کارشناس برجسته آمریکایی با تصریح به اینکه کشورش با فاجعه اقتصادی و اجتماعی واقعی روبرو است، تاکید کرد: سلطه آمریکا در جهان در حال کاهش است و این کشور دیگر نمی تواند جهان را رهبری کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، نوآم چامسکی کارشناس آمریکایی در گفتگویی با این شبکه درباره مناظره باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و میت رامنی رقیب وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری و این که آیا این مناظره نقطه تحولی در روند تبلیغات انتخاباتی به شمار می رود گفت: انتخابات همیشه با مشکلات همراه است.

شکاف و اختلاف زیادی بین سیاست های دو طرف وجود دارد. آنچه در انتخابات اهمیت دارد محتوای چیزی است که نامزدها می گویند. به نظر من موضع رامنی مبتنی بر کاهش مالیات هاست. تحلیل سخنان رامنی نشان می دهد که سخنان وی باعث کسری شدید بودجه آمریکا می شود.

وی ادامه داد: آنچه برای مردم اهمیت دارد مسئله بیکاری است. بیست و سه میلیون بیکار در آمریکا وجود دارد که به دنبال کار هستند. بنابراین علاوه بر فاجعه اقتصادی با یک فاجعه اجتماعی واقعی هم روبرو هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقتصاد آمریکا و این که آیا اقتصاد این کشور نتیجه عملکرد ناامیدکننده اوباماست یا میراث دوران جرج بوش و حتی دولت رونالد ریگان است گفت: به نظر من این اقتصاد نتیجه دوران اوباماست. وی اقداماتی را برای مقابله با مشکلات اقتصادی انجام داد اما اقداماتی که وی انجام داد با مانع تراشی کنگره که تحت سیطره جمهوریخواهان است روبرو شد و نتیجه ناامید کننده ای به بار آمد.

مشکل این است که هیچ برنامه روشنی وجود ندارد. مشکل اقتصادی کنونی ناشی از کاهش تقاضاست. بانک ها در سال های اخیر سودهای زیادی به دست آورده اند. مشکل این است که تقاضا به شدت کاهش یافته است و علت آن نیز به بدهی ها بر می گردد. مردم آمریکا نتوانستند بدهی های خود را بدهند.

وی درباره سیاست خارجی آمریکا گفت: بدون شک سلطه آمریکا در جهان به شدت در حال کاهش است به همین سبب سوالات زیادی درباره آمریکا که شاید دیگر نتواند جهان را رهبری کند وجود دارد. آمریکا تنها کشوری است که هزاران پایگاه نظامی در خلیج فارس و خاورمیانه و مناطق دیگر دارد. هیچ کشور دیگری چنین قدرت نظامی ندارد اما رهبری آمریکا کاهش یافته است. این رهبری از دهه چهل قرن گذشته رو به ضعف گذاشته است و همچنان نیز ادامه دارد. آمریکا در ده سال گذشته در رهبری جهان با مشکل روبرو شده است.
برچسب ها: چامسکی ، آمریکا ، بحرات ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار