ایران با تولید 23 هزار و 673 مقاله از ابتدای سال 2012 میلادی تا کنون همچنان با فاصله بیش از دوهزار مقاله پیشتاز منطقه است و در جهان نیز رتبه شانزدهم را همچنان دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به رشد چشمگیر تولیدات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در سال 2012 گفت: بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس تا چهارم مهرماه سال 91 میزان تولیدات علمی ایران به 23 هزار و 673 مقاله افزایش یافته است.
پایگاه استنادی اسکوپوس بزرگترین پایگاه اطلاعاتی «چکیده» و «استنادی» جهان است که اواخر سال 2004 از سوی الزویر (ناشر هلندی) راه اندازی شد.
این پایگاه با همکاری 21 مؤسسه از سراسر جهان ارائه شده است.
مهراد با بیان این که جمهوری اسلامی ایران با تولید این میزان از مقالات علمی در رتبه شانزدهم تولید علم جهان قرار دارد، افزود: به آمریکا،چین، انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتیب رتبه یک تا 5 دارند.
وی افزود: کشورهای هندوستان، برزیلو تایوان نیز رتبه‌های 7 تا 15 را به خود اختصاص داده‌اند.
مهراد افزود: کشورهای سوئیس، فدراسیون روسیه، ترکیه و سوئد بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به این که هنوز بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، رتبه‌هایی بعد از شانزدهم که متعلق به ایران است را کسب کرده‌اند، گفت: کشورهایی مانند بلژیک، دانمارک، اتریش، نروژ، فنلاند و ده‌ها کشور دیگر از آن جمله است.
به گفته وی، بر اساس پایگاه اسکوپوس در این بازه زمانی ، رژیم اشغالگر قدس جایگاه بیست و ششم تولید علم را به خود اختصاص داده است.
مهراد افزود: در فاصله رتبه‌های شانزدهم تا چهلم دنیا، تنها نام سه کشور از جهان اسلام شامل کشور مالزی در جایگاه بیست و هفتم، مصر در جایگاه سی و هفتم و عربستان سعودی در جایگاه سی و هشتم تولید علم جهان دیده می شوند.
وی افزود : از نظر تولید علم در رشته های موضوعی، رشته های مهندسی، پزشکی، شیمی، فیزیک، نجوم و علم مواد به ترتیب بیشترین تولیدات علمی را منتشر کرده‌اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به تفکیک رشته های موضوعی گفت: اگرچه پزشکی با تولید چهار هزار و 830 مقاله از کل تولیدات علمی کشور از اول سال میلادی تاکنون حائز رتبه دوم است،اما مقالات مربوط به بیوشیمی، ژنتیک و بیولوژی ملکولی رتبه نهم ، مقالات مربوط به داروسازی و سم شناسی رتبه شانزدهم، علوم اعصاب رتبه بیست و یکم، دندانپزشکی رتبه بیست و چهارم، حرفه های بهداشت رتبه بیست و پنجم، پرستاری رتبه بیست و هفتم کسب کرده‌اند./ع

برچسب ها: تولید ، علم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.