پائين بودن نرخ تضميني قيمت گندم، توليد گندم را در کشور با روند کاهشي مواجه کرده است.

علي ايرانپور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص توليد گندم در کشور افزود: آمارهاي وزارت جهاد کشاورزي در خصوص افزايش توليد گندم براي ارزيابي ما اهميت ندارد زيرا تجربه نشان داده است که دفعات قبل وزارت جهاد کشاورزي آمار دقيقي از توليد ارايه نداده است.

وي ادامه داد: ملاک ما در خصوص توليد محصولات بالاخص گندم وضعيت توليد و خالي بودن سيلوها است.

وي افزود: در حال حاضر 4 ميليون تن گندم در کشور توليد شده که پائين بودن نرخ خريد گندم از دلايل اصلي بي رغبتي کشاورزان به کشت گندم است.

وي ادامه داد: بايد براي افزايش توليد گندم نرخ خريد عادلانه تر باشد تا برخي از مشکلات گندم کاران برطرف شود، خريد گندم از کشاورزان 420 تومان اعلام شد اما قيمت تمام شده اين محصول 600 تا 650 تومان است و صرفه اقتصادي ندارد.

وي ادامه داد: کاهش قيمت خريد گندم باعث شده تا گندم کاران رغبتي به فروش گندم به دولت نداشته باشند و گندم ها را در شرايط غيراستاندارد نگهداري کنند که باعث از بين رفتن سرمايه کشاورزي مي شود.

عضو کميسيون کشاورزي اضافه کرد: به فروش نرساندن گندم به دولت باعث مي شود تا دولت نيز مجبور شود با قيمت بالاتري گندم وارد کند و اين امر موجب ضعيف تر شدن کشاورزي ايران و افزايش قيمت محصول براي دولت مي شود.

وي در خصوص خودکفايي گندم در سال هاي قبل افزود: با توجه به شرايط موجود اعتقاد بر اين است که يا آمارهاي وزارت جهاد کشاورزي در خصوص توليد گندم و خودکفايي دقيق نيست يا سياست هاي وزارت جهاد کشاورزي بسيار غلط است./س
برچسب ها: گندم ، تولید ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار