مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی علل افزایش قیمت مکالمات تلفن ثابت را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از دفتر مطالعات ارتباطات ، فناوری‌های نوین، شرکت مخابرات ایران از اول اسفندماه 1390 به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت اقدام کرده و دو نهاد مقرراتگذار شورای رقابت و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به طور مستقل با تصویب دو مصوبه مجزا موجبات افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت را فراهم کرده‌اند.

ابتدا شورای رقابت در تاریخ 1/8/1390 یک فرمول کلی را برای افزایش قیمت یک پالس مکالمه‌ای تصویب کرد و سپس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در تاریخ 20/1/1391 مدت زمان یک پالس مکالمه‌ای را کاهش داد. با توجه به وجود حدود 27 میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور و تاثیر افزایش قیمت آن بر هزینه خانوارها، این گزارش به بررسی و تحلیل اسناد، مدارک، قوانین و مقررات موجود در خصوص افزایش تعرفه تلفن ثابت می‌پردازد.

 بررسی حاضر نشان می‌دهد در صورت اجرای همزمان دو مصوبه، قیمت مکالمات تلفن ثابت افزایش چشمگیری خواهد داشت و با توجه به مدت زمان مکالمه این افزایش گاهی به 163 درصد در استان‌های هم‌کد شده و 128 درصد در استان‌های هم‌کد نشده خواهد رسید.

گرچه شرکت مخابرات ایران در حال حاضر مدعی است که فقط مصوبه شورای رقابت را اجرا کرده است. اما امکان اجرای همزمان دو مصوبه مذکور و افزایش شدید قیمت مکالمات تلفن ثابت برای شرکت مخابرات ایران فراهم شده است. این اتفاق ناشی از تعدد مراکز تصمیم‌گیری در قیمت‌گذاری خدمات مخابراتی و نبود شفافیت در بهای تمام‌شده خدمات مخابراتی است . راه‌اندازی حسابداری بهای تمام شده خدمات مخابراتی در شرکت‌های استانی مخابرات ایران و استفاده از روش‌های توصیه‌شده توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات برای تعیین قیمت عادلانه خدمات، ضروری است و تعیین تعرفه مکالمات تلفن ثابت باید با توجه به قیمت تمام شده آن و توسط مقرراتگذار واحدی انجام شود.
انتهاي پيام/س2

برچسب ها: مرکز پژوهشها ، تلفن ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار