رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: اگر در راستای پیمایش اطلاعات سلامت دهان و دندان در این کارگروه با دقت کامل عمل نکنیم، واقعیات منعکس نمی‌شود و اولویت‌ها را نیز غیر واقعی خواهد کرد.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، محمدحسین خوشنویسان صبح امروز در کارگروه آموزشی کالیبراسیون کشوری دهان و دندان با بیان اینکه این کارگروه دهمین کارگروه کشوری است، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که بتوانیم بر اساس متدولوژی روز در زمینه کالیبراسیون دهان و دندان گام برداریم که این روش با روش‌های معمولی در مطب، تفاوت‌های مختصری دارد.

وی با بیان اینکه هر پنج سال یک بار باید اطلاعات مربوط به دهان و دندان در کشور به روز شود، عنوان کرد: پایگاه‌های متعددی در برخی از استان‌ها در این زمینه ایجاد شده که در این راستا امر مهم این است که بتوانیم کار کالیبراسیون دهان و دندان را به روش صحیح به انجام برسانیم.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت متذکر شد: اگر در راستای پیماش اطلاعات سلامت دهان و دندان در این کارگروه با دقت کامل عمل نکنیم، واقعیات منعکس نمی‌شود و اولویت‌ها را نیز غیر واقعی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کالیبراسیون کشوری دهان و دندان امسال برای تمام گروه‌های سنی و در همه استان‌ها برگزار می‌شود، گفت: در راستای تحقق این هدف نیز می‌توان نمونه‌گیری استانی داشت و با توجه به اینکه ممکن است هر استانی دارای اولویت‌های متفاوتی باشد باید مباحث را بر اساس اولویت‌هایش برنامه‌ریزی کند.

خوشنویسان با بیان اینکه در پیمایش سلامت دهان و دندان امسال پنج گروه سنی مورد مطالعه قرار می‌گیرد، ابراز کرد: نخستین گروه هدف در این پیمایش پنج تا شش ساله‌ها هستند که دندان‌هایشا تماماً شیری است و اغلب نیز بحث پوسیدگی دندان در این قشر شروع می‌شود که بر این اساس می‌توان مطالعات لازم را برای مداخله سلامت آنان انجام داد.

وی با بیان اینکه دومین گروه هدف مورد مطالعه در این پیمایش 12 ساله‌ها هستند، گفت: شاخصه این گروه این است که اطلاعات آنها می‌تواند برای مقایسه بین‌المللی تعیین‌کننده باشد.

رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت سومین گروه مورد مطالعه در این پیمایش را 15 ساله‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این گروه بین سه تا 9 سال است که دندان‌های دائمی‌شان در معرض محیط داخلی و خارجی دهان قرار گرفته، نیازمند مطالعه و بررسی هستند.

وی افزود: چهارمین گروه هدف در این پیمایش نیز 35 تا 44 ساله‌ها هستند که گروه استانداردی بوده و می‌توانند نشانگر وضعیت افراد بالغ جامعه باشند.

خوشنویسان در پایان سخنانش با بیان اینکه پنجمین گروه از گروه‌های مورد مطالعه در پیمایش سلامت دهان و دندان 65 تا 74 ساله‌ هستند، ابراز کرد: با توجه به اینکه در این گروه وضعیت شیوع بیماری‌ها را بررسی می‌کنیم و در این گروه خیلی نمی‌توان کارهای مداخله‌ای انجام داد و باید اثرات کارهای مداخله‌ای و مطالعات گروه‌های قبلی را در این قشر مشخص کرد./ج1

برچسب ها: همدان ، دهان ، پیمایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.