نظام ‌آموزشي، متخصصان و هنرمندان تئاتر كودك، با همكاري خود نقش موثري در امر آموزش دارند.

ناصر آويژه كارگردان تئاتر كودك در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: كودكان امروز نياز بيشتري به آموزش دارند زيرا كنجكاو هستند و سوال هاي فراواني در ذهن دارند تئاتر كودك مي‌تواند پاسخگو به سوالات آن ها باشد و كودكان را به خوبي آموزش دهد.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم تئاتر كودك را در دو دهه گذشته تقسيم بندي كنيم دهه اول را مي‌توان دهه گروه هاي با تجربه، متخصص و حرفه اي تر،‌و دهه دوم را دهه جوانان با انگيزه، با استعداد و كم تجربه دانست.
وي افزود: روي كار آمدن نيروي جوان هم براي تئاتر كودك خوب است و هم مي‌تواند به جا باشد.
آويژه ادامه داد: آمدن استعدادهاي جديد و با انگيزه همراه با تجربه هاي خوب مي‌تواند به اين عرصه كمك كند اما كمبود آموزش هاي تخصصي قبل از ورود جوانان به تئاتر كودك، ممكن است براي كودكان مخرب باشد.
وي تصريح كرد: كودك هر چيز را كه مي‌بيند باور مي‌كند پس گروه هاي جوان بايد كار خود را با ظرافت و دقت بيشتري انجام دهند.
آويژه ادامه داد: علت اصلي كم تجربگي و نداشتن آگاهي كافي علمي، نبودن يك رشته تخصصي به نام تئاتر كودك در نظام آموزشي كشور است و هنرمندان اين عرصه با تحقيق و پژوهش خود و بهره بردن از تجربه پيشكسوتان تخصص خود را به دست آ‌ورده اند كه گاه اين تجربه ها غلط است.
آويژه تصريح كرد: تئاتر كودك از حساسيت خاصي برخوردار است و در مقايسه با ساير گونه هاي نمايشي سخت تر است از اين جهت كه مخاطب اين گونه نمايشي كساني هستند كه هنوز شخصيت فردي آن ها به صورت كامل شكل نگرفته و با كوچكترين اشتباه در امر آموزش امكان انحراف در شكل گيري شخصيت آنها وجود دارد.
وي افزود: بسياري در اين تفكر اند كه نمايش كودك از درجه اهميت كمتري نسبت به تئاتر بزرگسال برخوردار است اما با كمي دقت متوجه مي شويم كه نه تنها هيچ تفاوتي ندارند بلكه اگر محدوديت هنجاري نمايش كودك را در نظر بگيريم از اهميت بيشتري نسبت به تئاتر بزرگسال برخوردار است.
وي تاكيد كرد: تئاتر كودك نيازمند حمايت بيشتري است و بهترين حمايت همكاري و در ارتباط بودن نظام آموزشي است اما متاسفانه در اين سال ها هيچ نظات و نگاه خاصي بر اين عرصه وجود نداشته است.
وي افزود: نظام آموزشي نه تنها همكاري هاي خود را كم كرده بلكه در بعضي موارد مانعي در سر راه ما مي‌شود.
آويژه در خصوص اهميت نظر كودكان در تئاتر گفت: كودكم بسيار باور پذير است و ذهن فعالي دارد و مي‌توان از تعهدات او در بهبود نمايش ها و نوع اجرا استفاده كرد.
وي خاطرنشان كرد: در يكي از نمايش هاي من با نظر يك كودك ايده اي به ذهنم رسيد كه در انتهاي اجرا چند نفر از تماشاچيان را روي صحنه بياورم و بخواهم خود را جاي شخصيت هاي داستان بگذارند و جاي آن ها عمل كنند اين كار باعث بهتر شدن آن نمايش شد.
آويژه در خصوص تاثير جشنواره تخصصي كودك گفت: وجود جشنواره مي‌تواند به روند رو به رشد گروه هاي تئاتري كمك كند و گروه ها سعي مي كنند كه با ايجاد تنوع و خلاقيت، سطح كيفي كارهاي خود را بالا ببرند كه اين باعث جذاب تر شدن نمايش ها و در نهايت جذب و آموزش مخاطب بيشتري مي شود.
وي تصريح كرد: تنها جشنواره اي كه به صورت تخصصي و دائمي كار خود را ادامه داده جشنواره تئاتر كودك همدان است و اميدواريم كه اين گونه جشنواره ها در سال هاي آينده افزايش يابند./ي2
برچسب ها: آویژه ، تئاتر ، کودک ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار