هجرت حضرت امام خميني(ره) از عراق به كويت، پرتاب اولين موشك ساخت انسان به فضا، ساخت پولاد به دست ایرانیان، اعلام استقلال عراق از استعمار بريتانيا، روز ملي و روز وحدت دو آلمان و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4شنبه 12 مهر 1391 خورشیدی، 16 ذی القعده 1433 هجری و 3 اكتبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

هجرت حضرت امام خميني(ره) از عراق به كويت تحت فشار رژيم بعثي عراق (1357 ش)

پس از تبعيد امام خميني(ره) به نجف، ايشان باز هم فريادهاي حق ‏طلبانه و ظلم‏ ستيز خود را عليه رژيم، از طريق سخنراني، ارسال پيام‏هاي كتبي و شفاهي به گوش ملت ايران مي‏رساندند و بدين وسيله ماهيت بيدادگري و فساد و وابستگي رژيم را افشا و آشكار مي‏ ساختند.ثمره مجموعه اين فعاليت‏ها، باعث آگاهي و رشد سياسي روزافزون همه اقشار، اعم از تحصيل‏كرده ‏ها، روحانيان، بازاري‏ها، شهري‏ ها، روستايي ‏ها و... گرديد. از اين رو، رژيم طاغوتي ايران، با اعزام هيئتي به بغداد و مذاكره با مقامات عراقي، خواهان ايجاد محدوديت براي امام شد.
در دوم مهر 1357 ش توسط نيروهاي امنيتي عراق محاصره شد و رفت و آمدها، محدود و كنترل گرديد. پس از اين كه دولت بعثي عراق، رهبر كبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني را از فعاليت‏هاي سياسي و مذهبي بر ضد رژيم شاه در كشور عراق منع كرد، ايشان نجف را به قصد اقامت در كشور كويت ترك نمود. اما دولت كويت براي حفظ روابط خود با رژيم شاه از ورود امام به اين كشور جلوگيري كرد. بنابراين امام پس از توقفي كوتاه در مرز بصره، به بغداد رفته و روز ديگر عازم پاريس شدند.

درگذشت "مرتضي خلج اسعدي" محقق و مترجم معاصر (1375 ش)
استاد مرتضي خلج اسعدي در سال 1331 ش در تهران به دنيا آمد و پس از اخذ مدرك كارشناسي ارشد رشته مطالعات بين‏ المللي از دانشگاه تهران، به كار تحقيق و ترجمه پرداخت. او همراه با كميته تأليف و ترجمه ستاد انقلاب فرهنگي، به تأليف و تدوين دايرةالمعارفي در معرفي كشورهاي مسلمان پرداخت. مرتضي خلج اسعدي پس از پايان دوره دكتراي تاريخ و تمدن ملل مسلمان، به تدريس در دانشگاه تهران پرداخت.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگي در مرداد 1375ش در مراسمي از فعاليت‏هاي فرهنگي استاد خلج اسعدي قدرداني كرد. نگارش بيش از يكصد مقاله براي دايرةالمعارف تشيع و دانشنامه جهان اسلام و مجلات نشردانش، معارف حكمت، كيهان فرهنگي و آينه پژوهش، از ديگر خدمات علمي اين محقق و مترجم معاصر مي‏باشد. همچنين كتب بيت ‏المقدس، جنگ‏هاي صليبي، ايران، اسلام و تجدد و... از جمله آثار اوست. مرتضي خلج اسعدي در 44 سالگي درگذشت.

درگذشت عالم رباني "شيخ زين العابدين مازندراني" (1309 ق)
شيخ زين العابدين ابن مسلم مازندراني، عالمي رباني، فقيه و از بزرگان علماي اماميه در قرن سيزدهم و اوايل قرن چهاردهم هجري است. وي پس از پايان تحصيلات مقدماتي، براي تكميل معلومات ديني به حوزه‏ علميه‏ نجف رفت و از محضراساتيد بزرگ آن حوزه از قبيل شيخ مرتضي انصاري، شيخ محمدحسن نجفي صاحب جواهر و سيدالعلماي مازندراني بهره برد و به درجات عالي علمي و معنوي دست يافت. شيخ زين العابدين مازندراني همواره در انديشه‏ نيازمندان و فقراي جامعه بود و در حل مشكلات و رفع گرفتاري‏هاي آن‏ها مي‏كوشيد. وي به جهت فروتني و تواضع فراوان خود، مورد احترام علماء و مردم بوده و نزد دانش پژوهانِ علوم ديني، مقامي والا داشت.

درگذشت "رشيد الدين وطواط" كاتب و شاعر بزرگ ايراني(573 ق)
رشيدالدين محمد بن كاتب بلخي معروف به وطواط از دانشمندان، نويسندگان و شاعران ذواللِّسانَين معروف قرن 6 ق است كه در سال 480 ق در بلخ ولادت يافت. ذواللسانين به كساني مي‏گويند كه هم در زبان فارسي و هم در عربي متبحر بوده و تاليفاتي داشته باشند. وي بعد از اتمام تحصيلات خود از خراسان به خوارزم رفت و در خدمت اتسِز خوارزمشاه درآمد و بعد از او در خدمت فرزندش مُعَزَّر بود. مُنشَأت به عربي و فارسي، حَدايقُ السّحر و ديوان اشعار از تاليفات اوست. شعرِ پارسي وطواط، مجموعه ‏اي از صنايع شعري است كه با كمال استادي در عين تكلُّف اِعمال شده و سلاسَت بيان و سلامَت الفاظ را از دست نداده است. وفات وی را در سال 573 ق در 93 سالگي گفته ‏اند.

پرتاب اولين موشك ساخت انسان به فضا (1942م)

وِرْنِر فون براوْنْ، يكي از كارشناسان موشك‏هاي فضايى آلمان بود كه در ابتدا درباره ساختن وسيله ‏اي براي دستيابي به فضا و به ويژه ماه تحقيق مي‏كرد. با آغاز جنگ جهاني دوم، ارتش آلمان او را به خدمت گرفت و امكانات لازم براي ساخت موشك را در اختيار او قرار داد. پس از آن تصميم گرفته شد اراضي مناسب براي آزمايش‏هاي نخستين موشك ارتش آلمان مهيا گردد تا اين‏كه يك جزيره دور افتاده در درياي بالتيك انتخاب شد. اين جزيره مدتي بعد، در سال 1935م، به صورت نخستين پايگاه موشكي آلمان درآمد و هفت سال بعد تبديل به مكاني شد كه 15 هزار دانشمند آلماني، روز و شب در آنجا ساخت و تكميل موشك را دنبال مي‏كردند.
در نهايت در تاريخ سوم اكتبر 1942م، موشكي به طول 14 متر، مركب از 50 هزار قطعه دقيق و محاسبه شده به وزن تقريبي سيزده تن، با سرعت فوق صوتِ دو هزار متر در ثانيه، در ميان شعله‏ هاي جهنمي آتش و با صدايى مهيب، آسمان را شكافت. نقطه اوج اين موشك، 90 كيلومتر بود و فاصله 180 كيلومتر را تا فراز درياي بالتيك با موفقيت پيمود و سپس به زمين سقوط كرد. اين موشك كه از همان تاريخ تحت عنوان 04- A معروف شد، محصول كار وِرنِر فون بِراوْنْ بود. هر چند اين اختراع، در نظرِ اولِ مخترعِ آنْ براي مقاصد علمي ايجاد شده بود ولي آزمايش موفق آن، سرآغاز استفاده ضد بشري از اين موشك و موشك‏هاي بعدي گرديد و انسان‏هاي بي‏شماري را به خاك و خون كشيد.

 


اعلام استقلال عراق از استعمار بريتانيا (1932م)
سرزمين عراق در حدود هزارسال جزو قلمرو امپراتوري ايران بود تا اين‏كه در قرن هفتم ميلادي اعراب با شكست دادن آخرين پادشاه ساساني تمام اراضي واقع بين دو رودخانه دجله و فرات را به تصرف خود درآوردند و عراق از آن پس، جزئي از جامعه اسلامي گرديد. در طول سده‏هاي بعد، سلجوقيان، مغولان، ترك‏ها و كردها بر عراق حكومت كردند و سرانجام نوبت به عثماني‏ها رسيدكه تا اوايل قرن بيستم، عراق را نيز تحت سلطه خود داشتند.
در پي شكست امپراتوري عثماني در جنگ جهاني اول و تجزيه سرزمين‏هاي آن، عراق در سال 1921م تحت قيموميت و استعمار بريتانيا قرار گرفت. اين وضعيت، با مخالفت سرسختانه و مبارزات استقلال طلبانه روحانيون و مردم عراق به رهبري آيت‏اللَّه ميرزا محمدتقي شيرازي روبرو شد. سرانجام در سوم اكتبر سال 1932م، انگلستان مجبور شد، با تشكيل حكومت پادشاهي و بر سر كار آوردن حكومت ملك فيصل اول استقلال اين كشور را بپذيرد.

آغاز تهاجم استعمار ايتاليا به كشور بي‏ دفاع حبشه و تصرف آن (1935م)
استعمار ايتاليا از سال‏هاي پاياني قرن نوزدهم ميلادي، قصد تصرف نواحي شرقي افريقا را دنبال مي‏كرد و با اين هدف، ايتاليايى‏ها بارها به خاك حبشه تجاوز كرده و باعث اختلافاتي شده بودند. در سال 1917م اختلاف ميان ايتاليا و حبشه شدت گرفت تا جايى كه در سال 1935 به جنگ تبديل شد. اين جنگ كه به دستور موسوليني، ديكتاتور فاشيست ايتاليا در سوم اكتبر 1935م آغاز شده بود. در نهايت، به پيروزي ايتاليا انجاميد و حبشه به تصرف ايتاليايي‏ها درآمد. از اين زمان دوران استعمار ايتاليا بر حبشه آغاز شد و تا سال 1941م به درازا كشيد. و در این سال ارتش انگلستان، ايتاليايي‏ها را از حبشه بيرون راند و امپراتور حبشه كه در سال 1935م كشور راترك كرده بود به ميهن بازگشت.

روز ملي و روز وحدت دو آلمان (1990م)
جمهوري فدرال آلمان، بعد از جنگ جهاني دوم به دو بخش شرقي و غربي تقسيم گشت و هر كدام به بلوك شرق و غرب ملحق شدند. آلمان شرقي حكومت كمونيستي را پذيرفت و آلمان غربي، داراي حكومت جمهوري فدرال گرديد. اما مهم‏ترين تحول اروپا در سال 1990م، كه از دگرگوني‏هاي دنياي كمونيست سرچشمه گرفت، سقوط رژيم كمونيستي آلمان شرقي و وحدت آلمان شرقي و غربي بود كه تا اواخر دهه 1980م رؤيايى تحقق ‏ناپذير به نظر مي‏رسيد. مقدمات اين اتحاد با پيروزي حزب دموكرات مسيحي در نخستين انتخابات آزاد آلمان شرقي فراهم آمد و نخستين مرحله وحدت آلمان شرقي و غربي با وحدت اقتصادي و پولي دو بخش آلمان در اول ژوئيه 1990م تحقق يافت.
آلمان واحد سرانجام پس از 45 سال جدايى با قريب هشتاد ميليون نفر جمعيت، در روز سوم اكتبر سال 1990م پا به عرصه وجود نهاد و در نخستين انتخابات سراسري آلمان كه روز دوم دسامبر آن سال برگزار شد، هلموت كُهْل صدر اعظم آلمان غربي كه قهرمان وحدت اين كشور شناخته مي‏شد، با اكثريت عظيمي به پيروزي رسيد.

ساخت پولاد به دست
ایرانیان
برپايه محاسبات تقويمي؛ در اکتبر سال 500 ميلادي (مهرماه) ايرانيان موفق شدند كه پولاد (آهن آبديده) بسازند كه اختراع آن به نام ايران در تاريخ عمومي صنعت ثيت شده است. فولاد قابليت چكش خواري ندارد. ايرانيان از آن پس، جنگ افزار هاي خود را از آهن آبديده (پولاد) تهيه كردند و تا انتقال اين اختراع به ميان ساير ملل برتري تسليحاتي داشتند. استفاده از آهن سابقه طولانی تری دارد. سایر ملل از دیر زمان سنگ آهن را شناخته بودند و از آن عمدتا به جای رنگ سرخ استفاده می کردند.

آغاز عمليات "ظفر 2" در منطقه كركوك عراق توسط سپاه (1366 ش)

عمليات ظفر 2، در تاريخ 12 مهر 1366ش، با رمز مبارك لبيك يا حسين(ع)، در منطقه عملياتي شهر كِفري در استان كركوك عراق، به منظور پاسخگويي به شرارت‏هاي رژيم بعث عراق در بمباران شيميايي و ويران ساختن روستاهاي كردنشين استان‏هاي شمالي عراق و نيز با هدف انهدام تأسيسات نظامي و اقتصادي عراق آغاز گرديد. رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان، متشكل از نيروي زميني سپاه و لشكر 9 بدر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در نخستين ساعات عمليات، ارتفاعات مهم منطقه را به تصرف خود درآوردند و نيروهاي دشمن را متلاشي نمودند. همچنين در اين عمليات ضمن كشته و زخمي كردن بيش از پانصد تن از قواي بعث، ده‏ها دستگاه تانك و نفربر و سلاح‏هاي نيمه سنگين منهدم گرديد.

برخي از رويدادهاي 3 اكتبر
331:"تان گون Tangun " که شبه جزيره كره را به صورت يك خطه پادشاهي به نام چوسون Chosun در آورد لقب بنيادگذار كشور واحد كره گرفت .
1605: لي تزوچنگ Li Tzucheng" انقلابي چيني به دنيا آمد که به حكومت دودمان سلطنتي مينگ پايان داد.
1929:اتحاديه صربستان، كرواسي و اسلواني «يوگوسلاوي» نام گرفت. روسها ، اسلواك ها، اوكرايني ها، لهستاني و بلاروس ها اسلاوهاي شمالي بشمار مي آيند.
1952:انفجار اولين بمب هسته ‏اي انگليس، سومين كشور هسته ‏اي جهان


برای مشاهده مجله شبانه
اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، باشگاه ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار