، لکنت زبان و مشکل تلفظ دارند، این دسته از کودکان نیز به مداخلات درمانی در حوزه گفتار و زبان نیاز دارند تا علاوه بر به دست آوردن تواناییهای کلامی لازم از اعتماد به نفس لازم برخوردار شوند.

کودکان مبتلا به این اختلال در ارتباط برقرار کردن با افراد اطراف خود دچار مشکل هستند بگونه ای که ارتباط کلامی و غیر کلامی آنان با دیگران ضعیف است.

درایجاد مشکلات رفتاری و روانی چندین عامل موثر است:ژنتیک خانواده و جامعه عوامل موثر بر ابتلای کودک به مشکلات رفتاری هستند. جامعه شامل مهدکودک، مدرسه و رسانه ها می شود. خانواده نیز در صورت توجه کافی نداشتن به رفتارهای مثبت کودک، تمرکز بر اعمال منفی او و رفتار خشن با کودک بر سلامت روانی او تاثیرمنفی می گذارند.

اگر پدر و مادر مشکلات روانپزشکی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و اعتیاد به مواد مخدر داشته باشند حتما باید به روانپزشک مراجعه کنند. علاوه بر آن با شرکت درکلاسها باید بیاموزند که چگونه فرزند خود را تربیت کنند این درحالیست که متاسفانه افراد بدون آن که آموزش های لازم را دیده باشند، پدر و مادر می شوند اما همانگونه که برای کسب علم وارد دانشگاه می شویم باید برای فرزندپروری آموزش منظم و سیستماتیک ببینیم./س

برچسب ها: قم ، وسواس ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.