برنج گیاهی از دسته غلات است که نقش مهمی در سبد غذایی ما ایرانیان دارد و سبوس این پوشش خوش‌رنگ برنج دارای ارزش غذایی فراوانی است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


یکی از فرآورده‌های مهم استخراجی از سبوس برنج، روغن آن است که بخشی از نیازهای غذایی کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و هند را تأمین می‌کند. کشور ما تاکنون تجهیزات، علم و تخصص لازم را برای استخراج، تصفیه و تحقیقات تولید این روغن در دسترس نداشته است. این روغن مواد مختلفی را در خود جای داده است و می‌توان گفت منبعی سرشار از مواد مختلف مورد نیاز بدن محسوب می‌شود


ماده‌ی دیگری که در برنج باعث شده آن را یک حامی بزرگ برای پوست و موهایمان بدانیم، وجود مقادیر قابل توجه   ویتامین‌های گروهb  و به خصوص B5  در برنج است کهباعث تحریک سوخت و ساز سلول‌های زنده و فعال پیاز مو می‌شود،.

هم‌اکنون تقریباً اکثر پزشکان معتقدند سبوس مهم‌ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می‌رود. جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر، التهاب دیورتیکول (کیسه‌ای مدور به اشکال و اندازه‌های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می‌شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت‌های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می‌گردد) پیشگیری می‌کند.

 زیاده‌روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال کند یا منجر به انسداد روده و التهاب دیورتیکول روده می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود علاوه بر تعادل در مصرف سبوس حتماً پس از مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، سبوس ، برنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.