اعتصاب کارکنان پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به رژیم سفاک پهلوی، محاصره منزل امام خمینی (ره) در نجف اشرف توسط رژیم بعث عراق، وفات «ابوالحسن سهروردی» فقیه و ریاضی دان، روز بزرگداشت شاهچراغ، کشف سیاره «نپتون» و... از مهمترین وقایع امروز در تاریخ هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز یکشنبه 2 مهر 1391 خورشیدی، 6 ذی القعده 1433 هجری و 23 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اعتصاب کارگران و کارکنان پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به رژیم سفاک پهلوی (1357 ش)

اعتصاب کارگران و کارکنان بعضی از واحدهای تولیدی کشور، همزمان با روی کار آمدن کابینه شریف امامی آغاز گردید و تدریجاً واحدهای دیگری به آن اضافه شد. در این میان، با اعتصاب کارگران و کارکنان شرکت نفت، مردم از نظر سوخت دچار مشکل شدند. همچنین قیمت بنزین در بازار آزاد تا پنجاه برابر افزایش یافت و باعث رکود اقتصادی کشور گردید. این اعتصاب، یکی از عوامل مهم شکست دولت شریف امامی در کنترل ناآرامی‌ها بود که تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت.

محاصره منزل امام خمینی (ره) در نجف اشرف توسط رژیم بعث عراق (1357 ش)


منزل مسكوني حضرت امام خميني در محله شارع الرسول نجف

نیروهای امنیتی دولت بعثی عراق به منظور همکاری با رژیم شاه و پیشگیری از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران، بیت رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی را در نجف محاصره کردند. دولت عراق بر اساس روابط حسنه‌ای که با رژیم فاسد شاه داشت، از پیشوای نهضت اسلامی می‌خواست از مصاحبه با خبرنگاران، صادر کردن اعلامیه و ایراد نطق و خطابه سیاسی خودداری کند. امام در پاسخ فرمودند: «من هرکجا که باشم به وظیفه شرعی خود عمل می‌کنم.» اندکی پس از آن، رژیم بعث عراق، رهبر بزرگ انقلاب اسلامی را وادار به ترک عراق کرد و بدین ترتیب مقدمات هجرت تاریخی معظم‌له به پاریس و زمینه‌های اوج‌گیری و پیروزی نهضت اسلامی و رهایی‌بخش مردم مسلمان ایران فراهم شد.

وفات «ابوالحسن سهروردی» فقیه و ریاضی دان (533 ق)

ابوالحسن سهروردی در علوم اسلامی متبحر بود، اما شهرت او بیشتر به جهت دانش و آگاهی چشمگیرش در علم ریاضی است. سهروردی مدتی نزد امام محمد غزالی عالم و نویسنده‌ی مشهور آن عصر، کسب علم کرد. اثر معروف سهروردی، اصول الجَبر و المُقابله نام داردکه امروزه به صورت نسخه‌ی خطی موجود است.

رحلت حکیمِ الهی «میرزا ابوالحسن جلوه» عارف و استاد اخلاق (1314 ق)

میرزا ابوالحسن جلوه در سال 1238 ق در احمدآباد هند به دنیا آمد. ایشان در کودکی به به اصفهان رفت و در آن شهر به تحصیل پرداخت. در سال 1273 ق راهی تهران شد و بیش از چهل سال در مدرسه‌ دارالشفا به تدریس حکمت، فلسفه و ریاضیات مشغول گردید. میرزا طاهر تنکابنی، آیت‌اللَّه محمدعلی شاه آبادی، سید حسین بادکوبه‌ای، ملامحمد آملی، جهانگیرخان قشقایی و علامه طباطبایی و... از شاگردانِ معروف ایشان می‌باشند. تالیفات میرزا ابوالحسن جلوه نیز گسترده و در خور توجه است که حاشیه بر شفا و اسفار، اثباتُ الحرکةُ الجَوهَریّه و... از آن جمله‌اند. سرانجام این حکیم الهی در شب جمعه، ششم ذی‌قعده سال 1314 ق در 76 سالگی در تهران وفات یافت ودر مرقد ابن بابْوِیْهْ مدفون گردید.

روز بزرگداشت شاهچراغ

آرامگاه حضرت سید میر احمد برادر حضرت امام رضا (علیه‌السلام) امام هشتم شیعیان، در شیراز، در محله‌ای که به محله‌ی سردزک معروف، واقع شده است. محله‌ سردزک در دوره‌ی قاجاریه به گفته‌ی مؤلف فارسنامه، از محلات مهم شهر شیراز بوده است. حضرت احمد (ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم (ع)، از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است. نوشته‌اند که حضرت احمد، مردی کریم، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا بود. پس از شهادت امام موسی کاظم (ع)، گروهی از مردم به حمایت از امامت احمد (ع) برخاستند و فرقه ای به نام امامیه را پدید آوردند.

بنا به دستور قتلغ، سربازان وی به پناهگاه حضرت احمدبن موسی (ع) حمله ور شدند آن حضرت، شجاعانه در برابر سربازان به دفاع از خود پرداخت. دشمنان که از پس او برنمی آمدند، دیوار پشتی مخفی گاه حضرت را خراب کرده و به درون خانه او نفوذ کردند و از پشت سر با شمشیر، فرق مبارک آن حضرت را شکافتند و سپس خانه را بر بدن مطهر او ویران کردند، این واقعه در تاریخ 17 رجب رخ داده است.

کشف سیاره «نپتون» توسط دو دانشمند فرانسوی (1846 م)

نپتون هشتمین سیاره منظومه شمسی است که در 23 سپتامبر سال 1846 م توسط یوهان گوتفرید گاله، منجم آلمانی، رصد گردید. وی براساس محاسبات دانشمندان قبل از خود، موفق به کشف این سیاره گردید. قبل از وی دو دانشمند فرانسوی که جان کاوچ آدامز و اوریان لوودیه نام داشتند ضمن مشاهده ومطالعه در مورد «اورانوس» دیگر سیاره منظومه شمسی، با توجه به تند و کند شدن حرکات آن در مدار خویش، به وجود سیاره‌ای دیگر در کنار آن پی بردند. از این‌رو، هر دو دانشمند به محاسبه محل احتمالی سیاره‌ای پرداختند که آن را ندیده بودند و وجود آن را احتمال می‌دادند. آن‌ها سپس نتایج محاسبات خود را به رصدخانه برلین فرستادند و توسط دانشمندان آن محل آن کشف گردید.

درگذشت «زیگموند فروید» روان‌پزشک و روان‌کاو معروف اتریشی (1939 م) (ر. ک: 6 مه)

او زادهٔ شهر پریبور در جمهوری چک کنونی است. فروید به یکی از بهترین دبیرستان‌های وین رفت و آن‌جا را با درجه ممتاز به پایان رساند. نخست می‌خواست حقوق بخوانداما بعد در سال ۱۸۷۳ به دانشکده پزشکی دانشگاه وین رفت و در سال ۱۸۷۵ برای بورس تحصیلی در رشته جانورشناسی به تریست ایتالیا رفت. در ۱۸۸۲ مدرک پزشکی خود را گرفت. در ۱۸۸۵ برای تحقیقات عصب‌شناسی وارد پاریس شد و در بیمارستان سال‌پتریه با ژان مارتن شارکو که بزرگ‌ترین روان‌پزشک زمان به شمار می‌رفت آشنا شد. شارکو بر کاربرد هیپنوتیزم در درمان هیستری کار می‌کرد.

سپس به وین بازگشت و مطبی باز کرد و به درمان بیماران روانی با استفاده از هیپنوتیزم پرداخت. در ۱۸۹۶ پس از تحقیقاتی چند با ژوزف برویر به بررسی و تحقیق و درمان بیماران به روشی که خود روان‌کاوی می‌نامید پرداخت. فروید بعدها تصمیم گرفت به جای هیپنوتیزم، تداعی آزاد و تحلیل رویاها را برای تشخیص و درمان بیماران روانی به کار گیرد. او بیماران را ترغیب می‌کرد که در باره بیماری خود و خاطرات زندگی خود سخن گویند. بسیاری از آنان با سخن گفتن و یادآوری خاطرات تلخ گذشته، به ویژه دوران کودکی، بهتر می‌شدند. یکی از بیماران او نام «سخن‌درمانی» را بر این شیوه گذاشت.

وفات فقیه متکلم، آیت اللَّه «میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی» (1351 ق)

آقا میرزا صادق، معروف به مجتهد کوچک در حدود سال 1273 ق در شهر تبریز دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر به پایان رسانید. در 19 سالگی به همراه برادر بزرگترش به نجف اشرف مهاجرت کرد و 24 سال در آنجا ماند. در سال 1312 ق به تهران آمد و پس از آن در زادگاه خود اقامت گزید. او علناً با مشروطه‌ی غیرمشروعه مخالفت کرد و در راه مبارزه با استبداد رضاخانی، به کردستان تبعید گشت. به گفته‌ علامه امینی، او یکی از چهره‌های درخشان تشیع بوده است. از این عالم بزرگ بیش از 12 اثر بر جای مانده که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: المَقالات الغَریَّه فی مباحث الالفاظ، رسالةٌ فی المُشتَقَّات، رساله‌ی مُختَصَره و الفوائد فی مسائل المُتِفَرِّقَةِ الفقهیه. این عالم ربانی سرانجام به دنبال کسالت ذات الریه در شب جمعه ششم ذی‌القعده سال 1351 قمری در 78 سالگی در شهر مقدس قم از دنیا رحلت کرد

درگذشت «ابن هانی» شاعر و لغت شناس مسلمان (733 ق)

ابوعبداللَّه محمد بن علی بن هانی لَخِمی سِبتی معروف به ابن هانی، شاعر، نویسنده و لغت شناس معروف مسلمان، در جنوب اندلس متولد شد و پس از طی دوران مقدماتی تحصیل، در اوایل جوانی نزد مشاهیر علم و ادب آن زمان به تحصیل پرداخت. در مدت کوتاهی در علوم مختلف ادبی مهارت یافت و سپس به تدریس مشغول شد. ابن هانی، شعر نیز می‌سروده و اشعاری از او به جای مانده است. از جمله آثار ابن هانی، می‌توان به کتاب شرح التَّسهیل، اُرجوزَةٌ فی الفَرائض و قوتُ المُقیم اشاره کرد. ابن هانی هنگامی که در جنگ برای باز پس‌گیری تنگه‌ی جبل الطارق شرکت کرده بود، بر اثر اصابت سنگ منجنیق کشته شد.

برخی از رویدادهای 23 سپتامبر

1932: ایجاد کشور سعودی مرکب از حجاز، نجد و مناطق دیگر که روز پیش از این اعلام شده بود از امروز رسمیت یافت.

1848: جان کرتیس آمریکایی 23 سپتامبر سال 1848 اختراع خود سقز جویدنی را به ثبت رساند. چون نخستین سقزی که در ایران مصرف شد ساخت کارخانه «آدامس» بود، در ایران عمدتا سقز را  آدامس می‌گویند.

1973: "خوان پرون" Peron که دولت او در سپتامبر سال 1955 در یک کودتا در آرژانتین ساقط و خود وی به اروپا تبعید شده بود، درست 18 سال بعد باردیگر رهبر آرژانتین شد.

برچسب ها: تقویم ، روز ، دوم ، مهرماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار