باوجود اعلام مسئولان مبنی بر پرداخت تسهیلات به بخش صنعت اما فعالان این حوزه با بیان اینکه هنوز تعدادزیادی از واحد ها موفق به دریافت این مبالغ نشده اند خواستار اعلام آمار دقیق از این پرداخت ها هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در شرایطی که تامین مالی مهمترین مشکل بخش تولید محسوب می شود و ارائه تسهیلات حمایتی نخستین راهکار رفع این مشکل عنوان شده ، اما به گفته فعالان این حوزه  هنوز بسیاری از صنایع موفق به دریافت این اعتبارات نشده اند.

محسن شرکا دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران اظهار داشت: بخش صنعت کشور با مشکلات مالي مواجه است که البته مسئولان دولتي تا به حال راهکارهاي حمايتي مناسبي براي رفع آنها ارايه داده اند.

**افزایش نیاز مالی تولید بادر اثر تاخیر در پرداخت تسهیلات

شرکا تصريح کرد:  اجراي اين راهکارهاي حمايتي همواره با تاخير مواجه بوده و اين تاخير سبب مي شود که نياز مالي بخش صنعت روزبه روز افزايش يابد.

دبيرکل خانه صنعت و معدن اظهار داشت: به عنوان مثال اگر يک واحد توليدي 5 سال پيش با تسهيلات 100 ميليون توماني رونق مي گرفت اما با پرداخت نشدن اين اعتبار حمايتي طي 5 سال نياز مالي واحد توليدي هم اکنون به بيش از 10 برابر افزايش يافته است.
وي خاطرنشان کرد: در شرايط کنوني هر روز اعداد و ارقامي در خصوص اختصاص تسهيلات بانکي و منابع صندوق توسعه ملي به بخش صنعت اعلام مي شود اما هنوز آمار دقيقي از دريافت کنندگان اين تسهيلات اعلام نشده چرا که هنوز اين تسهيلات به صورت عملي در اختيار توليدکنندگان قرار نگرفته است.

**لزوم ارائه گزارش عملکرد پرداخت تسهیلات

در همین ارتباط ساسانی دبیر کنفدراسیون صنعت اظهار داشت:صرف اینکه اعداد و ارقامی تحت عنوان تسهیلات پرداختی به صنعت اعلام می شود نمی تواند از مسئولان صلب مسئولیت کند.

وی ادامه داد:مسئولان پس از اعلام این آمارها ،باید گزارش دقیقی از عملکرد اجرایی خود را در بخش پرداخت ارائه دهند تا مشخص شود چه میزان از واحد های تولیدی از این حمایت ها بهره مند شده اند.

ساسانی اظهار داشت: با وجود اعلام پرداخت 8هزار میلیارد تومان به بخش صنعت اما بسیاری از فعالان این حوزه اطلاع دقیقی از این امر ندارند.

**دغدغه ادامه دار مالی بخش صنعت در سال تولید ملی

در همین ارتباط صدری رییس خانه صنعت و معدن جوانان اظهار داشت: با وجود اعلام پرداخت تسهیلات ، اما کمبود نقدینگی همچنان دغدغه اصلی بخش صنعت محسوب می شود.

وی با اشاره به سال تولید ملی تصریح کرد:در راستای تحقق شعارهای امسال بایدحمایتهای  بیشتری از تولیدکنندگان صنعتی به اجرا درآید.

صدری تصریح کرد:در شرایط کنونی بسیاری از تولیدکنندگان اعتباری دریافت نکرده اند و برخی نیز از شرایط سخت دریافت تسهیلات شکایت دارند.

وی خاطرنشان کرد:ارائه آمار دقیق از پرداخت تسهیلات و اینکه چه تعداد واحد تولیدی و در کدام منطقه از کشور از این اعتبارات بهره مند شده اند امری ضروری است.

 **پرداخت 4هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی

این اظهارنظرها در شرایطی صورت می گیرد که مسئولان دولتی در مقاطع مختلف به ارائه آمار تسهیلات حمایتی پرداخته اند اما از نحوه  و میزان پرداخت هایی که اجرایی شده اند آمار دقیقی در دست نیست.

در همین ارتباط معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن وتجارت از اعطای 8000 میلیارد  تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی خبر داد.

بر اساس این گزارش محسن صالحی نیا افزود: با هدف حمایت  از واحدهای تولیدی و صنعتی، امسال از محل حساب در گردش صندوق توسعه ملی 8000  میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و تولیدی مشکل دار با نرخ سود 16 درصد اعطاء  می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون 4000 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده و مابقی آن نیز  تا پایان امسال از سوی 9 بانک عامل پرداخت می شود./س

برچسب ها: تولید ، صنعت ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار