کمبود ویتامین D خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهد.

 

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت :نور خورشید منبعی است که به انسان کمک می کند تا ویتامین D دریافت کند و این ویتامین از منابع غذائی مثل ماهی ، تخم مرغ ، فرآورده های لبنی از اهمیت و سود بیشتری برخوردار است.

امینی افزود : در افرادی که کمترین میزان مواد غذائی دارای ویتامین D مصرف کردند ، 22 درصد افزایش و خطر ابتلا به سکته ناشی از لخته های خونی نیز به میزان 27 درصد بیشتر است.

وی ویتامین D را از ویتامین های ضروری برای بدن دانست و تصریح کرد : این ویتامین به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : ویتامین D با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه ،به متابولیسم استخوان نیز کمک می کند و از طریق ژن های هسته سلول به رشد سلول کمک می کند.

امینی افزود : منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات ، و حیوانی مثل ماهی ساردین ، شیر و نور آفتاب است، به طوریکه 10 تا 20 دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب ، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می کند.

کمبود ویتامین D در کهنسالی باعث پوکی استخوان می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.