علت شایع درد كمر در سالمندان، پارگی دیسك بین مهره ای، بیرون زدگی آن و فشار روی اعضای مجاور می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، كارشناس سالمندان معاونت بهداشتی مركز بهداشت استان زنجان با بیان اینكه پارگی و فتق دیسك به دلایل مختلف مانند بالا بودن سن، بلند كردن اشیا سنگین، نشستن به نحو غلط و نظایر آن ایجاد می شود، گفت: با افزایش سن به دلیل تغییراتی كه در استخوان ها و عضلات به وجود می آید شكل بدن تغییر می كند و اگر در انجام اعمال روزانه دقت نشود این تغییرات موجب كمردرد می گردد.

حسین خانی ضعف و ناتوانی عضلات ستون مهره های كمری، عادت های نادرست شغلی، انعطاف ناپذیری كامل بدن و نداشتن فعالیت های منظم ورزشی رااز دیگر دلایل پارگی دیسك برشمرد و افزود: افزایش وزن، استرس و اضطراب، عدم رعایت اصول بهداشتی و كشیدن سیگار نیز از دلایل پارگی دیسك محسوب می شود.

وی تصریح کرد: اعمال روزانه انسان به طور مستقیم بر ستون مهره های كمر تاثیر می گذارد لذا انجام صحیح امور روزانه می تواند از ابتلا به ضایعات كمری جلوگیری كرده و ضایعات موجود را بهبود بخشد.

این كارشناس سالمندان با اشاره به برخی راهكارهای اجرای درست امور روزانه بیان داشت: سالمندان باید به هنگام خواب از بالش كوتاه و تشك سفت استفاده كنند.

حسین خانی باتاكید براینكه نباید تشك در ناحیه كمر فرو رود ادامه داد: استفاده از چند لایه پتو به جای تشك و خوابیدن به حالت طاق باز یا به پهلو برای كمر بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: هنگام خوابیدن باید هرچند وقت یكبار وضعیت فرد تغییر كند و از انجام حركات ناگهانی و سریع خودداری شود./س

برچسب ها: پارگی ، دیسک ، سالمند ، درد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.