قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: طراحي و توليد بزرگترين فرشهاي دنيا در مساحت چند هزار مترمربعي كه به تازگي در ركوردهاي جهاني گينس نيز به ثبت رسيده است، نمونه اي از توانمندي و توفيق شركت سهامي...

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، مسعود موحدي كه در جمع هيات مديره و مديران شعب استاني شركت سهامي فرش ايران سخن مي گفت، فرش دستباف را هنري قديمي و صنعتي بومي و فراگير دانست و افزود: اين كالا در كنار ابعاد هنري و فرهنگي خود، ارزش فراواني هم در اشتغالزايي و نيز ارزآوري دارد و همواره جايگاهي خاص در ميان صادرات غيرنفتي كشورمان دارا بوده است.

وي با تاكيد بر ارزآوري اين كالا افزود: در سال گذشته بيش از 560 ميليون دلار فرش دستباف به صورت رسمي از كشور صادرشده است و در سال جاري نيز در هدفگذاري صادراتي پيش بيني شده، سهم مجزا و خاصي براي فرش دستباف ايراني از سوي كارگروه صادرات غيرنفتي كشور لحاظ شده است.

موحدي ادامه داد: در نظر گرفتن اين سهم از صادرات غيرنفتي در كنار جمعيت شاغلان اين حرفه و نيز ارزش افزوده بالا و هزينه اندك براي ايجاد شغل موجب مي شود تا دولت نگاه ويژه اي به اين مقوله داشته باشد.

وي با اشاره به وظيفه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حراست از اين ميراث قديمي گفت: در اين وزارتخانه دو بال به پرواز فرش ايراني مدد مي رسانند كه يكي "مركز ملي فرش ايران" است به عنوان نهاد سياستگذار، برنامه ريز و حامي اين هنر-صنعت و ديگري "شركت سهامي فرش ايران" است كه خود دستي در توليد، فروش و صدور فرش ايراني دارد.

موحدي قدمت نزديك به 80 ساله شركت سهامي فرش ايران را ارزشمند و قابل توجه دانست و ادامه داد: قدمت اين شركت در كنار گستردگي و فعاليت آن و وجود كارگاه ها و نمايندگي ها در شهرهاي مختلف فرشباف ايران موجب شده است تا اشتغالزايي مطلوبي را رقم زند و از سوي ديگر بتواند پاسخگوي سفارشات مختلف خريداران داخلي و خارجي باشد و نمونه اي موفق از توليد  به شيوه سفارش پذيري را تحقق بخشد.

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين افزود: شركت سهامي فرش ايران در كنار مركز ملي فرش ايران مي تواند "عمل" را در كنار "نظر" قرار دهد و فرش ايراني با همراهي "دانش" و تجربه"، بيش از گذشته راه كمال را بپيمايد.

به گفته وي اين شركت همچنان مي تواند به نمايندگي از دولت با تقويت سفارش پذيري و توجه به بازارهاي خارجي و با تكيه بر گستردگي مراكز فعاليت و كارگاه هاي خود در شهرهاي مختلف كشور در كنار بخش خصوصي كمك كند تا رهبري بازار فرش دنيا همچنان در اختيار كشورمان باشد.

وي همچنين از لوح گواهي ارسال شده از سوي كتاب ركوردهاي گينس براي بافت بزرگترين فرش دستباف دنيا از سوي شركت سهامي فرش ايران  رونمايي كرد./س
برچسب ها: فرش ، دستباف ، گینس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار