رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه، گفت: بزودی طرح احداث نهالستان پایه های رویشی سیب در استان عملیاتی می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علی جلیلیان گفت: این طرح در راستای تولید نهال های با کیفیت در باغات استان در حال عملیاتی شدن است.

وی با بیان اینکه تولید میوه های مرغوب یکی دیگر از اهداف اساسی این طرح است، اذعان داشت: تولید پایه های رویشی سیب در واقع یک روش مناسب برای تولید پایه نهال است.

جلیلیان ادامه داد: در این طرح تعداد درختان بیشتری در هکتار کشت می شوند و در نهایت باغاتی که در ایجاد آن ها از این نهال ها استفاده می شود عملکرد بیشتری در واحد سطح خواهند داشت.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه تسریع در میوه دهی و اصلاح باغات قدیمی را از جمله سایر مزایای این طرح دانست.

وی با بیان اینکه این طرح در سطح شش هکتار عملیاتی خواهد شد، گفت: در این طرح 900 هزار پایه رویشی تولید می شود که این میزان برای احداث 900 هکتار باغ سیب بکار می رود.

جلیلیان سپس با اشاره به اینکه کشور ما از نظر آب و هوایی و تنوع اقلیمی بهترین شرایط را برای تولید میوه دارد، ابراز داشت: علت اصلی پایین بودن عملکرد و بهره وری باغات کشور این است که نهال های کشت شده در باغات کشور کیفیت مناسب را ندارند، این در حالیست که کشورهای پیشرفته با بهره گیری از ارقام اصلاح شده توانسته اند ارزآوری خوبی را در این زمینه بدست آورند.

جلیلیان افزود: خوشبختانه کشور ما این پتانسیل را دارد که با استفاده از ارقام جدید اصلاح شده بتواند نقش خود را در این زمینه پررنگ تر کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور ما جزء 10 کشور برتر دنیا در زمینه تولید میوه در سراسر دنیاست، ابراز داشت: با توجه به پتانسیل های فوق العاده کشور در این زمینه با برنامه ریزی درست می توان این جایگاه را ارتقا داد.

گفتنی است؛ اجرای طرح احداث نهالستان پایه های رویشی سیب در استان کرمانشاه از اسفند ماه سال جاری عملیاتی خواهد شد./س


برچسب ها: کرمانشاه ، سیب ، نهالستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.