به مناسبت هفته گردشگری، از چهار تابلوی موزاییک موجود در مخزن موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران که تا کنون به نمایش در نیامده است، رونمایی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران پروانه احمدی، مسئول موزه کتابخانه سلطنتی با اعلام این خبر گفت: این آثار مربوط به دوران معاصر و متعلق به کشورتونس و در ابعاد 65x65 سانتی متر است.

وی با بیان اینکه تابلوهای موزاییک موجود، اقتباسی از نمونه های موزاییک در تونس هستند که به واسطه حضور رومی ها در تونس انجام یافته بود تصریح کرد:  این آثار که مربوط به دوره معاصر است، توسط موسسه ملی باستان شناسی و هنر تونس اجرا شده است.

وی توضیح داد: نقوش به تصویر کشیده شده در این تابلوها تصاویری انسانی با طرحهایی از شاخه انگور( نماد زندگی)، پر طاووس( نماد غرور و عظمت) و شاخه زیتون(نماد صلح وآشتی ) است.

وی توضیح داد: هنر موزاییک نوعی هنر معرق با سنگ، شیشه، سفال، چوب رنگین و غیره جهت تزئین سطوح معماری دیوار، سقف و زمین است که ریشه آن به خاور میانه می رسد. یونانی ها و سپس رومی ها از موزاییک برای زیباسازی کف بناها استفاده می کردند، اما به تدریج انواع مضامین با کارکردی نقاشی گونه در دیگر بخش های بنا نیز به کار گرفته شد و اعتباری در حد نقاشی کسب کرد.

احمدی گفت: پس از حمله رومیان به تونس بر سر منافع اقتصادی و راه های دریایی اولین ساکنان تونس یعنی کارتاژها به دست رومی ها از بین رفتند. چند قرن بعد، رومی ها مجدد به این سرزمین آمدند و در آن زمان این شهر به قدری رونق گرفت که بعد از روم و اسکندریه، مهم ترین شهر رومی ها شد. در این دوره هنر موزاییک سازی رومی ها بسیار پیشرفت کرد به طوری که تمام موزاییک های این منطقه در موزه ملی تونس و موزه های معروف دنیا قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 25 مهرماه از ساعت 9 تا 17 به موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند./ي2
برچسب ها: تابلو ، موزاییک ، موزه ، نیاوران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.