یکی از دلایلی که فرد مبتلا به اعتیاد می شود مشکلات خانوادگی است ، از این رو خانواده نقش مهمی در ابتلا و حتی درمان اعتیاد جوانان و نوجوانان دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، قالب افرادی که به اعتیاد مبتلا می شوند در سنین جوانی و نوجوانی در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند.

قالب این افراد در محیط دوستانه و شرایط نامناسب به اعتیاد مبتلا می شوند و معمولاً نیز به قصد معتاد شدن به مواد مخدر ، برای اولین بار آن را مصرف نمی کنند.

مرتضی اشراقی مدد کار اجتماعی در این رابطه می گوید اکثر افرادی که به اعتیاد مبتلا می شوند با نیت قبلی و به  قصد در معرض ابتلا قرار نمی گیرند هر چیزی که به نوعی در بین جوانان و نوجوانان ما به خصوص پسرها مرسوم است این است که وقتی در یک جمع دوستانه قرار می گیرند، اگر سیگار یا مواد مخدر به آنها تعارف شود، برای آنکه از سوی دوستان تمسخر نشوند با تحریک آنها و برای آن که غرور شان پایمال نشود به خیال آن که با یک بار مصرف معتاد نمی شوند مواد مخدر تعارف شده را امتحان می کنند،  دریغ از آن که این مواد مخدر که نوع صنعتی آن در بین جوانان بیشتر از نوع سنتی رواج پیدا کرده ، در یک بار مصرف به دلیل هیجانات و شادی های کاذبی که ایجاد می کند به راحتی باعث اعتیاد فرد می شود.

وی افزود: عوامل زیادی در اعتیاد افراد موثر است و این معضل در بین جوانان و نوجوانان یکسان نیست.
فاصله طبقات اجتماعی، فرهنگی ، خانواده، مدرسه، و محیط زندگی، مشکلات اقتصادی، اعتیاد والدین یا یکی از افراد خانواده جزء عوامل موثر در اعتیاد افراد است.

خانواده از هم گسیخته، استقرار محل زندگی مناطقی که افراد معتاد زیادی حضور دارند، همکلاسی ها و دوستان ناباب ، خلق و خوی خود شخص و مستعد بودن وی در گرایش به اعتیاد، در دسترس بودن مواد مخدر نا امیدی و یأس در افراد حساس که مورد توجه خانواده قرار نمی گیرند و یا حتی موروثی بودن آن به دلیل برخی عوامل ژنتیکی جز مواردی است که می تواند فرد را در ورطه خطرناک اعتیاد بیاندازد.

این مددکار اجتماعی اذعان داشت: جوانانی که مورد بی مهری و بی توجهی خانواده قرار می گیرند یا دچار بیماری های روحی و روانی هستند با سابقه دزدی، فرار از خانواده، اختلاف با والدین یا اعضای خانواده و مشکلات شدید اقتصادی دارند و در سطح پایین اجتماع قرار داشته و از اعتیاد و تاثیرات آن اطلاعات کمی دارند جزء افرادی هستند که بیشتر از دیگران به اعتیاد روی می آورند.

از آنجایی که پسران نسبت به دختران در خانواده ها آزادی عمل بیشتری در رفت و آمدهای خود دارند و بیشتر دارای استقلال و در معرض مراوده با  افراد ناباب هستند استعداد بیشتری نیز در این رابطه دارند./ل

برچسب ها: خانواده ، ابتلا ، درمان ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار