زير ساخت هاي موجود در بخش كشاورزي كشور مي بايست در جهت مقابله با خشكسالي اصلاح شود.

جعفر يعقوبي كارشناس كشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان مطلب فوق اظهار داشت: وزارت جهاد كشاورزي در ترويج و اطلاع رساني به كشاورزان و تغيير نگرش آنان نسبت به خشكسالي و مديريت آن نقش بسيار كليدي دارد.

وي با اشاره به اينكه كشاورزان و روستاييان از خسارات ناشي از خشكسالي بيشترين آسيب را مي بينند، اضافه كرد: وقوع خشكسالي از دسترس بشر خارج است اما با مديريت بهينه و كارآمد مي توان پيامدها و آثار مخرب آن را به طور قابل توجهي كاهش داد.

اين كارشناس كشاورزي تاكيد كرد: دولت مي تواند با همكاري مراكز تحقيقاتي ضمن اصلاح رقم ها در شناساندن و به كارگيري رقم هاي مقاوم در خشكسالي به كشاورزان زمينه هاي افزايش توليد محصولات كشاورزي با كيفيت و آسيب ناپذير را در كشور فراهم كند.

يعقوبي ادامه داد: در اين زمينه آموزش و تشويق كشاورزان در رابطه با تغيير شيوه كشت و روش هاي معمول در سه فرآيند كشت، داشت و برداشت همچنين رعايت تناوب در كشت تا حدود زيادي اثر گذار و ضروري است.

وي اضافه کرد: اختصاص يارانه توليد به كشاورزان در قالب وام هاي بلاعوض براي تهييه تجهيزات و تكنولوژي لازم و تغيير  روش هاي آبياري مزرعه در جهت مقاوم به خشكسالي در نقاطي كه اين فرايند شدت بيشتري دارد، ابزاري حمايتي و بسيار مفيد است.

اين كارشناس كشاورزي با بيان اينكه نقش بيمه در بخش كشاورزي بسيار كمرنگ است، گفت: دامنه عملكرد بيمه مي بايست با تحت پوشش قرار دادن محصولات كشاورزي آسيب پذير از خشكسالي، گسترش و توسعه يابد.

يعقوبي افزود: دولت مي تواند با جبران خسارات موردي در اين قبيل نقاط و تمديد موعد پرداخت وام ها، كشاورزان را در افزايش توليد و ادامه فعاليت ترغيب و تشويق كند./س
برچسب ها: کشاورزی ، پیامد ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار