مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس از انتقال گاز توليدي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي به پالايشگاه فازهاي 15 و 16 با هدف تامين بموقع سوخت زمستاني خبر داد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رساني نفت و انرژي (شانا) ، موسي سوري گفت : سکوي فاز 17A به تازگي از يارد خرمشهر بارگيري شده است و توليد گاز در زمستان از رديف نخست فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي آغاز مي شود.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: بخش پالايشگاهي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي بعيد است که زمستان امسال به بهره برداري برسد اما بخش دريايي آنها به توليد خواهد رسيد.

وي با بيان اين که بخش خشکي فازهاي 15 و 16 پارس جنوبي امسال وارد مدار مي شود، افزود: براي راه اندازي پالايشگاه اين دو فاز از گاز فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي استفاده و پس از آن گاز توليدي فازهاي 17 و 18 به اين پالايشگاه منتقل مي شود.

سوري گفت: يک رديف فاز 12 نيز امسال در دو بخش خشکي و دريا به بهره برداري مي رسد که با رسيدن کالاهاي باقي مانده، اين طرح به طور کامل به بهره برداري خواهد رسيد.

مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس پيش تر در باره پيشرفت فيزيکي پروژه هاي در دست اجراي اين شرکت اظهار داشته است : در فازهاي 20 و 21 در بخش فراساحل 50 درصد و در بخش خشکي 43 درصد پيشرفت کار داريم، همچنين در بخش دريايي فاز 12 شاهد پيشرفت 84 درصدي هستيم و فازهاي 17 و 18 نيز بخش فراساحل جلوتر از بخش خشکي در حال اجراست.

وي با تاکيد بر وارد مدار شدن فازهاي ياد شده درباره روند تامين سوخت زمستاني در کشور گفت: با آماده سازي پالايشگاه اين فازها، مشکلي براي تامين گاز زمستاني کشور وجود ندارد.

* انتشار 500 ميليارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبي

سوري از دريافت مجوز انتشار 500 ميليارد تومان اوراق مشارکت شرکت نفت و گاز پارس خبر داد و افزود: بانک مرکزي ابتداي امسال مجوز انتشار يک ميليارد و 500 ميليون دلار اوراق مشارکت را براي شرکت نفت و گاز پارس صادر کرد.

معاون وزير در برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروکربوري پيش تر از راه اندازي 8 فاز پارس جنوبي با هدف افزايش 250 ميليون مترمکعبي توليد گاز در اين ميدان مشترک تا پايان سال آينده خبر داده و گفته بود: هر فاز پارس جنوبي سالانه 3 هزار ميليارد تومان سودآوري براي کشور به همراه دارد.

هم اکنون روزانه 280 ميليون مترمکعب گاز ترش از 10 فاز پارس جنوبي توليد مي شود که با بهره برداري از 19 فاز در حال اجرا به روزانه بيش از 800 ميليون مترمکعب خواهد رسيد.

با دستيابي به توليد روزانه 800 ميليون مترمکعبي گاز در پايان طرح هاي توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، حتي با احتساب مصرف روزانه 400 ميليون مترمکعب گاز توليدي از اين فازها، درآمد صادراتي ايران از محل توليد گاز پارس جنوبي در افق دو تا سه سال آينده به سالانه 100 ميليارد دلار خواهد رسيد.

سرمايه موردنياز براي اجراي طرح هاي پارس جنوبي 71 ميليارد دلار اعلام و تا کنون 41 ميليارد دلار اعتبار براي اجراي طرح هاي پارس جنوبي جذب و 17 ميليارد دلار آن از سال 90 تا کنون در ميدان گازي پارس جنوبي جذب و سرمايه گذاري شده است./عب
برچسب ها: گاز ، پارس ، جنوبی ، زمستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار