كارشناس مبارزه به بیماری های دانشگاه علوم پزشكی یاسوج گفت: بررسی ها نشان داده كه سیگاری ها 70درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند.

'علی موسوی رجا' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: با وجود ماده اعتیادآور نیكوتن در سیگار كه ضربان قلب و فشارخون را تحت تاثیر قرار می دهد، این افراد همواره بیش از افراد غیرسیگاری در معرض بیماری قلبی و عروقی هستند.
وی با بیان اینكه مونواكسیدكربن موجود در سیگار نیزتا حدود زیادی میزان اكسیژن دریافتی بافت‌ها را كاهش می دهد ، افزود: بیش از 100 نوع ماده سمی دردود سیگار شناسایی شده‌ كه برخی از آنها سرطان‌زا هستند.
موسوی رجا اظهار داشت: هیجاناتی مانند احساس عصبی بودن، غم و اندوه، عصبانیت، خوشی های كاذب، احساس مقطعی با نشاط بودن در فرد و عادت كردن مهم ترین دلایل گرایش به سیگار هستند.
كارشناس بیماری ها در دانشگاه علوم پزشكی كهگیلویه وبویراحمد افزود: برنامه‌ریزی و اراده فرد مهمترین عامل و گام مهمی در تسریع روند ترك سیگار محسوب می شود.
این كارشناس مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشكی یاسوج تاكید كرد: تماس با مراكز مشاوره ترك سیگار، ملاقات با پزشك، استفاده از آدامس بدون قند یا برچسب‌های نیكوتین‌دار، كمك گرفتن از دوستان و خانواده، پیدا كردن شریك برای ترك سیگار و انجام ورزش های سبك مهمترین عوامل ترك سیگار بشمار می روند./س
برچسب ها: سیگار ، بیماری ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.