یاران پیامبر از جمله بزرگترین انسان ها هستند و خصوصیت های خاصی داشتند. ما نیز می توانیم با یادگیری آداب آن ها به اصحاب پیامبر بپیوندیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ شهرک رمضان در آخرین نوشته اش به توصیف یاران پیامبر پرداخته است و شرح این افراد را بدنی صورت یاد می کند:

(و الذیـن معه اشداء على الكفار رحماء بینهم ) - این جمله نیز مركب است از مبتدا و خبر. پـس كـلام در ایـن صـدد اسـت كـه مـؤ مـنین به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله وسلّم ) را تـوصـیـف كـند، و (شدت ) و (رحمت ) كه دو صفت متضاد است از صفات ایشان شمرده شده . و جمله (اشداء على الكفار) را مقید كرد به جمله (رحماء بینهم ) تا توهمى كه مـمـكـن بـود بشود دفع كرده باشد، و دیگر كسى نپندارد كه شدت و بى رحمى نسبت به كـفـار، بـاعـث مـى شـود مـسـلمـانـان بـه طـور كـلى و حـتـى نـسـبـت بـه خـودشـان هـم سنگدل شوند لذا دنبال (اشداء) فرمود (رحماء بینهم ) یعنى در بین خود مهربان و رحیمند. و این دو جمله مجموعا افاده مى كند كه سیره مؤ منین با كفار شدت و با مؤ منین رحمت است .

(تـراهـم ركـعـا سـجدا) - كلمه (ركع ) و همچنین كلمه (سجد) جمع راكع و ساجد اسـت . و مراد از اینكه فرمود: مؤ منین را راكع و ساجد مى بینى این است كه مؤ منین نماز مى خـوانـنـد. و كـلمـه (تـراهـم ) اسـتـمـرار را مـى رسـانـد. و حـاصـل مـعـناى جمله این است كه : مؤ منین مستمر در خواندن نمازند. و جمله مورد بحث خبر دوم است براى مبتداى گذشته ، یعنى كلمه (و الذین معه ).

(یـبـتـغـون فضلا من اللّه و رضوانا) - كلمه (ابتغاء) كه مصدر (یبتغون ) است بـه مـعـنـاى طـلب اسـت . و كـلمـه (فضل ) به معناى عطیه است كه در اینجا منظور از آن ثواب است . و كلمه (رضوان ) به معناى خشنودى است ، همچنان كه كلمه (رضا) به این معنا است ، ولى كلمه رضوان در رساندن این معنا بلیغ ‌تر است .

در جـمله مورد بحث دو احتمال هست : یكى اینكه بیانى باشد براى نتیجه اى كه از ركوع و سـجـود خـود در نـظـر دارنـد كـه در ایـن صـورت مـنـاسـب تـر آنـسـت كـه جـمـله ، حال از ضمیر مفعول یعنى ضمیر (هم ) در جمله (تراهم ) باشد. دیگر اینكه بیانى باشد براى نتیجه زندگى مؤ منین به طور كلى ، همچنان كه ظاهرش هم همین است ، آن وقت در این صورت این جمله نیز خبر سومى مى شود براى (و الذین معه ).

منبع: تفسیر المیزان، ج18، در ذیل تفسیر آیه ی 29 سوره مبارکه فتح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار