مورچه ها یکی از آشناترین حشرات ولی در عین حال یکی از مرموزترین ها نیز هستند. در این گزارش با عجایب زندگی این عموزادگان زنبورها آشنا می شویم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نکته قابل توجه در مورد زندگی مورچه ها، زندگی اجتماعی آنهاست که دارای جذابیت های فراوانی است. بسیاری از انواع مورچه ها دارای ویژگی هایی هستند که به آن گونه خاص تعلق دارد.

گفتنی است، در آمریکای مرکزی و جنوبی انواعی از مورچه ها زندگی می کنند که به مورچه های برگ بر معروفند این مورچه ها برگ درختان خاصی را با آرواره های قوی و برنده خود به ابعاد کوچکتر تقسیم کرده و به داخل لانه می برند و در آنجا مزارعی را با این تکه های برگ به وجود می آورند که قارچ هایی بر آن می روید که خود منبع تغذیه مورچه هاست.

علیرضا نادری کارشناس محیط زیست با بیان اینکه 130 گونه مورچه در ایران یافت می شود، گفت: اگر از مردم سوال شود که چند نوع مورچه می شناسید، شاید جواب آنها بیش از 3 یا 4 مورد را شامل نشود.

ولی حقیقت آن است که در جهان هزاران نوع مورچه داریم که هر روزه نیز انواعی جدید کشف و به این تعداد افزوده می شود. امروزه در حدود 11 هزار گونه مورچه در جهان شناسایی شده است.

وی با اشاره به انواع برخی از مورچه ها افزود: برخی از انواع مورچه ها دارای جثه درشت تری هستند و قادرند موجودات بزرگ جثه ای مثل پستانداران و پرندگان را از پا درآورند. برخی قبایل آمریکای جنوبی با آگاهی از این توانایی، خاطیان یا اسرای جنگی را به درختی در نزدیکی لانه این مورچه ها می بستند تا زنده زنده مورد تغذیه آنها واقع شوند.

وی ادامه داد: تعدادی از انواع مورچه ها سمی هستند بدین معنی که قادرند مانند زنبور از انتهای شکم خود نیش زده و دشمن را فلج یا حتی بکشند. این مورچه ها بیشتر در نواحی استوایی مخصوصا آمریکای جنوبی و مرکزی یافت می شوند گر چه نوعی از آنها در جنوب ایران نیز دیده می شود که البته سم چندان خطرناکی ندارد.

* مورچه نظافتچی طبیعت هستند

مورچه ها از لحاظ اکولوژیک در محیط زیست و طبیعت بسیار اهمیت دارد چرا که با جمع آوری پسماندهای جانوری و گیاهی از روی زمین به نظافت طبیعت و کنترل بیماری ها و آفات کمک می کنند.

این کارشناس محیط زیست گفت: بسیاری از حشرات مخصوصا انواعی از پروانه های کمیاب در کشور با مورچه ها همزیست بوده و زمستان را در لانه آنها سپری می کنند.

نادری افزود: مورچه ها برای ارتباط با یکدیگر از فرومونها که موادی شیمیایی هستند و با شاخکهایشان ترشح می شود، استفاده می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در مناطق استوایی تنوع زیستی به حدی بالاست که گاه می توان تا 50 گونه مورچه را بر روی یک درخت پیدا کرد./ل

گزارشی از هراتیان

برچسب ها: مورچه ، محیط زیست ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار