در ایالت ایلینویز، فروش خانه ها دوباره افزایش یافته، در نیویورک آگهی های فروش خانه طی 2 سال گذشته به حد انفجار رسیده، در کالیفرنیا، میزان بدهی رهنی به رقم خطرناکی رسیده. اینها اخبار بد و خطرناکی است که از بر باد رفتن خانه های مردم آمریکا به گوش می رسد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ریسرچ، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا ) یعنی بن برنانکه ، دوباره نرخ بهره بانکی را پائین کشید و می خواهد بانک ها را تشویق کند تا دوباره وام های مسکن را آزادانه پرداخت کنند . کمی صبر کنید ؛ این تصمیم همان تصمیمی نبود که باعث آغاز بحران مسکن شد که آن هم موجب بروز بحران اقتصادی گردید؟
 
همین تصمیم بود که باعث تشکیل حباب مسکن در آمریکا شد.
 
بعداز حادثه 11 سپتامبر ، فدرال رزرو همین کار را با نرخ بهره کرد و ارزش مسکن در آمریکا سقوط کرد . بنگاه های اقتصادی تحریک شدند تا با دادن وام به مردمی که هیچگاه وام مسکن دریافت نکرده بودند ، صاحبخانه شدن را برای آنها به ارمغان  بیاورند . وقتی نرخ بهره کم شد ، میلیونها میلیون نفر آمریکائی که از این وام ها گرفته بودند دیگر نتوانستند حتی خرج ماهیانه خود را در بیاورند.
 
همین بدهی های معوقه وام بانکی روی هم انباشته شد و تمام ضمانت های آنها برگشت خورد و به سطل آشغال رفت .
 
خب فدرال رزرو با این مشکل چه می کند ؟ فدرال رزرو اعلام کرده است که قصد دارد 40 میلیارد دلار از این خانه های رهنی را بخرد . یقیناً این کار باعث پاک شدن سیستم بانکی از این کاغذهای بی مصرف و به درد نخور می شود ولی درعین حال باعث ایجاد حباب مسکن نیز خواهد شد. اما سوال اینجاست که آیا برگشت به گذشته و تکرار اشتباهات مشکلات مردم آمریکا را حل می کند؟
 
آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد که از 30 سال گذشته نرخ سود بانکی به شدت کاهش یافته است . بعد از 11 سپتامبر ، این سود پائین نگه داشته شد واین کار احمقانه ، باعث به هم ریختگی اقتصادی گردید.
 
این تصمیم فدرال  رزرو برای پایین نگه داشتن سود برای کنترل اقتصادی بودکه البته به شکست انجامید.
 
با این تصمیم فروش خانه های نوساز و دسته اول نیز به کمترین میزان رسید . آیا به نظر شما این بهبودی اقتصادی است ؟ البته که این برای مردمی که خانه های خود را از کف داده اند بهبودی به حساب نمی آید .
 
اما همه می دانند که اینگونه نیست . اگر بهبودی اقتصادی در کار بود میزان درآمد خانوارهای آمریکائی برای چهارمین سال پیاپی کاهش نمی یافت . اگر اینطور بود نرخ اشتغال اینقدر پایین نبود. اگر بهبودی در کار بود ، اکثریت مشاغلی که اقتصاد آمریکا ایجاد می کند ، اینقدر با حقوق کم همراه نبود . 6/24 درصد از کل مشاغل آمریکا جزء مشاغل خوب طبقه بندی می شوند بقیه نه .
 
به همین خاطر است که اگر شما نتوانید یک شغل مناسب پیدا کنید ، هرگز صاحبخانه نخواهد شد .
 
گذشته از شغلهایی که بن برنانکه از آسمان آورده و میان مردم آمریکا پخش کرده ، مردم آمریکا برای خرید خانه به قیمت های پایین نیاز دارند .
 
وقتی مردم را مجبور کردید که رهن های با سود بالای مسکن را بگیرند ، باید بالاخره آنها را پس دهند . وقتی هم که نتوانستند پس دهند ، خانه اشان را پس می گیرند .
 
هم اکنون بدهی معوقه رهن خانه ها ، 5 برابر دهه پیش است .
 
کابوس فروش خانه های مردم هنوز به اتمام نرسیده است .
 
در حقیقت نشانه های نگران کننده از شروع دوباره بر باد رفتن کاشانه مردم به  چشم می خورد :
 
    در ایالت ایلینویز ، فروش خانه ها دوباره افزایش یافته است .
    درایالت نیویورک ، آگهی های فروش خانه در طی 2 سال گذشته به حد انفجار رسیده است .
    درایالت کالیفرنیا ، میزان بدهی رهنی به رقم خطرناکی رسیده است .
 
مردم افزایش قیمت خانه هایشان را به قیمت کم شدن حقوقشان نمی خواهند . مردم آمریکا نمی خواهند ارزش خانه هایشان افزایش یابد ، اما نتوانند اقساط وام هایشان را بپردازند و مجبور شوند خانه خود را به بانک و دلالان کثیف بدهند.
 
مردم آمریکا خواهان افزایش ارزش خانه هایشان به ترتیبی هستند که بتوانند از پس خرید آن و یا پرداخت اقساط آن بر بیایند ، اما گویا برنانکه فکر می کند با افزایش ارزش خانه ها هم مشکلات حل می شود.
 
همین الان قیمت خانه در بعضی ازنقاط آمریکا بالا رفته است و شاهد این هستیم که عده ای سرمایه گذار خارجی آمده و خانه ها را نقداً می خرند .
 
با این حال بسیاری از مردم کارگر و سخت کوش آمریکائی خانه های خود را از دست می دهند .
 
اگر برنانکه می خواهد بازار مسکن را سامان دهد ، باید به این نکات توجه کند :
 
    او باید به بازار آزاد اجازه دهد تا قیمت مسکن را معین کند سرانجام قیمت مسکن  به قیمت دلخواه مردم باز می گردد.
    او باید از نرخ گذاری بهره خودداری کند و بازار آزاد اجازه دهد آنرا معین کند .
    و به بانکها اجازه ندهد تا وام هایی با بهره و شرایط سخت به مردم بدهند.
 
اما مشکل اینجاست که کسانی که آن بالا در فدرال رزرو نشسته اند این چیزها را درک نمی کنند . آنها فقط پول چاپ می کنند.
 
باید منتظر بود و دید تا قضیه از دست رفتن خانه های مردم آمریکا تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.
برچسب ها: مسکن ، بحران ، آمریکا ، حباب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار