تئاتر دفاع مقدس با وجود تلاش بسياري از متوليان آن و همچنين اجراي برخي از آثار ماندگار و متفاوت در اين حوزه همچنان تحت سلطه كليشه ها و بي توجهي هاست.

باشگاه خبرنگاران- تئاتر دفاع مقدس پرداخت دراماتيك به مقوله جنگ تحميلي ايران و عراق است كه عمده اين پرداخت حول محور موضوعاتي است كه به طور آشكار در جريان 8 سال دفاع مقدس اتفاق افتاده و مسائل اخلاقي را نيز در برميگيرد.
بيشترين پرداخت دراماتيك در حوزه دفاع مقدس را موضوعات ارزشي و اعتقادي تشكيل مي دهد.
عمده اين موضوعات صبر و شكيبايي همسران و مادران شهداي 8 سال دفاع مقدس شجاعت ها و رشادت هاي مبارزان و ويژگي هاي اخلاقي آنها بود.
نمايش هايي كه در حوزه دفاع مقدس اجرا مي شود به نوعي غرور و سربلندي و ارتباط با خدا را الگوسازي مي‌كند و در ادامه مسائل اعتقادي رادر قالب داستان هاي مختلف مطرح مي كند.
اين نمايش ها در ژانرهاي مختلف و سبك هاي متنوع اجرا مي شود اما به دليل اين كه در بسياري موارد كليشه بر اين اتفاق حاكم شده است باعث مي شود تا پيشرفت چشمگيري در آن نبينيم.
شايد اجراي يك اثر در حوزه دفاع مقدس و در قالب سبك رئاليسم بهتر و واقعي تر جلوه كند و در واقع بتواند حقايق را هر چه بيشتر نشان دهد اما اجراي اثري در اين حوزه و فضا وقتي در قالب سورئال و انتزاعي اجرا مي شود با مفاهيم ارزشي و معنوي يكي شده و مي‌تواند لحظات نابي را در اين گونه نمايش ها خلق كند.
در آثار نمايشي كه در يك دهه اخير ديده شده سبك سورئال و يا وجود رگه هايي از آن بسيار مشهود بوده است و توانسته تاثيرگذاري بيشتري را براي مخاطب در پي داشته باشد.
اما واقعيت اين است كه تئاتر دفاع مقدس در حال حاضر محدود به زمان خاصي در سال شده و حتي آثار موفق در اين دوره آن طور كه بايد براي اجراهاي بيشتر در طول سال و يا حتي اجراهاي خارج از كشور مورد حمايت قرار نمي گيرند.
پرواضح است كه سخن راندن در خصوص تئاتر دفاع مقدس و بررسي وضعيت آن تنها به هفته دفاع مقدس محدود مي شود و اين مسئله موضوعي جديد نيست كه به تازگي بخواهيم بر آن خرده بگيريم./ي2
شيوا حميدخاني.
 
برچسب ها: تئاتر ، دفاع مقدس ، کلیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار