فرش‌ زنجان از بهترين جلوه‌هاي فرهنگي اين استان محسوب می شود و هنری است که ماحصل عشق و هنر استادکارانش را به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، نزدیک به 66 هزار بافنده فرش در استان زنجان وجود دارد که سالانه 350 هزار متر مربع فرش در حدود 23 هزار دار قالی را تولید و روانه بازار مصرف می کنند. بافندگان این صنعت عموماً زنان هستند و در تمام منطقه از شهرت خاصي برخوردارند. به طور متوسط فرش‌هاي درجه ‌٣ در هر يك ماه با دو نفر بافنده و فرش‌هاي درجه ‌٢ از هر دو ماه با دو بافنده و فرش‌هاي درجه يك از هر ‌٦ ماه با دو نفر بافنده به اتمام مي‌رسد. این محصول يكي از كالاهاي صادراتي كشور است و طبق گفته دست اندرکاران فرش این منطقه، توان صادرات فرش این استان بالاتر از آمار ثبت شده است، به طوری که در صورت حمایت بیشتر مسئولان، ارزش صادرات آن افزايش خواهد یافت.

سالانه بیش از 21 میلیون دلار از تولیدات فرش استان به کشورهای هدف صادر می شود که آمار موجود نسبت به سال های قبل خصوصا دهه 70 روند نزولی را نشان می دهد. رکود بازار فرش در چند ساله اخیر از موارد مهمی است که باید به آن توجه جدی کرد اما باید اشاره کرد که رکود بازار فرش مختص استان زنجان نیست.

فرش زنجان در دو نوع ابریشمی و پشمی تولید می شود، که فرش ابریشمی به نام قم و فرش پشمی که در طرح های ماهی و لچک تورنج بافته می شود، به نام بیجار عرضه می شود. در سال های اخیر مدیریت سنتی و نبود متولی قوی موجب کم رنگ شدن حضور این محصول در بازارهای جهانی شده است.

پیمان بهرامی از فعالان فرش زنجان معتقد است: ((اگر بخواهیم یک تکنولوژی را از خارج وارد کنیم، در آخر تحت لیسانس همان کشور می شود، در حالی که فرش زنجان به عنوان یک هنر بومی با سابقه درخشان به لحاظ نياز به حداقل سرمايه‌گذاري، زود بازده بوده و درآمد مناسب را در پی خواهد داشت. ))

در حال حاضر پایین بودن دستمزد بافندگان و تولیدکنندگان باعث روی گردانی و نداشتن رغبت بافندگان شده است. از سوی دیگر نزدیک به 1000 نوع طرح فرش از بین رفته وبه مرور زمان تنها طرح لچک ترنج حفظ شده و جمع آوری طرح ها و اصلاح نقش ها برای استقبال جهت ارائه در بازارهای داخلی و خارجی نیازمند،برنامه ریزی و توجه می باشد. طرح ریزه ماهی منطقه زنجان با قدمت 400 ساله از طرحهای قدیمی فرش دستباف است و انواع بافت ها در 70 الی 80 نوع طرح در زنجان و روستاهای اطراف آن وجود دارد.

ارزش صادرات فرش دستباف از استان زنجان سالانه 21 میلیون دلار است و این میزان به طور متوسط پنج درصد صادرات فرش دستباف کشور می باشد./س

برچسب ها: فرش ، زنجان ، فرهنگ ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.