كاهش مقادير هورمون IGF-1 به بروز بيماري آلزايمر در مردان مرتبط است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه غدد باليني و متابوليسم، محققان با اندازه‌گيري سطح سرم فاكتور رشد شبه انسولين (IGF-1)  و پروتئين متصل شونده به آن (IGFBP-3) در 218 مرد سالمند و 476 زن سالمند دريافتند كه كم بودن سطح غلظت سرم فاكتور رشد شبه انسولين و رسپتور آن به صورت قابل توجهي با وضعيت عملكرد شناختي در مردان مرتبط است.

براساس اين گزارش محققان افزودند در مجموع 481 نفر از كل افراد مورد مطالعه با بيماري آلزايمر و يا اختلالات خفيف شناختي تشخيص داده شدند كه در اين ميان مقادير هورمون رشد شبه انسولين و پروتئين متصل به آن هيچ ارتباطي به بروز بيماري آلزايمر در زنان نداشته است.

نتايج حاصل از اين گزارش حاكي است در حال حاضر هيچ درمان مؤثري براي بيماري آلزايمر وجود ندارد و تمركز بر اصلاح عوامل مرتبط دخيل در آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و با توجه به اين تحقيق IGF-1، درمان بيماري آلزايمر به ويژه در مراحل اوليه بيماري در مردان بسيار سودمند است.

به گفته محققان IGF-1‌ و IGFBP-3  كه در طول عمر نقش دارند مي‌توانند در وضعيت شناختي و ادراكي به خصوص بيماري آلزايمر مفيد باشند و مطالعات تجربي نشان داده‌اند كه IGF-1‌ مخالف فرآيندهاي پاتولوژيك اصلي بيماري آلزايمر است./ح
برچسب ها: هورمون ، آلزایمر ، انسولین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار