مدیر پایگاه تخصصی زنبورعسل ایران گفت: دامپزشکان تامین عسل باکیفیّت و عاری از عسل برای زمستانگذرانی زنبورعسل را در کنترل بیماری نوزما تاثیرگذار دانسته اند.

مریم طایفه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: نوزما بیماری واگیردار و شایع زنبورهای عسل بالغ بوده و در مناطق مرطوب و یا دارای زمستان های سرد شایع است.

وی تصریح کرد: وجود زنبورهایی که قادر به پرواز نبوده و در نزدیکی دریچه پرواز افتاده اند، نشانه ای از بروز این بیماری در زنبورستان است.

طایفه ادامه داد: با جدا کردن قسمت شکمی و آزمایش نمودن محتوای شکمی زنبورهای سالم و بیمار، امکان ابتلا به نوزما مشخص خواهد شد.

مدیر پایگاه تخصصی زنبورعسل ایران یادآور شد: محتوای شکمی زنبورهای سالم قهوه ای رنگ بوده و در زنبورهای آلوده و بیمار سفیدرنگ و نرم است.

وی اظهار داشت: مدفوع قهوه ای در روی شان کندوها از دیگر نشانه های این بیماری است و در جلوی دریچه پرواز زنبورهای مُرده دیده می شوند.

طایفه تاکید کرد: زنبورداران فوماژیلین را موثرترین دارو برای کنترل نوزما می دانند که به عنوان یک آنتی بیوتیک اختصاصی عمل نموده و گسترش و توسعه این بیماری در زنبورستان را متوقف می کند./س

برچسب ها: عسل ، بیماری ، نوزما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.