مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي در بازديد از تاسيسات گاز در سرخس تاکيد کرد: پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد در منطقه خانگيران اهميت راهبردي دارد و سرخس مي تواند يکي از قطب هاي اصلي پتروشيمي کشور شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا)، عبدالحسين بيات گفت: اين مجموعه راهبردي معادل 2 پالايشگاه پارس جنوبي گاز کشور را تامين مي کند.

عبدالحسين بيات با بيان اين که اين پالايشگاه در نقطه اي از کشور که کمتر توسعه يافته است، قرار دارد، گفت: توليدات اين مجموعه امکان حضور صنعت پتروشيمي و توسعه اين صنعت در اين منطقه را فراهم مي کند. 

بيات، روحيه بسيجي در مديران و کارکنان اين مجموعه را عامل اصلي موفقيت برجسته اين پالايشگاه در دستيابي به شاخص هاي کيفيت و بهره وري بين المللي دانست و افزود: متاسفم که هنوز صنعت پتروشيمي در اين منطقه حضور نيافته است و آماده هستيم با فراهم آوردن بسترهاي لازم فرصت سرمايه گذاري در اين منطقه را که از هر جهت مناسب براي حضور صنعت پتروشيمي است فراهم کنيم تا هم واحدهاي ميان دستي و هم واحد هاي تکميلي در اين منطقه احداث شود.

معاون وزير نفت در بازديد از منطقه ويژه اقتصادي سرخس نيز گفت: بيش از يک و نيم سال است که براي تبديل منطقه ويژه اقتصادي سرخس به عنوان يک قطب بزرگ صنعت پتروشيمي مطالعاتي شده است و گروه هاي کارشناسي زيادي از صنعت پتروشيمي از اين منطقه بازديد و حاصل مطالعات خود را بصورت کارشناسي شده ارائه کرده اند.

بيات افزود: نتيجه اين مطالعات در سفر اخير هيئت دولت به شهرستان سرخس به بار نشست و هيئت دولت احداث صنايع پتروشيمي و تامين خوراک مورد نياز در منطقه ويژه اقتصادي سرخس را تصويب کرد.

معاون وزير نفت گفت: در اين منطقه زير ساخت هاي بسيار ارزشمندي وجود دارد که مورد نياز صنايع پتروشيمي است که از جمله آنها فرودگاه بسيار مجهز، راه هاي ريلي، آب مناسب و فراوان در اين منطقه و مهم تر از آن هم جواري با منابع گازي که خوراک اصلي صنعت پتروشيمي است.

وي ادامه داد: اين منطقه با اين امکانات و استعدادها نبايد تاکنون مورد غفلت واقع مي شد و بايد تلاش هاي سريع، گسترده و فراواني را در زمينه استقرار واحدهاي پتروشيمي به کار گيريم.

بيات با اشاره به آغاز احداث واحدهاي توليدي اوره و آمونياک در اين منطقه گفت: سرمايه گذاران آماده احداث اين واحدها هستند و در برنامه هاي ما تبديل منطقه ويژه اقتصادي سرخس به يک قطب بزرگ پتروشيمي وجود دارد. 

وي با تاکيد بر اجراي قانون اصل 44 قانون اساسي گفت: با اجراي اين قانون و با حمايت دولت در جهت آماده کردن بسترها و زير ساخت ها ؛ بخش خصوصي و سرمايه گذاران با دلگرمي بيشتري وارد ميدان توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني خواهند شد. 

مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران در اين بازديد از زيرساخت هاي احداث شده در منطقه ويژه اقتصادي سرخس از جمله فرودگاه بين المللي منطقه، سايت راه آهن و مخازن ذخيره سوخت، سايت انبارهاي منطقه و همچنين سايت پتروشيمي اين منطقه بازديد کرد.

شرکت پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد تنها واحد پالايشي شرق کشور است که خوراک (گاز) آن از منابع گاز ترش منطقه خانگيران سرخس در 165 کيلومتري شهر مقدس مشهد تأمين مي شود.

اين پالايشگاه ،گاز 6 استان خراسان رضوي شمالي و جنوبي و گلستان و مازندران و بخشي از استان سمنان را در شمال شرق کشور تامين مي کند و سهم توليد پالايشي آن در سبد انرژي نيز 10 درصد است.

بنزين خام (نفتا)، نفت گاز، نفت سفيد و انواع حلال، ديگر محصولات پالايشگاه گاز شهيد هاشمي نژاد هستند که از محل پالايش گازهاي ترش و شيرين مخازن منطقه خانگيران سرخس (به عنوان تامين کننده خوراک واحدهاي عملياتي پالايشگاه) در واحدهاي تقطير اين پالايشگاه توليد مي شوند./س
برچسب ها: سرخس ، پتروشیمی ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار