درگذشت استاد "سيدكريم اميري فيروز كوهي"، پايان تأليف تفسير مشهور "مجمع البيان" توسط علامه "طبرسي"، اعدام "اِرْنِسْتو چِه ‏گوارا" انقلابي معروف امريكاي لاتين، روز جهاني پُست و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3شنبه 18 مهر 1391 خورشیدی، 22 ذی القعده 1433 هجری و 9 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اشغال منطقه موسیان توسط ارتش رژیم بعث عراق در روزهای آغاز جنگ (1359 ش)
شهر موسیان در شش کیلومتری مرز ایران و عراق در استان خوزستان و از شهرهای عرب زبان ایران است که کمتر از بیست روز پس از آغاز جنگ، به همراه روستاهای اطراف آن به تصرف ارتش عراق درآمد. کل جمعیت این شهر که در زمان حمله نیروهای عراقی شامل پانصد و هشتاد خانواده بودند به اسارت قوای متجاوز درآمدند. شهر مرزی موسیان به همراه بخش‌های دیگری از سرزمین ایران، بعد از حدود هفتاد ماه اشغال، در اولین روزهای عملیات غرور آفرین فتح المبین، در فروردین 1361 ش از دست قوای بعثی آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

درگذشت استاد «سیدکریم امیری فیروزکوهی» شاعر و ادیب معاصر (1363 ش)

استاد سیدکریم امیری فیروزکوهی متخلّص به امیر، در سال 1288 ش در دهکده فرح آباد فیروزکوه به دنیا آمد. وی علاوه بر تحصیلات کلاسیک، به فراگیری زبان عربی، ادبیات، منطق، کلام، حکمت و فقه و اصول همت گماشت و توانست به عربی هم شعر بگوید. آثار قلمی او حاشیه و تعلیقه بر کتب فلسفی، کلامی، رجالی و ادبی فراوان می‌باشد. همچنین در اغلب قالب‌های شعری از قبیل قصیده، غزل، مثنوی و... به استواری شعر گفته است.
زمینه اصلی کار او غزل و قصیده و از حامیان و پیروان سبک هندی بود. غزلیات امیر در عین حال که دارای استحکام آثار استادان کهن است، از جمله آثار امیری فیروزکوهی می‌توان به تصحیح دیوان صائب و مقدمه‌ای بر آن و نیز ترجمه‌ای از نفس المهموم شیخ عباس قمی و ترجمه مکاتیب نهج‌البلاغه اشاره کرد. استاد امیری فیروزکوهی در مهرماه 1363 ش در 75 سالگی در تهران دار فانی را وداع گفت.


درگذشت «سلطان الواعظین شیرازی» محقق، مؤلف و واعظ شهیر مسلمان (1350 ش)
سید محمد شیرازی فرزند اشرف الواعظین حاج علی اکبر در حدود سال 1275 ش در تهران متولد شد. وی در 12 سالگی به عراق رفت و مدت دو سال در کربلا، سطوح متوسطه را خواند. سپس در خدمت پدر به کرمانشاه عزیمت نمود و به تبلیغ شریعت پرداخت. سید محمد سپس برای تکمیل علم و کمال خویش به کشورهای عراق، سوریه، فلسطین، اردن، مصر و هندوستان مسافرت نمود و با گروه‌های بسیاری از یهودیان، مسیحیان، برهمائیان و مسلمانان اهل سنّت و... مناظرات دینی و مذهبی داشته است.
 مناظره سلطان الواعظین شیرازی با دو عالم بزرگ اهل سنت در پیشاور به مدت 10 شب و هر شب به مدت بیش از 8 ساعت در حضور گاندی، رهبر هند، بسیار معروف است. جریان مناظره‌های وی، در تمام جراید آن زمان هند درج گردید و مطالب این مناظره در کتابی با نام شب‌های پیشاور در بیش از هزار صفحه به چاپ رسید. علاوه بر آن، آثار گران‌بهایی از وی به جای مانده که صد مقاله سلطانی در ردّ بر یهود و نصارا و نیز گروه رستگاران یا فرقه ناجیه در دو جلد از آن جمله‌اند. سیدمحمد سلطان الواعظین شیرازی سرانجام در هجدهم مهر 1350 ش در 75 سالگی در تهران درگذشت.

حمله «سلطان محمودغزنوی» به سیستان و انقراض سلسله‌ی صفاریان (389 ق)
آلپتکین، یکی از سپهسالاران سامانیان، در اواخر عمر خود، از دولت سامانی ناراضی شد و به شهر غزنین رفت و با جانشینانش در این شهر حکومتی را تشکیل داد که این حکومت غزنویان نامیده شد. آن‌ها از غزنین به جنگ با بت پرستان می‌رفتند. سلطان محمودغزنوی، بزرگ‌ترین فرمانرواهای غزنویان، قلمرو خود را از غزنین فرا تر برد. او به سیستان لشکر کشید و بقایای صفاریان را بر انداخت

تولد «خواجه نظام الملک» وزیر دانشمند سلجوقی (408 ق)
خواجه نظام الملک، دانشمند و از شخصیت‌های مهم سیاسی - فرهنگی قرن پنجم هجری است که در طوس به دنیا آمد. او از جمله دانشمندانی است که تاثیر بسیار زیادی بر تحولات سیاسی و فرهنگی عصر خویش گذاشت. خواجه در دربار سلسله‌ی سلجوقیان به وزارت منصوب شد و در طی سی سال وزارت خود، در حل و فصل امور مملکتی تلاش بسیاری کرد و بسیاری از پیشرفت‌های ایران در زمان سلجوقیان، مدیون کاردانی و لیاقت او بود. از اقدامات مهم خواجه نظام الملک، تاسیس مدارس متعددی در شهرهای مهم بود که به نظامیه معروف شدند. خواجه از نویسندگان چیره‌دست ادب فارسی نیز به شمار می‌رود. او تجربه‌ی سالیان دراز وزارت خویش را درکتابی به نام سیاست نامه گردآوری کرده است.

اعدام «اِرْنِسْتو چِه گوارا» انقلابی معروف امریکای لاتین (1967 م)

ارنستو چه‌گوارا مبارز انقلابی امریکای لاتین در سال 1928 م در آرژانتین به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در رشته پزشکی به پایان رساند و پس از آشنایی با فیدل کاسترو مبارز انقلابی کوبا، به نهضت آزادی‌خواهی او برای رهایی کوبا پیوست. پس از مبارزات طولانیِ استقلال‌طلبانه و آزادی‌خواهانه بر ضد سلطه استثمارگرانه ایالات متحده، سرانجام نیروهای دولتی بولیوی به کمک عوامل سازمان سیا، مخفیگاه چه‌گوارا و مبارزان همراه او را یافتند و پس از دستگیری، اِرنسْتو چه‌گوارا را در نهم اکتبر 1967 م در 39 سالگی تیرباران کردند. چه گوارا در امریکای مرکزی و جنوبی، نماد مبارزه، استقلال و آزادی به شمار می‌رود.

پایان تألیف تفسیر مشهور «مجمع البیان» توسط علامه «طبرسی» (536 ق)
تفسیر مجمع البیان نوشته‌ی علامه شیخ طبرسی یکی از مفسرین بزرگ قرآن است. وی از علمای مشهور ایران بود که به خاطر فضیلت، درست‌کاری و امانت داری در علوم فقه، حدیث و تفسیر به امین الاسلام، یعنی امانت دار اسلام شهرت یافت. تفسیر مجمع البیان که ازتفاسیر مهم قرآن می‌باشد، تفسیری مرجع و قابل استفاده برای دانشمندان مسلمان بوده و هست. این تفسیر بارها چاپ شده و ترجمه‌ی فارسی این تفسیر، در سی جلد موجود است.

وفات عارف عالم «ملا محمدعلی نوری اصفهانی» (1253 ق)
ملامحمد علی نوری اصفهانی، عارف و عالم در نور متولد شد. او در موطن خود در انزوا و تفکر زندگی می‌کرد و بر حَسب علاقه، به سیر آفاق و انفس پرداخت. بعدها به هندوستان سفر کرده و در بازگشت به علت تلاطم دریا تمامی کتب و یادداشت‌هایش را از دست داد. ملای نوری از عرفای قرن 13 بشمار می‌رود که در سال 1253 در اصفهان وفات یافت. حاشیه بر شرح لمعه و حاشیه بر مثنوی مولوی از آثار اوست.

روز جهانی پُست

درسال 1969 م، کنگره این اتحادیه در توکیو در قطعنامه پایانی خود به کشورهای عضو توصیه کرد روز نهم اکتبر برابر با 17 مهر هر سال را به عنوان روز جهانی پست تعیین کنند. در حال حاضر بیش از 170 کشور، عضو این اتحادیه هستند و ایران نیز در سال 1877 م 22 مهر 1256 ش به عنوان بیست و نهمین عضو، به این اتحادیه پیوست. محل اتحادیه در شهر بِرْنْ سوئیس است و نشان آن از کره زمین و پنج انسان، به نشان پنج قاره، در حالی که نامه‌هایی را دست به دست می‌گردانند تشکیل شده است.

برخی از رویدادهای 9 اوت
1173: کار ساختن برج تاریخی «پیسا Pisa» در ایتالیا آغاز شد.
1805: اتریش، روسیه و انگلستان ضمن امضای پیمانی در سن پترزبورگ اتحادیه تازه ای بر ضد ناپلئون تشکیل دادند.
1902: ادوارد هفتم بر جای مادرش ملکه ویکتوریا نشست و پادشاه انگلستان شد.
1965: سنگاپور از فدراسیون مالزیا جدا شد و اعلام استقلال کرد.
1973: دانشمندان شوروی سفینه «مارس - 7» را به سوی ستاره مریخ فرستادند
1990: در پی تصرف کویت توسط عراق، 12 دولت عربی پذیرفتند که برای دفاع از کشور سعودی نیروی نظامی به این کشور که قبلا دولت آمریکا چنین کرده بود بفرستند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار