يك فوق تخصص بيماري‌هاي گوارشي و كبدي گفت: آپانديسيت در صورت تشخيص سريع با يك عمل جراحي ساده درمان خواهد شد ولي در صورت تشخيص ديرهنگام مي‌تواند كشنده نيز باشد.

 


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ پژمان علوي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: زائده‌ کوچک و انگشتی‌شکل آپانديس در ابتداي روده بزرگ قرار دارد و محل تجمع غدد لنفاوي است و معمولا عملكرد خاصي در بدن ندارد. زائده آپانديس مي‌تواند دچار عوارضي از جمله التهاب شود كه به آن آپانديسيت مي‌گويند.

 

وي افزود: اگر آپانديسيت به درستي تشخيص داده شده باشد پس از عمل جراحي عوارض خاصي براي فرد ايجاد نمي‌شود ولي اگر تشخيص نادرست باشد و عمل جراحي انجام شود ممكن است عوارضي براي بيمار ايجاد شده و زائده ورم كند. براي جلوگيري از اين مشكل بايد پيش از جراحي از درستي تشخيص آپانديسيت مطمئن شد.

 

علوي‌نژاد گفت: آپانديسيت با دردهايي در قسمت‌هاي تحتاني و سمت راست شكم همراه است و فرد دچار بي‌اشتهايي و حالت تهوع مي‌شود. همچنين در شرايطي ممكن است درد در قسمت‌هاي بالاي شكم به سمت چپ شكم كشيده شود.

 

وي خاطرنشان كرد: شيوع اين بيماري بيشتر در سنين نوجواني و جواني است. ايجاد التهاب و تورم در سلول‌هاي زائده آپانديس موجب ملتهب شدن بافت آن مي‌شود و اين بافت قوام خود را از دست مي‌دهد. در اين شرايط، تجمع عفونت در اين بافت به ديواره آپانديس فشار آورده و زماني كه اين فشار بيش از حد شود، آپانديس پاره خواهد شد.

 

اين فوق تخصص بيماري‌هاي گوارشي و كبدي بيان كرد: براي درمان آپانديسيت، بايد ابتدا حفره شكم باز شده و محل عفونت كاملا شست‌وشو شود و پس از فروكش كردن التهاب و تورم، جراحي انجام شود.

 

وي ادامه داد: در صورتي كه جراحي آپانديس بدون مشكل و با تشخيص درست انجام شده باشد، با مصرف مسكن در مدت چند روز، بيمار بهبود يافته و داروي ديگري نياز نيست.

 

علوي‌نژاد عنوان كرد: براي پيش‌گيري از آپانديسيت، افراد و به ويژه جوانان بايد تغذيه مناسب داشته و در جيره غذايي هر فرد ميوه و سبزيجات فيبردار گنجانده شود. همچنين بايد غذا با آرامش خورده شده و پس از مصرف غذا استراحت كرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.