این پل در انتهای شرق جلگه "سلدوز" بر روی رودخانه "گدار" و در کنار روستای "ممیند" شهرستان نقده قرار دارد و آن را به دوره صفویه و قاجاریه نسبت می دهند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه موقعیت پل و بقایای جاده قدیمی حکایت از یک راه باستانی بین مهاباد، نقده و ارومیه می کند. این پل شاه راه ارتباطی خوبی بین این سه شهر بود. پل به علت سخت بودن رودخانه، پی سازی آن چنانی ندارد و پایه ها مستقیماً روی بستر سخت رودخانه سوار شده اند. پل تاریخی ممیند دارای دو پایه از سنگ های مکعبی تراش دار و آجر و سه چشمه یا دهانه است.

دهانه وسطی بزرگ ترین چشمه پل است و دهانه های کناری هم اندازه و کوچک ترند. به همین خاطر شیب پل به دو طرف پل است و نمای پل به صورت قوسی دیده می شود. پل ممیند چهار مناره یا میل راهنما دارد.

بدنه پل با آجر و ملاط آهک ساخته شده ولی بخش فوقانی آن یعنی سطح گذر پل به وسیله سنگ های درشت رود خانه ای فرش شده است. طول پل بیست و سه متر و عرض آن 30/6 متر و ارتفاع بلندترین نقطه پل 30/8 متراست. کاربرد میل راهنماها علاوه بر جنبه تزیینی هدایت مسافران را به سوی گذرگاه پل در مواقعی که مشکل دیده وجود داشته باشد، در پی دارد./س


برچسب ها: پل ، رودخانه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودسلیمانی گرگ آباد
۱۵:۱۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
به یک نگهبای نیازمندم