ایران متعهد شده بود که سال 2015 میلادی به این موفقیت دست پیدا کند اما خوشبختانه به دلیل برنامه ریزی های پایه ای و تربیت ماما و متخصص سه سال زودتر به این مهم دست پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران: دکتر ناهید خداکرمی متخصص بیماری های زنان، زایمان و دبیر اجرایی همایش سلامت خانواده و خدمات داوطلبانه در جمع خبرنگاران گفت: تجربیات بسیاری در زمینه بهداشت باروری به دست آمده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین دستاورد های ما این است که در حال حاضر 98 درصد زایمان ها توسط افراد تحصیل کرده انجام می شود.

وی افزود: میزان مرگ و میر زنان باردار و نوزادان در حین تولد کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ایران متعهد شده بود که تا سال 2015 میلادی به این موفقیت دست پیدا کند اما خوشبختانه به دلیل برنامه ریزی های پایه ای و تربیت ماما و متخصص در این زمینه سه سال زودتر به این مهم دست پیدا کرد.

وی افزود: کشور ما یکی از غنی ترین کشورها در زمینه تربیت ماما است به طوری که ما شاهد بیکاری برخی از ماما ها در سطح کشور هستیم.

خداکرمی ادامه داد: به دلیل وجود مشکلات بودجه ای شاهد کمبود ماما در برخی مناطق کشور هستیم و این در حالی است که بسیاری از فارغ التحصیلان مامایی در کشور شاغل نیستند و امیدواریم این مشکل نیز به زودی حل شود.

 افزایش سزارین عمده ترین چالش در زمینه سلامت مادران و نوزادان


  ناهید خداکرمی دبیر اجرایی همایش سلامت خانواده و خدمات داوطلبانه در ادامه گفت: چالش عمده در زمینه سلامت مادران و نوزادان افزایش سزارین و تداخلات حین تولد است.

وی خاطر نشان کرد: با انجام عمل سزارین این حق نوزاد، که تولد به روش طبیعی و عبور از کانال زایمان است گرفته می شود.

وی تصریح کرد: امروزه بدون دلیل علمی نوزاد با انجام عمل سزارین و زودتر از موعد طبیعی متولد می شود و این امر باعث می شود که نوزاد نتواند از فضای رحم به طور کامل استفاده کند.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: تمام NGO هایی که در زمینه سلامت باروری کار می کنند هدفشان قدم برداشتن در زمینه سلامت نظام است و این نقش بسیار پر رنگ است .

وی افزود: هدف انجمن سلامت خانواده نیز این است که با حمایت های علمی و تخصصی بتواند در جهت حرکت سالم جامعه به سمت پیشرفت و جوان شدن جامعه با کمترین آسیب برنامه ریزی کند.

وی یادآور شد: از موفقیت های انجمن سلامت خانواده کسب کرسی های بین المللی است که در حال حاضر مشورتی پزشکی EMAP در اختیار یک ایرانی قرار دارد.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که امیدواریم در دوره های بعد نیز جانشینانی از ماماها و پزشکان ایرانی این کرسی را در اختیار بگیرند چرا که ماماها و متخصصین ایرانی شایستگی چنین موقعیت هایی را دارا هستند./ع2
برچسب ها: ماما ، سزارین ، زایمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار