وزير دفاع آلمان سرانجام سکوت دولت اين کشور در خصوص قرارداد فروش تانکهاي لئوپارد 2 به عربستان سعودي را شکست و از اين قرارداد دفاع کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم، پس از مدتها سکوت رسمي دولت آلمان، وزير دفاع اين کشور براي توجيه فروش سلاح به رژيم سعودي گفت که وضعيت حقوق بشر در عربستان ارتباطي با قرارداد فروش سلاح ندارد.
اين در حالي است که مخالفان دولت آلمان از مدتها قبل اعتراضات گسترده‌اي را براي جلوگيري از عملي شدن اين قرارداد به راه انداخته و تأکيد کرده اند که با توجه به نقض حقوق بشر در عربستان فروش سلاح به اين کشور با معيارها و قوانين آلمان در تضاد است.
دي مايزيير در توجيه اين قرارداد گفت: وضعيت حقوق بشر نقشي تعيين کننده در قراردادهاي تسليحاتي ندارد.
وي تأکيد کرد که تناقضي در وضعيت حقوق بشر عربستان سعودي و قرارداد فروش تانکهاي آلماني به اين کشور نمي بيند.
دي مايزيير در برنامه اي تلويزيوني با ادعاي اينکه عربستان نقشي محوري در ثبات منطقه دارد، گفت: اين موضوع در شوراي امنيت فدرال آلمان بررسي مي شود.
اظهارات صريح وزير دفاع آلمان پس از آن مطرح مي شود که طي ماه هاي اخير گزارش‌هايي در رسانه‌هاي آلمان منتشر شده مبني بر اينکه عربستان سعودي قصد دارد با بستن قرارداي به قيمت ده ميليارد دلار، 600 تا 800 تانک از آلمان خريداري کند.
پس از افشاي اين خبرها، احزاب مخالف دولت آلمان و رسانه هاي اين کشور حملات شديدي را عليه دولت به دليل تصميم فروش تانک به عربستان و همچنين قطر که قصد دارد 200 تانک لئوپارد خريداري کند، به راه انداخته اند.
در همين راستا روزنامه آلماني دي زايت جمعه قبل در گزارشي به مسأله نقض حقوق بشر در عربستان پرداخت.
در اين گزارش که تحليلي از برنامه شبکه تلويزيوني دولتي آلمان در همين خصوص است، تأکيد شده که گزارشهاي سازمان عفو بين الملل نشان مي دهد، مخالفان رژيم سعودي براي مدتهاي طولاني تحت بازداشت و شکنجه قرار مي‌گيرند، و اين موضوع تا هنگام تعهد آنها براي دست کشيدن از مخالفت با رژيم ادامه دارد.
اين روزنامه آلماني همچنين تأکيد کرد که زنان عربستاني براي سفر، کار يا تحصيل در خارج، نيازمند موافقت ولي خود هستند.
اکثر مخاطبان در نظرات خود در سايت اين روزنامه، با انتقاد از عملکرد دولت آلمان، اين دولت را به نفاق متهم کردند.
يکي از مخاطبان در اين رابطه گفت: آيا واقعيت اين نيست که عربستان سعودي به دليل ارسال مزدور مسلح و پول دليل بي ثباتي سوريه است؟ اروپايي ها چگونه در حاليکه سلفي‌ها را محکوم مي کنند، از آنها حمايت کرده و سلاح در اختيارآنها قرار مي دهند؟.
يکي ديگر از مخاطبان آلماني نيز تأکيد کرد: تنها کمک اين تانکها آن است که رژيم سعودي از آنها براي سرکوب مخالفان و تظاهرات استفاده مي کند.
برچسب ها: آلمان ، لئوپارد ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار