سخنگوي قوه قضاييه گفت: بعد از خروج آخر مهدي هاشمي از كشور در مشورتي كه پدر وي با من داشت گفتم كه به لحاظ حقوقي بايد مهدي به كشور بازگردد ولي از نظر شخصي بنده اگر نيايد بهتر است.

به گزارش خبرنگار حقوقي‌قضايي باشگاه خبرنگاران، سي‌وششمين نشست خبري سخنگوي دستگاه قضايي كشور دقايقي پيش با حضور خبرنگاران آغاز شد.

در  ابتداي اين نشست سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به خروج منافقين از ليست تروريست‌هاي جهاني از سوي آمريكا، اظهار داشت: خارج كردن اسامي منافقين از ليست براي آمريكا افتضاحي بزرگ به شمار مي‌آيد و چهره دولتمردان اين كشور را نزد ساير كشورها وقيح‌تر نشان مي‌دهد.

وي با بيان اينكه ملت ايران نسبت به ظلم و جنايت آمريكا شناخت كافي دارد ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران به تمامي جنايات وقيحانه  آمريكا آگاهي و شناخت كافي دارند و حتي نسبت به حمايت اين دولت از گروهك تروريستي منافقين نيز آگاه دارند، بنابراين كشوري كه همواره ادعاي مبارزه با تروريست را داشته افغانستان را به اشغال خود درآورد.

حجت الاسلام والمسلمين محسني‌ اژه‌اي افزود: برنامه‌هاي شوم دولت آمريكا براي تمام كشورها نمايان شده  و اين كشور تنها به منافع خود فكر مي‌كند و به اين معنا كه اگر كشوري را تروريست مي‌‌نامد در راستاي منافع خود و اگر منافقين را از ليست خود خارج مي‌كند باز هم براي دست يافتن به منافع مورد نظر خود است.

** اقدام آمريكا مبني بر خروج نام منافقين از ليست تروريست‌ها قابل پيگيري است

سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينكه اين اقدام زشت دولت آمريكا براساس مقررات بين‌الملل قابل تعقيب است تصريح كرد: از جمله آن قوانين قطعنامه 1773 شوراي امنيت كه مصوب 28 سپتامبر 2001 است كه تاكيد بر قطعنامه 1768 مصوب 12 سپتامبر 2001  دارد و به دنبال آن در قطعنامه 1229 كه مصوب 1999 اكتبر ميلادي است آمده كساني كه از منافقين حمايت كنند قابل تعقيب هستند.

وي با يادآوري اين مساله كه ملت شريف ايران به دليل اقدامات مذبوحانه منافقين با دادن شهداي بسيار بهاي زيادي داده‌اند افزود: ملت ايران مي‌توانند هم در دادگاه داخلي و هم از طريق اجراي قوانين بين‌المللي عليه اين اشخاص اقدامات لازم را انجام دهد كه البته در اين راستا وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر مي‌توانند پيگيري‌هاي لازم را دنبال كنند.

** اعلام حكم متهمان اختلاس بيمه

 سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينکه بخشي از پرونده بيمه در دادگاه بدوي به اتمام رسيد و احكام متهمان صادر شده است افزود: کيفرخواست برخي از متهمين اين پرونده به دليل يکسري ابهامات به دادسرا مجددا ارجاع شده بود که پس از تکميل شدن به دادگاه سپرده شد و  احكام تعداد ديگري از متهمين که پرونده آنها کامل بوده، صادر و دسته سوم از متهمين نيز وجود دارند که پرونده آنها هنوز به دادگاه ورود پيدا نکرده و در آينده اقدامات لازم براي رسيدگي و پيگيري آنها صورت خواهد گرفت.

وي ادامه داد: براي متهميني كه تاکنون محکوم شده‌اند (حبس ابد، 25 سال، 23سال، 15 سال به پايين) و جزاي نقدي به مبلغ (101 ميليارد ريال به پايين) ، رد مال از 66 ميليارد به پايين و انفصال از خدمات دولتي براي کساني که کارمند دولت بوده اند، تعيين شده است.

** حبس ابد براي سه متهم اختلاس بيمه

حجت الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي با بيان اينکه تنها سه نفر از متهمين اين پرونده به حبس ابد محکوم شده‌اند، تصريح کرد: متهماني که مجازات بيشتري به آنها تخصيص داده شده به اين معنا که مثلا شخصي به دليل ارتکاب به يک جرم حبس ابد و به يک جرم ديگر پنج سال و به يک جرم ديگر دوسال و جريمه نقدي 101 ميليارد و 592 ميليون و 179 هزار و 240 ريال و رد مال وارده به متهم به مبلغ 28 ميليارد و 500 ميليون ريال و به متهم رديف بعدي که مجازاتش حبس ابد و انفصال دائم از خدمات دولتي، مجازات نقدي به مبلغ 64 ميليارد و 92 ميليون و 279 هزار و240 ريال و رد مال همين متهم به مبلغ 23 ميليارد و 296 ميليون و 89 هزار و 200 ريال بوده و براي متهم رديف بعدي از حيث مال حبس ابد و انفصال از خدمات دولتي و جريمه نقدي به مبلغ 66 ميليارد و 599 ميليون و 179 هزار و240 ريال و رد مال به مبلغ  35 ميليارد و 796 ميليون و 89 هزار و 60 ريال بوده است، كه ساير متهمان نيز به 25 سال، 23 سال، 15 سال، 10 سال و جزاي نقدي و رد مال محکوم شده اند.

** امروز، آخرين مهلت ارجاع اعتراض به حكم دادگاه فساد مالي است

سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به رسيدگي‌هاي لازم در باب پرونده بزرگ فساد مالي افزود: براساس تاريخ ابلاغ احكام متهمان دادگاه به وکلاي آنها، امروز آخرين مهلت اعتراض متهمان و وکلا به احكام دادگاه فساد مالي است، دادگاه تا پايان امروز منتظر ارائه تمام اعتراضات متهمين خواهد بود و از فردا رسيدگي‌هاي قطعي دنبال خواهد شد.

وي ادامه داد: پس از قطعيت احکام يعني تمام لوايحي که ارائه مي‌شود با ترکيبات و تشريفات اداري ضميمه پرونده شده و ظرف يکي دو روز آينده اين پرونده به ديوان عالي کشور ارجاع داده و پيگيري‌هاي لازم صورت خواهد گرفت.

** همه آحاد جامعه در برابر قانون برابرند

سخنگوي قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه اجراي عدالت در جامعه يکي از مباني اساسي از اجراي قانون است افزود: عدالت به همان ميزان که حائز اهميت است از اهداف مهم جمهوري اسلامي ايران نيز به شمار مي‌آيد و هيچ گاه عدالت بدون اجراي قانون محقق نمي‌شود .

وي ادامه داد: شخصي نمي‌تواند بدون پايبندي به اجراي قوانين در يک جامعه عدالت را برقرار کند و تمامي افراد از اصل تساوي در برابر قانون برخوردار هستند لذا اگر روزي قانون در مورد فرد ضعيفي اعمال شود قطعا به همان نسبت در مورد صاحبان زور نيز پيگيري‌هاي لازم در صورت ارتکاب جرم صورت خواهد گرفت.

سخنگوي قوه قضاييه با بيان اينکه صدور احکام بستگي به ملاحظاتي دارد گفت: زماني که حکمي صادر مي‌شود قابل تجديد نظر است و متهم حق اعتراض دارد .

وي در ادامه تصريح کرد: در طول هفته‌ها و ماه‌ها احکام زيادي اجرا مي‌شود لذا تمامي آن احکام مورد حساسيت جامعه و رسانه نبوده و به اين دليل افراد فکر مي‌کنند که قوه قضاييه تمامي پرونده‌ها را مورد رسيدگي قرار نمي‌دهد و اين به اين معنا نيست که پرونده‌هاي ارجاع شده به قوه قضاييه مورد رسيدگي قرار نمي‌گيرد بلكه با توجه به ملاحظات و مناسبات پرونده‌ها مورد رسيدگي قرار مي گيرد تا بتوان با کمترين هزينه در سر فرصت آنها را مورد رسيدگي قرار داد .

** اقدام زشت‌‌ آمريكا در اهانت به پيامبر(ص) بر تمام دنيا آشكار است

سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به بسته شدن سايت گوگل، جي‌ميل و يوتيوپ گفت: توهين به ساحت مقدس اسلام از جانب آمريکا اقدام بسيار زشتي به شمار مي‌آيد که تمام مسلمانان نيز نسبت به عاملين اين اقدام واکنش نشان داده اند.

وي ادامه داد: بخشي از اين فيلم موهن در سايت يوتيوپ قرار گرفته و کارگروه، درخواست فيلتر داده اما به دليل اينکه در گذشته گوگل اين سايت را خريداري کرده و حتي وزارت ذيربط از لحاظ فني با مشکلاتي مواجه شده بود، اختلالاتي در جي‌ميل ايجاد شد.

حجت الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي با بيان اينکه قانون جرايم رايانه‌اي و فيلترها در تير ماه 88 تصويب شده خاطر نشان کرد: قرار شد براساس قانون ، 12نهاد و دستگاه که عضو آن هستند براي پيشگيري از اين جرايم فعاليت كنند.

سخنگوي دستگاه قضا در ادامه نشست خبري با اشاره به پايان يافتن عمر دو ساله سخنگويي خود اظهار داشت:‌ مسئوليت دوساله سمت سخنگويي بنده در قوه قضاييه به اتمام رسيده است ولي با وجود اصرارهايي مبني بر تغيير سخنگو از سوي بنده، باز هم اين مسئوليت به اينجانب سپرده شد.

** در مدت سخنگويي دستگاه قضا به 751 سوال پاسخ دادم

حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي با بيان اينكه كماكان نشست‌هاي خبري در روزهاي دوشنبه برگزار خواهد شد تصريح كرد: در مدت دو ساله نشست‌هاي سخنگو قريب به 7 هزار خبر از استان‌ها و تهران دريافت شده و به 751 سوال خبرنگاران پاسخ دادم.

** ارجاع پرونده سعيد مرتضوي به دادگاه

وي در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر اينكه با وجود شكايت اخير سعيد مرتضوي از تعدادي نمايندگان مجلس و رسانه‌هاي خبري چه زماني تكليف پرونده قضايي وي در اذهان عمومي و قوه قضاييه تعيين تكليف مي‌شود اظهار داشت: بخشي كيفري اين پرونده از طريق بازپرس در حال نهايي شدن است كه به دليل اعتراض سعيد مرتضوي در دادگاه و دريافت لايحه دفاعيه وي، در مرحله رسيدگي بازپرس است كه با تصميم نهايي بازپرس به دادگاه مي‌رود.

سخنگوي دستگاه قضا در ادامه درباره پرونده يك شركت نفتي در پاسخ به سوال خبرنگاري گفت: در خصوص اين پرونده اطلاعاتي ندارم و اگر بازرسي كل كشور يا بازرسي نفت اقداماتي صورت داده‌اند هنوز اطلاعاتي به دست ما نرسيده است.

حجت الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي درباره اقدامات دستگاه قضا و دادستان كل كشور به عنوان عضو شوراي پول و اعتبار و مدعي‌العموم در خصوص التهابات بازار سكه و ارز تصريح كرد:‌ دولت و مجلس در حال پيگيري مسائل مربوط به اتفاقات بازار سكه و ارز هستند و اميدواريم به زودي راهكار مناسبي براي كنترل اين موضوع بيابند.

** قوه قضاييه با اخلال گران بازار سكه و ارز برخورد مي‌كند

وي ادامه داد: در حال حاضر قدرت خريد بسياري از اقشار جامعه كم شده است و اگر دولت و مجلس براي برطرف كردن التهاب بازار سكه و ارز با مشكلات جدي مواجه هستند بايد با اطلاع رساني دقيق از بار رواني جامعه بكاهند.

سخنگوي دستگاه قضا افزود: دستگاه‌هاي اطلاعاتي اكنون در حال كنترل بازار سكه و ارز هستند و اگر كساني در اين بازار اختلالاتي ايجاد كنند به دستگاه قضا معرفي مي‌شود.

** مشورت هاشمي با اژه‌اي در مورد بازگشت مهدي به كشور

حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي درباره بازگشت مهدي هاشمي و مشورت خانواده هاشمي با وي درباره بازگشت و يا عدم بازگشت او اذعان داشت:‌ هر فردي كه تابعيت ايراني داشته باشد مي‌تواند به كشور وارد شود و هيچ مرجعي نمي‌تواند مانع ورود اين فرد شود.

سخنگوي دستگاه قضا ادامه داد: چندي پيش هاشمي درباره آمدن و يا نيامدن فرزندش مهدي با من مشورت كرد و با افراد ديگري در رده‌هاي مختلف هم مشورت‌هايي انجام داده بود، از بنده در اين باره سه بار سوال كرد، بار اول گفتم از لحاظ حقوقي بايد برگردد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي در ادامه گفت: مدت‌ها پيش قبل از خروج آخر مهدي هاشمي از كشور دو تن از خانواده وي براي مشورت به من مراجعه كرده بودند كه من به ايشان گفتم شايعاتي عليه شما وجود دارد كه بهتر است به اين شايعات خاتمه دهيد و يك بار براي هميشه در مورد اين شايعات پاسخگو باشيد.

وي در ادامه تصريح كرد: بعد از خروج آخر مهدي  هاشمي از كشور در مشورتي كه پدر وي با من داشت گفتم كه به لحاظ حقوقي بايد مهدي  به كشور بازگردد ولي از نظر شخصي بنده اگر نيايد بهتر است.

سخنگوي دستگاه قضايي كشور افزود: در آخرين مشورتم با هاشمي درباره آمدن يا نيامدن مهدي به وي گفتم كه از نظر حقوقي او بايد به كشور برگردد ولي از نظر شخصي نمي‌دانم كه بيايد يا نيايد.

** مطالب منتشر شده در روزنامه ايران قابل پيگيري است

سخنگوي دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ايران درباره محكوميت جوانفكر به اتهام اهانت به رهبري به اصرار دادستاني تهران مبني بر امنيتي بودن پرونده جوانفكر و ايجاد شبهات در اذهان عمومي تصريح كرد: آن چيزي را كه شما مي‌گوييد و آن چيزي كه در روزنامه ايران انتشار يافته قابل تعقيب است، شما نسبتي را به يك قاضي مي‌دهيد آن هم بدون سند كه بايد آنرا اثبات كنيد و اگر نكنيد شما به عنوان مجرم قابل تعقيب هستيد.

وي در پاسخ به سوال همين خبرنگار در خصوص ايجاد شبهات دراذهان عمومي گفت:‌ نه در ذهن مردم شبهه ايجاد نمي‌شود، كساني كه ديروز در روزنامه ايران سوالات و شبهاتي را مطرح كرده‌اند چه كساني هستند؟ همان مجموعه روزنامه ايران هستند، پس آنها مردم نيستند پس اين مطلبي كه درباره ايجاد شبهه در ذهن مردم مي‌گوييد درست نيست.

حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي با اشاره به شكايت جوانفكر از قاضي صلواتي اظهار داشت‌: شما از كجا مي‌دانيد كه به اين موضوع رسيدگي نشده است شايد دادسراي نظامي اين موضوع را رسيدگي كرده باشد و آن را وارد ندانسته باشد. عنوان مي‌كنند كه هر كسي كه شكايت كرد به نفع او حكم صادر نشده باشد پس به شكايت رسيدگي نشده در صورتي كه اينگونه نيست و به شكايت رسيدگي شده و دادسراي انتظامي اين شكايت را وارد ندانسته است.

سخنگوي دستگاه قضا درباره پرونده جوانفكر گفت: يكي از جرم‌هاي علي اكبر جوانفكر اتهام امنيتي است كه دادگاه براي آن يك سال حبس در نظر گرفته و در دادگاه تجديد نظر هم اين حكم مورد قبول واقع شده است ولي اتهام مطبوعاتي جوانفكر درباره دو عنوان بود كه به تبع آن دو حبس 6 ماهه به آن اختصاص يافت كه پس از بررسي‌هاي ديوان عالي كشور دو عنوان به عنوان يك عنوان در نظر گرفته شد و دو حبس 6 ماهه به يك حبس 6 ماهه تبديل شد.

سخنگوي دستگاه قضا با بيان اينكه اگر جرياني از افراد منتسب به خود حمايت كند هيچ اشكالي وجود ندارد ولي نبايد از دايره انصاف خارج شد و نهادي را به نفع شخصي تضعيف كرد.

** محكوميت خبرنگار شبكه سحر قابل پيگيري است

حجت الاسلام والمسلمين محسني‌اژه اي درباره خبرنگار محكوم شده شبكه سحر در جمهوري آذربايجان اظهار داشت: محكوميت اين فرد از طريق روابط بين الملل و وزارت دادگستري قابليت پيگيري دارد و اگر تاكنون اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته خانواده و ي و يا خود آن فرد مي‌تواند در آن خصوص اقدام كند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر تلاش‌هاي صورت گرفته از سوي رئيس جمهور در خصوص آزادي جوانفكر اظهار داشت: اگر  راه حل قضايي دارند مطرح كنند كه رسيدگي شود.

سخنگوي دستگاه قضا درباره ادامه پيگيري‌ها در خصوص بازگرداندن منافقين به كشور و محكوم كردن آنها گفت: منافقين اقدامات تروريستي زيادي در ايران و عراق انجام داده اند كه سالها پيش از كشور عراق خواسته شده بود كه آن ها را دستگير كنند و به ايران تحويل دهد ما از طريق دادگاههاي فرانسه و پليس اينترپول هم در آن زمان اقدامات لازم انجام داده بوديم كه تاكنون نتوانستيم به نتيجه دست يابيم ولي اين حق ايران و خانواده هاي شهداي قرباني تروريسم است كه اين افراد هر چه زودتر محاكمه شوند.

حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي درباره اصرار خارجي در خصوص دستگيري متهمان اخير گفت: اعمال نفوذهايي از سوي رسانه‌هاي بيگانه عليه متهمان دستگير شده وجود دارد كه نمي‌توان آنها را انكار كرد .اميدواريم اين فضاسازي‌هاي در روحيه دادگاهها و مردم و مسير دادرسي پرونده‌ها تاثيري نداشته باشد.

** همزماني بازداشت‌هاي اخير هيچ ارتباطي به هم ندارند

سخنگوي دستگاه قضايي درباره همزماني بازداشت فائزه هاشمي با سعيد تاجيك (مرد توهين كننده به فائزه هاشمي) اظهار داشت: اين بازداشت‌ها در روزهاي نزديك به هم صورت گرفته ولي هيچ يك منوط به ديگري نبوده بلكه فقط با يكديگر نزديكي زماني داشته اند .

وي همچنين درباره اتهام فساد مالي مهدي هاشمي گفت: فردي كه هنوز محاكمه نشده از بيان اتهامات او معذوريم و نمي توانم پاسخ شما را بدهم.

دادستان كل كشور در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اختلاف جديد در دشت آزادگان اظهار داشت: درباره جزييات اين پرونده اطلاعي ندارم.

** به زودي حكم خبرگزاري رويترز اعلام مي‌شود

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينکه نتيجه حکم خبرگزاري رويترز چه زماني اعلام مي‌شود تصريح کرد: خبري که خبرگزاري رويترز منتشر کرده شاکي خصوصي دارد و شکايتي که از مدير مسئول اين خبرگزاري صورت گرفته در حال تعقيب و پيگيري قانوني است و پس از به قطعيت رسيدن حکم لازم صادر مي‌شود.

حجت الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي در رابطه با آزادي عامل اسيد پاشي اظهار داشت: فردي که محکوم شود و يک سوم از حبس خود را بگذارند و از سوي ديگر شاکي خصوصي نداشته باشد، شامل آزادي مشروط مي‌شود و در مورد اينکه شاکي اين پرونده اظهار داشته که از قصاص خود منصرف شده يا اينکه کلا رضايت داده همچنان پيگير دنبال مي‌شود.

** اتهام مدير مسئول روزنامه "مغرب" غير مطبوعاتي است

سخنگوي قوه قضاييه در مورد توقيف روزنامه مغرب خاطر نشان کرد: براساس قانون مطبوعات هر مدير مسئولي در مورد تمام مطالبي که در هفته نامه خود درج کند مسئول بوده و اگر چنان که مرتکب خلافي شود مورد تعقيب قانوني قرار خواهد گرفت.

وي در پايان افزود: مدير مسئول روزنامه مغرب به اتهام غير مطبوعاتي مورد پيگيري قرار گرفته و در مورد اين که بازداشت شده يا خير، اطلاعي ندارم.

"انتهاي پيام"/پ3

برچسب ها: محسنی ، سخنگو ، قوه ، قضاییه ، نشست ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار