رئيس ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: در ظرف يك ماه آينده با فراهم شدن بسترهاي لازم، نصب سخت‌افزارهاي جدید و جداسازي اينترنت از اينترانت، به تدریج زمينه راه‌اندازي شبكه اينترنت در سکوهای نفتی و دکل‌های حفاری فراهم می‌گردد.

 
محمدرضا گلشنی‌اصل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: ما اين قول را به همكاران مناطق عملياتي و سكوها مي‌دهيم كه به زودي سرويس اينترنت از طرف تهران به سكوهاي عملياتي توسط ماهواره خواهد رسيد و در كوتاه‌مدت مشکل دسترسي به اينترنت برطرف خواهد شد. در بلندمدت نیز با جداسازي Voice از اينترنت، عزیزان مستقر در مناطق فوق‌الذکر هم اينترنت نسبتاً خوبي خواهند داشت و هم کیفیت ارتباطات تلفني نیز مطلوب‌تر می‌گردد.
 
وی افزود: تا قبل از حملات سايبري که منجر به صدور دستورالعمل‌هاي امنيتي مختلف از جمله جداسازي شبكه اينترنت از اينترانت، گردید ارائه اینترنت در سكوها و مناطق عملياتي برقرار بود، اما در حال حاضر، گلايه‌هاي همكاران مبني بر لزوم وجود اينترنت در سكوها را صحه مي‌گذاريم چرا که معتقدیم همكاران ما بايد با دنياي خارج از شركت و تازه‌هاي علم از طريق اينترنت ارتباط داشته و بروز باشند. همکاران ما باید بتوانند با پيمانكاران و فروشندگان جهت کسب اطلاعات جدید از طريق ايميل در ارتباط باشند. در واقع وجود ارتباط اينترنتي سالم، هميشگي و بدون مشكل حق طبيعي همه همكاران به ويژه در مناطق عملياتي و سكوهاست. ولي مشكل اينجاست كه در حال حاضر تعدادی از سكوهاي ما فقط يك بستر ارتباطي دارند كه با توجه به دستورالعمل‌هاي ايمني نمي‌توان در یک بستر ارتباطي هم اينترنت و هم شبكه لوكال را ارائه نمود. طبيعي است هم‌اكنون امكان قطع شبكه لوكال و ارائه اينترنت در اين سكوها وجود ندارد و براي حل اين مشكل مجبوريم به طور همزمان بستر ديگري را فراهم نماييم و این امر منوط به تامین بودجه مناسب می‌باشد.
 
گلشنی اصل تصریح کرد: جهت جداسازي اينترنت و اينترانت، مقرر گردید مبلغ 20 ميليارد ريال در اختيار شركت نفت فلات قاره ايران گذاشته شود كه پس از تأييد و تخصيص اين مبلغ طي نشست مشتركي كه با رؤساي ICT مناطق خواهيم داشت سعي مي‌كنيم بستر دوم ارتباطي را در سكوها، دکل‌ها و مناطق عملياتي فراهم نموده و مشكل اينترنتي را براي هميشه حل نماييم.
 وی با بیان اینکه در صورت تعمیر فيبر نوري موجود كه در چندين نقطه قطع شده، بسياري از مشكلات ارتباطي موجود برطرف مي‌گردد، اضافه نمود که در حال حاضر بيش از 2.5 سال است به دنبال تعمير فيبر نوري هستيم كه با كمك همكاران واحد تعميرات زير آب و تخصيص بودجه لازم اميدواريم اين مهم نيز به زودي انجام گردد. در صورت تعمير اين فيبر نوري، ارتباطات بین سكوهاي عملیاتی، مناطق و تهران بسیار قوی‌تر خواهد شد.
 
گلشنی افزود: در حال حاضر تعدادي از سكوهاي ما فقط يك بستر ارتباطي دارند. براي مثال در سكوي بلال ارتباط فقط از طريق ماهواره برقرار مي‌گردد. در این خصوص تلاش مي‌كنيم يك بستر ارتباطي ديگر به غير از ماهواره با پهناي باند بالا وجود داشته باشد تا هم صداي خوبي در اين بستر منتقل شود و هم بتوانيم زمينه انتقال ديتاي بيشتري را فراهم نماييم.
 
وی با اعلام اینکه در حال حاضر پهناي باند ماهواره‌اي ما همان 30 مگابايت است در صورتي كه در اين فاصله با توجه به افزایش پرسنل، رايانه‌هاي زيادي به كاركنان سکوها و یا دکل‌ها اضافه شده‌اند، گفت: طبيعي است كه اين پهناي باند جوابگوي نيازهاي همكاران ما در مناطق عملياتي نيست ولي با توجه به صرفه‌جويي كه مورد توجه شركت ملي نفت ايران و شركت‌هاي تابعه قرار گرفته و كاهش بودجه‌هاي جاري، مجبوريم با همين امكانات موجود حتي‌الامكان بيشترین سرويس را به همكاران گرامي ارائه نماييم. همكاران واحد ICT تلاش بسيار زيادي براي حل مشكلات موجود در سطح ستاد تهران و مناطق عملياتي دارند و در صورت بروز مشكل به سرعت درصدد رفع آن برمي‌آيند. ولي باتوجه به ثابت بودن پهناي باند، بايد همكاران ما در مناطق نیز در برقراري ارتباط تلفني و اينترنتي رعایت نمایند. چرا كه هر چقدر ارتباط تلفني بيشتري داشته باشند ارتباط اينترنتي ضعيف‌تر خواهد شد و برعكس.
 
*** حل مشکل ارتباطی منطقه سیری در دو هفته آتی
 
 
 گلشنی اضافه کرد: با پيگيري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي مختلف مقرر شد شركت ايرافون، زمينه ارتباط سيري و جزيره كيش را از طريق جزيره فارور برقرار نماید. در حال حاضر تجهيزات مربوط به جزيره كيش به منطقه ارسال و تجهيزات منطقه سيري نيز ظرف چند روز آينده وارد اين منطقه شده و در 15 روز آينده انشا‌ء‌الله اين ارتباط برقرار مي‌گردد. اگر اين ارتباط بين سيري و كيش برقرار شود، مشكل منطقه سيري در زمينه ارتباطات تلفني و اينترنت به كلي برطرف خواهد شد و امیدواریم به زودي و در كمتر از يك ماه آينده اینترنت و  Voice‌ مناسب در سکوها را شاهد باشیم.  
 
*** پیگیری مشکلات ارتباطی منطقه لاوان

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ارتباط منطقه لاوان و سکوها با مشکلات زیادی مواجه است، چرا كه اين ارتباط از طريق يك فيبر نوري كه بين منطقه لاوان و سكوي رسالت وجود دارد و از 24 Core موجود آن، تنها 4 Core در سرويس قرار دارد (20 Core آن قطع می‌باشد) برقرار شده است و اگر اين فيبر نوري با مشکل مواجه شود، ارتباط منطقه لاوان با سكوهاي سلمان، رسالت و رشادت به طور كلي قطع خواهد شد. براي حل اين مشكل يك پروژه نزديك به 2 سال پيش تعريف شده كه پس از طي مراحل مختلف، خوشبختانه قرارداد آن با پيمانكار مربوطه امضاء شده است.
 
وی افزود: در صورت اجراي اين پروژه، در مدت 3، 4 ماه آينده با ورود تجهيزات جديد، يك ارتباط بين لاوان و كوه سنگ‌چو (در نزديكي لاوان) كه ارتفاع بسيار زيادي دارد برقرار شده و توسط آن ارتباط راديویي با  سكوي رسالت برقرار گردیده و از سکوی رسالت به سکوی رشادت و سکوی سلمان نيز توسط يك راديو امکان‌پذیر  مي‌گردد.
 
*** اولویت‌بندی حل مشکلات سکوها و مناطق عملیاتی


رئيس ICT شرکت نفت فلات قاره ایران، با بیان اینکه با پیگیری و شرکت در جلسات متعدد براي برقراری ارتباط فیبر نوری سكوها و مناطق عملياتي اولويت‌بندي لازم انجام گردیده است، اضافه نمود ترمیم فیبر نوري تعدادی از سکوها را شرکت Emarine عهده‌دار بوده و چهار نقطه نیز توسط واحد تعمیرات زیر آب به شرکت صا ایران واگذار گردیده است.
 
*** دلايل احتياط در ارائه اينترنت 

گلشنی گفت: يكي از دلايلي كه واحد ICT در ارائه اينترنت به همكاران احتياط به خرج مي‌دهد اين است كه بر اساس دستورالعمل‌هاي جديد، مديرعامل شرکت، بايد ارائه اينترنت به واحد مربوطه را تصويب نمايد. پس از آن بايد تأييديه حراست اخذ گردد و بعد از آن واحد ICT زمينه ارائه سرویس اينترنت به همكاران را بررسي كند. با توجه به حجم كاري بالای مديرعامل اين امر به مديران و رؤساي واحدهای ستادی و روسای مناطق عملياتي تفويض گردید. موافقت با ارائه اینترنت توسط واحد حراست به تدریج انجام گردید و مسئولیت ارائه سرویس در ستاد با واحد ICT شرکت و در مناطق عملیاتی نیز با واحدهای ICT همان مناطق می‌باشد.
 
**** تهیه تجهیزات جدید برای جداسازی اینترنت و اینترانت
 
گلشنی ادامه داد: برای ارائه سرویس مستقل اینترنت به پرسنل لازم است تجهیزاتی اعم از لپ‌تاپ یا یک دستگاه کامپیوتر جداگانه قرار گیرد که این امر از نظر هزینه و فضای پرسنل به صلاح نیست لذا تمهیداتی اندیشیده شده که به محض تهیه THIN CLIENT که در کنار مانیتور قرار گرفته و ورودی مستقل دارد استفاده خواهد شد.
 
*** مشکلات با مخابرات استان‌ها  
 
وی افزود: يكي از موارد ديگر مشكلاتي بود كه در مناطق عملياتي با مخابرات استان‌ها بوجود آمده بود. براي مثال ارتباطات منطقه سيري توسط يك راديو از شهر بندرعباس و ابوموسي، فراهم مي‌شد ولي مشكلاتي كه در سطح مخابرات استان وجود داشت باعث قطعي ارتباط تلفن‌هاي سيري شده بود. برای حل این مشکل مكاتبات و پیگیری‌های زیادی توسط منطقه با مخابرات انجام شد که متاسفانه نتيجه‌اي در برنداشت. برای حل مشکل، جلسه‌اي با مديرعامل شركت زيرساخت برگزار نموده و پس از آن با همکاری ایشان و همکاران ذیربط یک دكل ارتباطي بطور رایگان به منطقه سيري ارسال و هم‌اکنون در حال نصب می‌باشد که به محض اتمام نصب، با نصب يك رادیوی فعال توسط شرکت زیرساخت، ارتباطات راديویی بين جزیره ابوموسي و سيري با کیفیت بسیار عالی ارائه خواهد گردید.  
 
*** تاکید بر وجود بسترهای مختلف ارتباطی
 
گلشنی با بیان اینکه ما فكر مي‌كنيم براي داشتن يك ارتباط پويا و مستمر نمي‌توان تنها به يك بستر ارتباطي تكيه كرد و بايد همزمان چند بستر ارتباطي را مد نظر داشت، گفت: در اين خصوص اصل ارتباط را روي فيبر نوري به عنوان يك شاهراه گذاشته‌ايم چرا كه ميزان انتقال اطلاعات روي اين شاهراه بسيار زياد است. پس از آن ارتباط راديويي براي ما بسيار مهم و عملاً پشتیبان فیبر نوری است و در بدترين شرايط، حداقل ارتباطات ماهواره‌اي مدنظر خواهد بود.
 
وی افزود: با توجه به اضافه شدن دكل‌هاي حفاري به مجموعه شركت نفت فلات قاره ایران، ما درخواست افزايش پهنای باند را ارائه داديم كه متأسفانه بدلیل مشکلات نقدینگی سال جاری با این درخواست موافقت نشد و باید جهت ارائه سرویس به دکل‌های یاد شده پهنای باند مناطق و سکوها تعدیل گردد.
 
**** حملات سايبري و بروز مشکلات متعدد برای برنامه‌های ICT فلات قاره   
 
رئيس ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: حملات سايبري انجام شده به شبكه وزارت نفت، لطمات زيادي به ما وارد كرد و خيلي از برنامه‌ريزي‌هاي ما براي خدمات‌رساني به همكاران از جمله استفاده از سايت‌هاي مفيد و معتبر براي بهره‌برداري همكاران را دچار نقصان نمود. همچنين همكاران ما در واحد ICT براي امور توليد، نرم‌افزاري تهيه كرده بودند كه پس از تهيه اطلاعات توليد، به طور خودكار از طريق پيام كوتاه براي مديران، روسای واحدها و رؤساي مناطق عملیاتی فرستاده مي‌شد كه متأسفانه با حملات سايبري انجام شده و جدا شدن شبكه اينترنت و اينترانت بهره‌برداري از اين نرم‌افزار نيز مسكوت ماند. از طرفی امکان ارائه سرویس نرم‌افزاری بطور همزمان روی اینترنت و اینترانت که در بسیاری از موارد امری ضروری بود ابتر ماند.
 
*** مشکلات تامین بودجه

وی افزود: در حال حاضر شرايط اقتصادي بسيار سخت و پيچيده شده است. ما در گذشته براي تهيه تجهيزات مورد نياز هيچ‌گونه مشكلي نداشتيم و پس از ارائه درخواست، نيازها خريداري و در اختيارمان قرار مي‌گرفت. ولي امروز از بين 100 درخواست ما ممكن است با يك درخواست موافقت گردد. در اين حالت طبيعي است كه براي ارائه خدمات به همكاران ارجمند دچار مشكل شويم. شرايط به گونه‌اي است كه كيس رايانه‌هاي 6 سال پيش را احياء و بازسازي نموده و در اختيار همكاران قرار مي‌دهيم. به ويژه در حال حاضر كه بحث جداسازي اينترنت و اينترانت مطرح شده نياز به رايانه و سخت‌افزار جداگانه بسيار بيشتر شده و كمبود و عدم تخصيص بودجه، اين امر را با مشكل مواجه نموده و همکاران ما در تهران و مناطق عملیاتی دچار مشکلات می‌باشند.
 
*** تحت پوشش قرار گرفتن سراسر خليج فارس براي اولين بار توسط ايرانسل
 
گلشنی اشهار داشت: يكي ديگر از اقدامات واحد ICT هماهنگی و استفاده از سرویس‌های شركت ايرانسل می‌باشد. ما مطلع شديم شركت ايرانسل در مكاتباتي خواستار نصب دكل در بعضي مناطق ما شده است. با توجه به اينكه طبق دستور مهندس زيركچيان‌زاده بحث يكپارچگي در شركت مطرح است ما بايد به دنبال طرح‌هايي برويم كه جامع بوده و منافع شركت و كاركنان را تأمين نمايد. در اين راستا پس از رايزني‌هاي فراوان با شركت ايرانسل طي 6 ماه و عقد قرارداد با این شرکت، پوشش‌دهي سكوها و مناطق عملياتي شركت نفت فلات قاره ايران در سطح خليج فارس انجام شد و در حال حاضر همه مناطق و سكوهاي ما تحت پوشش ايرانسل قرار دارند. همچنین مقرر شد ارتباط آسان و بهينه مناطق، سکوها و تهران با مديران و رؤساي واحدها با اختصاص شماره‌هاي ويژه 4 رقمي برقرار ‌گردد. علاوه بر سرویس فوق از شرکت ایرانسل خواسته شد 650 دستگاه گوشي تلفن همراه به همراه سيم كارت جهت ارائه به مناطق عملیاتی تحویل شرکت نماید. پس از دریافت این گوشی‌ها و سیم‌کارت‌ها، توسط مدیریت محترم عامل تقسیم‌بندی انجام و با معرفی نمایندگان مناطق عملیاتی توزیع می‌گردد. همچنين بر اساس اين قرارداد ماهيانه 126 ميليون ريال اعتبار مکالمه رايگان در اختیار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار می‌گیرد که جا دارد از شرکت ایرانسل برای این همکاری ملی تشکر و قدردانی گردد.
 
*** کمبود نیرو و حجم زیاد کار در ICT فلات قاره  
 
وی افزود: پس از صدور دستورالعمل‌هاي امنيتي و ايمني، همكاران واحد  ICT تلاش زيادي براي ارتباط ايمن سرورها انجام داده‌اند ولي اين كار نياز به نيروهاي خاص خود دارد. تعداد نفرات ما بسيار محدود است و پس از بروز حملات سايبري انجام شده ميزان فعاليت كاركنان واحد ICT بسيار افزايش يافته و فشار کاری زيادي را تحمل مي‌كنند.
 
**** راه‌اندازي ايميل داخلي
 
وی افزود: براي آسان شدن كار همكاران، ارتباط ايميل بين شبكه داخلي شركت، برقرار شده است يعني با وجود قطعي اينترنت مي‌توان به راحتي از طريق ايميل داخلي از سكو به منطقه یا تهران و ... ارتباط برقرار كرد. ايميل قبلي هم در بستر شبكه پارس ارتباطات قرار گرفته و هر كس كه به اينترنت دسترسي داشته باشد به ايميل شركتي هم دسترسي خواهد داشت.
 
*** حمله سايبري جديد به فلات قاره
 
گلشنی از وقوع يك حمله سايبري جدید به شبكه فلات قاره ظرف دو هفته گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه به دليل جداسازي شبكه اينترنت از اينترانت شبكه ما امن باقي ماند. با توجه به بررسي‌هاي انجام شده اين حمله از سوی کشورهای اسرائيل، چين و نقاط ديگر برنامه‌ريزي و انجام شده و باعث يكطرفه شدن ارتباط تلفني در سکوها و سراسر شركت نفت فلات قاره ايران شده بود كه خوشبختانه با وجود در مضيغه بودن از نظر امكانات و سخت‌افزار با تلاش همكاران واحد ICT توانستيم اين حملات را خنثي و بي اثر نماييم.
 
وی تاکید کرد: با تلاش همکاران این واحد در حال حاضر خوشبختانه ارتباط تلفني سكوها و مناطق به حالت عادي برگشته و هيچ گونه مشكلي وجود ندارد. ولي طبيعي است دشمنان اين نظام بيكار ننشسته‌اند و ممكن است حملات ديگري را برنامه‌ريزي نمايند. ما به دنبال اين هستيم كه اگر فيبر نوري و ارتباط راديويي داشته باشيم بتوانيم Voice خود را روي راديوها قرار داده و اينترنت را از طريق ماهواره ارائه نماييم تا از اين طريق از خلل در Voice سکوها و مناطق جلوگيري نماييم.
 
*** خدمات رسانی واحد ICT به واحدهای دیگر فلات قاره
 
وی در بیان فعالیت‌های واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: واحد ICT در حال حاضر در زمينه‌هاي ارتباطات، ارائه سرويس‌هاي Voice، ويدئو كنفرانس و پشتیبانی نرم‌افزارهاي مختلف (نصب و راه‌اندازي نرم‌افزارهاي فني، نرم‌افزارهاي توليد شده در داخل شركت و نرم‌افزارهایي كه توسط وزارت نفت ارائه شده است)، و ... فعالیت می‌‌نمایند.
 
رئيس ICT شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با توجه به شرايط بسيار خاص شركت نفت فلات قاره ايران و فعاليت در محيط دريايي خليج فارس، كاركنان اين شركت در سكوهاي نفتي و يا دكل‌هاي حفاري شرايط بسيار سختي از نظر رطوبت و گرماي هوا، شرايط متلاطم دريا و رفت‌و‌آمد را تحمل مي‌نمايند. به همین دلیل چه واحد ICT تهران و چه واحدهای ICT در مناطق عملياتي اولويت اصلي را خدمات‌رساني به کارکنان سكوها قرار داده‌اند.  
 
وی در ادامه با بیان اینکه ما تا حد امكان در خدمت واحدهاي مختلف فلات قاره هستيم، گفت: براي مثال سيستم GPS مورد نياز واحد نقليه بر اساس درخواست واحد مربوطه تهيه و روي خودروهاي اين واحد نصب گرديد. همچنين يك نرم‌افزار بسيار خوب توسط همكاران واحد ICT تهيه شده که توسط آن سرويس‌هاي ارائه شده شناورها حتي ((GPS آنها كنترل مي‌گردد. توسط این نرم‌افزار می‌توان از لحظه‌اي كه كشتي از اسكله جدا مي‌شود آن را در همه زمينه‌ها رديابي و كنترل نمود. همچنین ميزان مصرف آب، سوخت، مسافت طي شده و... بصورت آنلاين توسط اين سيستم بررسي و خروجي آن در هر لحظه قابل ارائه است. با كمك اين نرم‌افزار مي‌توان راندمان شناورها را بررسي و مشخص و بر اساس آن برنامه‌ريزي نمود. ولی متأسفانه تاكنون از اين نرم‌افزار استفاده نشده است و در همين جا از دوستان عمليات دريايي در تهران و مناطق عملياتي تقاضا دارم براي راه‌اندازي اين سامانه كمك كنند تا خدمت‌رساني به اين عزيزان راحت‌تر گردد.
 
گلشنی افزود: يكي ديگر از سامانه‌هايي كه زحمت زيادي روي آن كشيده شده و طراحي آن توسط مهندس توكل انجام شده، سامانه Cmms است که توليد اين نرم افزار توسط همكاران واحد ICT انجام شده است. توسط اين نرم‌افزار برنامه تعميرات تجهيزات مناطق عملياتي بسيار مدون و برنامه‌ريزي شده پياده‌سازي و اجرا می‌گردد. اين نرم‌افزار هم اكنون در جزيره كيش به صورت پايلوت پياده‌سازي شده و به زودي در ساير مناطق عملياتي بهره‌برداري خواهد شد. لذا از همه عزیزان مرتبط با برنامه‌ریزی تعمیرات خواهشمند است به بکارگیری آن و اعلام ضعف‌های سیستم در تقویت و بهبود آن ما را همراهی نمایند.
 
گلشنی اصل در ادامه گفت: يكي ديگر از اقداماتي كه فشار زيادي روي همكاران ICT ایجاد می‌کند، برگزاري و ارائه سرویس ويدئو كنفرانس‌هاي متعدد در شركت نفت فلات قاره ايران است. به غير از جلسه توليد كه هر هفته يكشنبه‌ها برگزار مي‌شود، اخيراً انتقال گاز از عسلويه به منطقه سيري و سپس شارجه مطرح شده که بر این اساس روزهاي شنبه ويدئو كنفرانس هفتگي بين سيري و عسلويه برقرار می‌شود. همچنین بنا به فراخور، مديرعامل محترم ممكن است با مناطق مختلف ويدئو كنفرانس داشته باشد که این امر با توجه به نيروي انساني محدودي كه داريم وقت و انرژي زیادی از همكاران ما مي گيرد.
 
وی افزود: بروزرساني مراكز تلفن تهران و مناطق عملياتي، طرح دیگری است که با توجه به قديمي و آنالوگ بودن آنها مدت‌ها پيش ارائه شده است. این مراكز تلفني با تجهيزات جديد سازگاري نداشته و كيفيت لازم را ندارند. اين موضوع در جلسات كميته فني در مدیریت برنامه‌ریزی مطرح و تصويب شده ولي هنوز تا اين لحظه بودجه آن ابلاغ نشده است. رؤساي ICT مناطق با همكاران ما جلسات متعدد كارشناسي تشکیل داده‌اند ولي عدم تخصيص بودجه اجراي اين فرآيند را با مشكل مواجه نموده است.
 
گلشنی خاطر نشان کرد: از دوستان و همكارانی كه در مناطق عملياتي و سكوها فعاليت دارند خواست مسائل را در ابتدا با ICT منطقه مطرح نمايند، در این صورت بیشتر مشکلات مرتفع خواهند شد و در صورت رفع نشدن با واحد ICT تهران در میان بگذارند. وی افزود: تلفن‌هاي 2434 - 2464 ستاد تهران به طور مستقيم در اختيار همكاران مناطق عملياتي قرار داشته و همچنين از طريق نشاني ايميل Mgolshani@iooc.local و ارتباط با بخش ICT و همچنین سايت روابط عمومي همكاران مي‌توانند نقطه نظرات خود را چه انتقادی و چه پیشنهادی مطرح نمايند. بدیهی است در حد امکانات موجود سعی در انجام وظیفه خواهد بود. /ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار