تداوم برداشت بی رویه گیاه شیرین بیان از مراتع و مزارع گرمی مغان علاوه بر در خطر انقراض قرار دادن این گونه گیاهی موجب تخریب مراتع این شهرستان شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل /  سوداگران شیرین بیان با هدف جمع آوری و فروش ریشه این گیاه دارویی با استفاده از گاو آهن و تراكتور و با ایجاد شیار و شكاف عمیق در مراتع و مزارع گرمی موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و تخریب مراتع ملی می شوند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی با اعلام ممنوعیت برداشت گیاه شیرین بیان از مراتع دولتی از وجود قوانین محكم در تعقیب و برخورد با مخربین منابع ملی خبر داد.

سیروس سرحدی با اشاره به عمق زیاد ریشه این گیاه در زمین گفت: حفر شیار برای درآوردن ریشه این گیاه از دل خاك ، حتی در اراضی شخصی و زراعی نیز موجب تغییر كاربری خاك می شود و احیای مجدد زمین مزروعی،مستلزم گذشت زمان و شرایط اقلیمی خاص است.

وی به تنظیم و ارایه چهار فقره پرونده تخریب مرتع به محاكم قضایی گرمی به دنبال برداشت غیرمجاز شیرین بیان از مراتع این شهرستان اشاره كرد و از كم توجهی دادسرای عمومی و انقلاب گرمی نسبت به برخورد قاطع با مركز خرید و فروش و حمل این گیاه در گرمی انتقاد كرد.

جانشین فرماندهی یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی هم گفت: ماموران این یگان حفاظت با برقراری گشت های مستمر و كشیك شب موفق به توقیف یك دستگاه كامیون با محموله شیرین بیان شده اند.

امیر بدرزاده افزود: متاسفانه عدم برخورد قاطع قضات با متخلفان و آزاد شدن سوداگران شیرین بیان انگیزه پیگیری و پشتكار لازم را از ماموران یگان حفاظت اداره سلب كرده است.

وی با اشاره به وسعت زیاد مراتع تخریب شده در روستاهای گرمی در اثر برداشت بی رویه شیرین بیان ، حفظ حیات این گونه گیاهی و مقابله با تخریب و تصرف اراضی ملی را منوط به اعمال قوانین مربوطه در محاكم قضایی این شهرستان دانست.

كارشناس جنگل و مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی نیز گشایش و فعالیت مركز خرید و فروش شیرین بیان در شهر گرمی را عاملی برای تحریك روستاییان و سوداگران این گیاه در تخریب مراتع دانست.

جابر جهانبخش افزود: باید از ادامه فعالیت این مركز كه بدون مجوز اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و حتی بدون پروانه كسب مجامع امور صنفی دایر شده جلوگیری شود.

ابراهیم پناهی یكی از ماموران یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمی كه چند شب را در نوبت های مختلف برای توقیف محموله های شیرین بیان كشیك بوده است گفت: خریداران شیرین بیان به دلیل ترس از توقیف خودروهای حامل آن شبانه نسبت به حمل و خروج بار خود از گرمی به مقصد شیراز اقدام می كنند.

وی افزود: هر چند با بیداری و هوشیاری ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی از خروج محموله جلوگیری شده و كامیون حامل شیرین بیان به پاركینگ منتقل می شود اما انتشار خبر آزاد شدن راننده و كامیون از سوی محاكم قضایی ، جامعیت و اقتدار قوانین مربوطه را نزد فرصت طلبان و مخربین مراتع كم رنگ می كند.

علی ایزدی مسوول مركز خرید و فروش شیرین بیان در شهر گرمی گفت: از خرید شیرین بیان برداشت شده از مراتع ملی در این مركز خودداری می شود.

وی افزود: روستاییان زیادی در زمینه جمع آوری و فروش شیرین بیان فعالیت می كنند و این گیاه از مناطق مختلفی جمع آوری می شود.

تیمور مرادی یكی از برداشت كنندگان شیرین بیان از روستای كلانسرا از توابع بخش موران گرمی هم با اشاره به فصلی بودن خرید و فروش این گیاه گفت:سعی می كنم با جمع آوری ریشه شیرین بیان و فروش آن به واسطه ها یا مركز خرید در گرمی بخشی از هزینه زندگی خود را تامین كنم.

اهمیت شیرین بیان در صنعت داروسازی به حدی است كه برای كشت و تولید این گونه گیاهی برنامه ریزی شود در منابع علمی شیرین بیان از قدیمی ترین گیاهان دارویی ذكر شده كه تاریخ استفاده از آن به حدود 4000 سال قبل بر می گردد.

نام علمی این گیاهGlycyrrhiza glabra از تیره Legominoseae است.

این گیاه چند ساله و علفی بوده ، در اراضی كشاورزی آیش و رها شده به طور خودرو می روید و شیره ریشه این گیاه دارای مصارف متعددی در پزشكی ، داروسازی ، صنایع غذایی و بهداشتی می باشد./س

برچسب ها: گرمی ، برداشت ، گیاه ، شیرین ، بیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
چرا ما دست به دست هم نمیدهیم و از این نعمت خداوند بهره نمیبریم چرا در شهرهای مختلف از جمله شیراز .اصفهان .یزد . کرمانشاه.کرمان.مشهد چندین کارخانه دولتی و خصوصی وجوددارد برای بهره برداری از این نعمت خدا دادی .از استان ما از کشور همسایه این گیاه وارد میشود و روزانه چندین ترانزیت به استانهای مختلف میرود و چرا ما ازش بی نصیبیم چرا کارخانه ای وجود ندارد تا چندین نفر اشتغال یابد و برای توسعه استان بهتر باشد چراااااااا